Przedmiot działalności i kompetencje według aktów
Do zadań wydziału do spraw operacyjno – szkoleniowych, w tym stanowiska kierowania komendanta powiatowego należy w szczególności:
- analizowanie stanu operacyjnego zabezpieczenia obszaru powiatu oraz opracowywanie planów ratowniczych powiatu i ich bieżąca aktualizacja,
- sporządzanie analiz i wniosków z działań ratowniczych prowadzonych przez jednostki ratowniczo - gaśnicze,
- przygotowywanie dokumentacji w sprawach dotyczących tworzenia lub likwidacji jednostek ochrony przeciwpożarowej w ramach krajowego systemu ratowniczo - gaśniczego,
- prowadzenie ewidencji jednostek wchodzących w skład krajowego systemu ratowniczo - gaśniczego,
- przygotowywanie projektów umów zawieranych z jednostkami ochrony przeciwpożarowej, innymi służbami, inspekcjami, strażami, instytucjami oraz podmiotami, które dobrowolnie zgodziły się współdziałać w akcjach ratowniczych,
- przygotowywanie analiz w sprawach dotyczących tworzenia, likwidacji i organizacji jednostek ratowniczo - gaśniczych,
- analizowanie stanu wyposażenia jednostek ratowniczo - gaśniczych i innych jednostek krajowego systemu ratowniczo - gaśniczego w sprzęt ratowniczy i środki gaśnicze, sorbenty, neutralizatory oraz przedstawianie wniosków w tym zakresie,
- nadzorowanie gotowości operacyjnej jednostek włączonych do krajowego systemu ratowniczo - gaśniczego,
- zapewnienie funkcjonowania powiatowego stanowiska kierowania,
- ustalanie potrzeb w zakresie wyposażenia stanowiska kierowania komendanta powiatowego w sprzęt i urządzenia umożliwiające sprawne dysponowanie oraz kierowanie siłami i środkami krajowego systemu ratowniczo - gaśniczego na obszarze powiatu oraz umożliwiające współpracę z wojewódzkim stanowiskiem koordynacji ratownictwa,
- analizowanie i wdrażanie komputerowych systemów wspomagania dysponowania i kierowania działaniami ratowniczymi,
- dysponowanie siłami i środkami krajowego systemu ratowniczo - gaśniczego na obszarze powiatu,
- planowanie systemów łączności dyspozycyjnej, dowodzenia i współdziałania a także systemów alarmowania na obszarze powiatu,
- obsługa urządzeń monitoringu pożarowego i alarmowania,
- analizowanie gotowości operacyjno - technicznej na podstawie raportów dobowych oraz kontroli prowadzonych w jednostkach ratowniczo - gaśniczych i jednostkach krajowego systemu ratowniczo - gaśniczego, a także przedstawianie wniosków w tym zakresie,
- przygotowanie pododdziałów do działań w ramach odwodów operacyjnych,
- organizowanie współpracy z innymi podmiotami w powiecie w zakresie prowadzenia działań ratowniczych,
- prowadzenie szkolenia członków ochotniczych straży pożarnych w zakresie ratownictwa,
- organizowanie zajęć wychowania fizycznego i imprez sportowych,
- prowadzenie okresowej oceny sprawności fizycznej strażaków,
- prowadzenie ewidencji zaistniałych zdarzeń oraz wydawanie niezbędnych zaświadczeń,
- prowadzenie spraw z zakresu szkolenia i doskonalenia zawodowego strażaków i pracowników cywilnych,
- koordynowanie prac w zakresie funkcjonowania krajowego systemu ratowniczo - gaśniczego na terenie powiatu,
- współdziałanie w zakresie operacyjnego zabezpieczenia powiatów sąsiednich,
- organizowanie narad i odpraw z udziałem Komendantów Gminnych ZOSP oraz Naczelników jednostek włączonych do KSRG.
- utrzymywanie kontaktów z przedstawicielami mediów, w tym udzielanie informacji środkom masowego przekazu w zakresie prowadzonej działalności operacyjnej i szkoleniowej oraz opracowywanie biuletynów informacyjnych dla potrzeb samorządów lokalnych.
- opracowywanie, uaktualnianie danych i nadzór nad biuletynem informacji publicznej.
