W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Tekst łatwy do czytania (ETR)

Informacje o Krajowym Rejestrze Karnym

Czym zajmuje się Krajowy Rejestr Karny?

Krajowy Rejestr Karny, w skrócie KRK  zbiera informacje o osobach lub grupach osób, które popełniły przestępstwo.
Na przykład okradły sklep lub pobiły człowieka.

Informacje o Tobie będą w Krajowym Rejestrze Karnym jeśli jesteś:

  • skazany w Polsce.

To znaczy, że sąd uznał, że popełniłeś przestępstwo.
Jesteś winny i musisz być ukarany.

  • skazany w innym kraju niż Polska;
  • tymczasowo aresztowany.
    Sąd podejrzewa że popełniłeś przestępstwo.
    Umieszcza Cię w areszcie lub w więzieniu.
    W tym czasie sprawdza czy jesteś winny.
  • poszukiwany listem gończym.
    List gończy to dokument że szuka się jakiejś osoby.
    Na przykład przestępcy albo podejrzanego.

Jak mogę sprawdzić czy informacje o mnie są w Krajowym Rejestrze Karnym?

Możesz sprawdzić czy Twoje nazwisko jest w Krajowym Rejestrze Karnym.
Możesz poprosić o zaświadczenie o niekaralności.
Nazwisko w rejestrze oznacza że byłeś karany.

 

Żeby dostać zaświadczenie o niekaralności:

  1. odwiedź osobiście Biuro Informacyjne
    Krajowego Rejestru Karnego
    ul. Czerniakowska 100
    00-454 Warszawa

Możesz też pójść do jednego z Punktów Informacyjnych Krajowego Rejestru Karnego.
Te Punkty są przy sądach rejonowych i okręgowych. Ich adresy możesz znaleźć
na stronie internetowej Ministerstwa Sprawiedliwości

Wypełnij wniosek o nazwie Formularz zapytania o udzielenie informacji o osobie.

Poproś pracowników obsługi o Formularz.

  1. wyślij list

Możesz wysłać wniosek pocztą.

Do wniosku dodaj dowód zapłaty za zaświadczenie.
Na przykład potwierdzenie przelewu z banku.
Wyślij dokumenty na adres Biura Informacyjnego w Warszawie.

 

Zaświadczenie o niekaralności możesz dostać przez internet.

Możesz zarejestrować się na stronie
https://ekrk.ms.gov.pl/ep-web.
Wypełnij tam formularz rejestracyjny dla osób fizycznych lub dla firm.

Stwórz konto na e-Platformie Ministerstwa Sprawiedliwości.

Na stronie internetowej jest instrukcja co trzeba zrobić żeby dostać wniosek przez internet.

Przeczytaj jak korzystać z platformy e-KRK.

 

Żeby wypełnić wniosek przez internet musisz mieć kwalifikowany podpis elektroniczny lub profil zaufany.

 

Za zaświadczenie z Krajowego Rejestru Karnego musisz zapłacić. Zaświadczenie kosztuje 30 złotych.
Jeśli poprosisz o zaświadczenie przez internet zapłacisz 20 zł.

 

Czy informacje o osobie będą na zawsze w Krajowym Rejestrze Karnym?

Nie. KRK usunie informacje z Rejestru po określonym czasie.
Mówią o tym przepisy prawa.

 

Czy Twoje dane są bezpieczne?

Tak. Minister Sprawiedliwości dba żeby Twoje dane były bezpieczne.
Dostęp do nich mają tylko wyznaczone osoby.

Instrukcja jak wypełnić zapytanie o udzielenie informacji o osobie

W tym dokumencie przeczytasz jak uzupełnić wniosek o udzielenie informacji o osobie.

W lewym górnym rogu wpisz swoje imię i nazwisko oraz adres zamieszkania.

Jak wypełnić zapytanie o udzielenie informacji o sobie - część 1
Jeśli zapytanie dotyczy Ciebie, wpisz informacje w odpowiednie punkty.

  1. Twoje nazwisko rodowe.

Nazwisko rodowe to nazwisko od urodzenia.

Jest w akcie urodzenia.