Do zadań jednostki ratowniczo - gaśniczej należy w szczególności:
- organizowanie i prowadzenie akcji ratowniczych w czasie pożarów, klęsk żywiołowych lub likwidacji miejscowych zagrożeń oraz wykonywanie specjalistycznych czynności ratowniczych w czasie klęsk żywiołowych i likwidacji miejscowych zagrożeń wykonywanych przez inne podmioty ratownicze,
- utrzymanie pełnej gotowości do prowadzenia działań ratowniczo-gaśniczych,
- współdziałanie z innymi podmiotami ratowniczymi i służbami funkcjonującymi w rejonie działania KP PSP w zakresie prowadzenia działań ratowniczo-gaśniczych,
- prowadzenie rozpoznania w zakresie niezbędnym do podjęcia działań ratowniczych na obszarze powiatu,
- organizowanie ćwiczeń i doskonalenia zawodowego,
- współudział w szkoleniu członków Ochotniczych Straży Pożarnych.
Do zadań samodzielnego stanowiska pracy do spraw kontrolno - rozpoznawczych należy w szczególności:
- przeprowadzanie kontroli przestrzegania przepisów przeciwpożarowych na terenie powiatu,
- rozpoznawanie i ewidencjonowanie zagrożeń technicznych, chemicznych i ekologicznych,
- rozpoznawanie możliwości i warunków prowadzenia działań ratowniczych przez jednostki ochrony przeciwpożarowej,
- wstępne ustalanie przyczyn oraz okoliczności powstania i rozprzestrzeniania się pożaru oraz miejscowego zagrożenia,
- zajmowanie stanowiska w sprawie przekazywania do użytku obiektów budowlanych,
- analizowanie stanu bezpieczeństwa powiatu w zakresie zadań realizowanych przez Państwową Straż Pożarną,
- opracowywanie wyników czynności kontrolno - rozpoznawczych dla potrzeb analizy stanu bezpieczeństwa województwa,
- uzgadnianie sposobów postępowania na wypadek zagrożenia pożarowego i innych miejscowych zagrożeń,
- uzgadnianie sposobów przyłączeń urządzeń sygnalizacyjno - alarmowych z Komendą Powiatową,
- załatwianie spraw z zakresu postępowania administracyjnego, dotyczących nieprzestrzegania przepisów przeciwpożarowych,
- opracowywanie dla potrzeb administracji publicznej opinii dotyczących bezpieczeństwa pożarowego obiektów i terenów,
- inicjowanie działań zmierzających do poprawy stanu bezpieczeństwa pożarowego powiatu,
- organizowanie i prowadzenia działalności informacyjnej w zakresie upowszechniania i przestrzegania przepisów przeciwpożarowych,
- współdziałanie z Zarządami Gminnymi i Zarządami Powiatowymi ZOSP na niwie propagowania wiedzy pożarniczej wśród młodzieży szkolnej,
- współorganizowanie Turniejów Wiedzy Pożarniczej.
Do zadań samodzielnego stanowiska pracy do spraw organizacyjno – kadrowych należy w szczególności:
- przygotowanie zakresów czynności dla kierujących komórkami organizacyjnymi w Komendzie Powiatowej,
- opracowywanie wspólnie z innymi komórkami organizacyjnymi regulaminów, wytycznych i procedur dotyczących służby i pracy w Komendzie Powiatowej,
- realizowanie zadań z zakresu planowania pracy Komendy Powiatowej,
- organizowanie odpraw służbowych, narad i konferencji z udziałem komendanta powiatowego,
- opracowywanie wspólnie z innymi komórkami organizacyjnymi decyzji, rozkazów, instrukcji i wytycznych komendanta powiatowego oraz prowadzenie ich ewidencji,
- prowadzenie archiwum Komendy Powiatowej i spraw związanych z archiwizacją dokumentacji komendy powiatowej,
- organizowanie współpracy z terenowymi organami administracji publicznej, innymi instytucjami i jednostkami ochrony przeciwpożarowej,
- realizowanie zadań z zakresu skarg i wniosków oraz prowadzenie ich ewidencji,
- ewidencjonowanie pieczęci i stempli używanych w Komendzie Powiatowej,
- prowadzenie kancelarii ogólnej i sekretariatu komendanta powiatowego,
- prowadzenie spraw osobowych strażaków i pracowników cywilnych oraz emerytów i rencistów komendy powiatowej,
- sporządzanie i kompletowanie dokumentacji emerytalno - rentowej strażaków i pracowników cywilnych komendy powiatowej,
- realizowanie polityki kadrowo - płacowej komendanta powiatowego,
- przygotowanie wniosków dotyczących awansów i wyróżnień,
- realizowanie zadań z zakresu profilaktyki zdrowotnej ,
- przygotowanie zbiorczych analiz oraz wniosków z zakresu działania Państwowej Straży Pożarnej,
- analizowanie stanu i poziomu kwalifikacji strażaków i pracowników cywilnych oraz realizowanie zadań z zakresu wyszkolenia kwalifikacyjnego,
- zapewnienie obsługi strażaków i pracowników cywilnych Komendy Powiatowej w zakresie spraw socjalno - bytowych, współpraca z lokalnym zarządem ZEiR Pożarnictwa.