  1. Twoje obecne nazwisko.

W tym punkcie wpisz nazwisko przybrane.
Kobieta często zmienia nazwisko kiedy wychodzi za mąż. Przyjmuje wtedy nazwisko męża.
Czasami również mężczyźni zmieniają nazwisko.

  1. Twoje imiona. Tutaj wpisz też swoje drugie imię.
  2. Imię ojca.
  3. Imię matki.
  4. Datę Twojego urodzenia.
  5. Nazwisko rodowe matki. Czyli jej nazwisko zanim wyszła za mąż.
  6. Miejsce Twojego urodzenia.
  7. Twoje obywatelstwo.
  8. Twoje miejsce zamieszkania.
  9. Punkt 11 możesz zostawić pusty. Wypełniasz go kiedy sprawdzasz inną osobę.
  10. W tym punkcie zaznaczasz jaką kartotekę należy sprawdzić.

Kartoteka to spis.

Możesz zaznaczyć kartotekę karną czyli spis osób skazanych za przestępstwa.

Możesz zaznaczyć kartotekę nieletnich.
Są tam informacje o osobach, które mają mniej niż 18 lat i popełniły przestępstwo.

Możesz też zaznaczyć kartotekę osób pozbawionych wolności oraz poszukiwanych listem gończym.

W tym spisie są osoby, które są w więzieniu albo są podejrzewane o popełnienie przestępstwa i oczekują na wyrok.
Są też osoby poszukiwane przez Policję.

 

Pamiętaj!
Podpisz się na końcu wniosku.

Ważne!

Żeby sprawdzić informacje o innej osobie musisz mieć ważny powód.

Za sprawdzenie informacji bez ważnego powodu możesz zapłacić karę.
Możesz nawet pójść do więzienia na 2 lata.

Wzór wypełnionego zapytania.

Jak wypełnić zapytanie o udzielenie informacji o sobie - część 2

 

Instrukcja jak uzupełnić pełnomocnictwo

Możesz potrzebować wsparcia kiedy załatwiasz swoje sprawy. Wtedy poproś o pomoc zaufaną osobę.

Możesz przygotować dla niej pełnomocnictwo.

Pełnomocnictwo to dokument.
Zapisujesz w nim jakie sprawy może załatwić za Ciebie zaufana osoba. Taka osoba to pełnomocnik.

Pełnomocnik musi mieć zdolność do czynności prawnych. To znaczy że może na przykład:

  • podpisać umowę o kredyt na nowy telefon
  • założyć konto w banku.

Pełnomocnik musi mieć 18 lat.

Jakie informacje trzeba wpisać do pełnomocnictwa

W pełnomocnictwie muszą być takie informacje:

  • Twoje dane osobowe.
    To znaczy imię i nazwisko, adres zamieszkania, numer PESEL.
  • informacje o Twoim pełnomocniku.

To znaczy imię i nazwisko, numer dowodu osobistego, numer PESEL.

  • w jakiej sprawie udzielasz pełnomocnictwa.
    Na przykład, żeby pełnomocnik dostał potrzebne Ci informacje z Krajowego Rejestru Karnego.
 

 

Pamiętaj żeby podpisać pełnomocnictwo.

Dopiero wtedy pełnomocnik będzie mógł działać w Twoim imieniu.

Ważne!

  • Musisz zapłacić 17 złotych za złożenie pełnomocnictwa.
    Jest to opłata skarbowa.
  • Opłatę skarbową płacisz do urzędu dzielnicy, miasta lub Twojej gminy.

W Warszawie wyślij pieniądze na konto
Centrum Obsługi Podatnika
Urzędu Miasta Stołecznego Warszawy
.

Numer konta 21 1030 1508 0000 0005 5000 0070

NIP  525-22-48-481.

  • Za pełnomocnictwo dla członków rodziny nie musisz płacić. Na przykład dla mamy, taty, męża lub żona.

Pamiętaj!

Dołącz dowód opłaty skarbowej do pełnomocnictwa.

Na przykład wydruk z Twojego konta bankowego.

 

Wzór uzupełnionego pełnomocnictwo.

Instrukcja jak uzupełnić pełnomocnictwo

{"register":{"columns":[]}}