Do zadań sekcji do spraw kwatermistrzowsko - technicznych należy w szczególności:
- planowanie i realizacja inwestycji oraz remontów obiektów,
- zapewnienie utrzymania we właściwym stanie technicznym użytkowanych obiektów i pomieszczeń,
- planowanie potrzeb materiałowo technicznych,
- opracowanie planów potrzeb w zakresie wydatków rzeczowych,
- utrzymywanie w gotowości operacyjno - technicznej pojazdów i sprzętu silnikowego,
- dokonywanie zakupów sprzętu, paliwa, materiałów i urządzeń niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania Komendy Powiatowej,
- prowadzenie gospodarki częściami zamiennymi i smarami oraz rozliczeń i dokumentacji dotyczącej transportu samochodowego,
- wykonywanie napraw, konserwacji i badań okresowych sprzętu pożarniczego i specjalistycznego, będącego na wyposażeniu JRG,
- zabezpieczenie logistyczne działań ratowniczych, ćwiczeń i szkoleń prowadzonych przez jednostki krajowego systemu ratowniczo - gaśniczego na terenie powiatu oraz przygotowanie pododdziałów do działań w ramach odwodów operacyjnych,
- prowadzenie spraw z zakresu gospodarki magazynowej,
- prowadzenie spraw inwentaryzacji majątku,
- likwidacja składników majątkowych,
- prowadzenie postępowań o udzielenie zamówień publicznych pozostających w związku z zakresem działania Komendy Powiatowej,
- prowadzenie obsługi mieszkaniowej, mundurowej i socjalnej strażaków i pracowników cywilnych Komendy Powiatowej,
- realizowanie zadań z zakresu ubezpieczeń strażaków i pracowników cywilnych KP PSP.
- bieżącą znajomość zagadnień dotyczących zamówień publicznych.
Do zadań specjalisty ds. finansów należy w szczególności:
- Sporządzanie list płac uposażeń i list płac dodatkowych świadczeń pieniężnych przysługujących strażakom i pracownikom cywilnym,
- Prowadzenie imiennych kart wynagrodzeń strażaków i pracowników cywilnych,
- Rozliczanie wobec ZUS-u składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne. Prowadzenie odpowiedniej dokumentacji związanej z naliczaniem i przekazywaniem w/w składek. Rejestrowanie i wyrejestrowywanie pracowników,
- Prowadzenie kasy Komendy.
Do zadań głównego księgowego należy w szczególności:
- planowanie przychodów i wydatków,
- realizacja i rozliczanie finansowe w zakresie kompetencji przekazanych przez starostę,
- realizowanie planu budżetowego Komendanta Powiatowego,
- prowadzenie księgowości analitycznej i syntetycznej,
- sporządzanie sprawozdań finansowych określonych wg odrębnych przepisów.
Informacje o publikacji dokumentu
- Pierwsza publikacja:
- 21.01.2021 14:35 mł. asp. Bartłomiej Kozicki
- Wytwarzający/ Odpowiadający:
- mł. asp. inż. Bartłomiej Kozicki
Tytuł | Wersja | Dane zmiany / publikacji |
---|---|---|
Przedmiot działalności i kompetencje według aktów | 2.0 | 21.01.2021 14:44 mł. asp. Bartłomiej Kozicki |
Przedmiot działalności i kompetencje według aktów | 1.0 | 21.01.2021 14:35 mł. asp. Bartłomiej Kozicki |
Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP