W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

E-commerce w czasie pandemii Covid-19

08.10.2020

W swoich badaniach w czasie pandemii Covid – 19 analitycy OECD wiele miejsca poświęcają kwestiom cyfryzacji gospodarki. Jednym z obszarów szczególnie analizowanym jest handel elektroniczny (e-commerce).

covid 19

Pandemia wywołała kryzys w wielu branżach. Z powodu wprowadzonych ograniczeń w przemieszczaniu się ucierpiało wiele branż, m.in. turystyczna, transportowa czy gastronomiczna.

Jednak nie wszystkie sektory odnoszą straty. Przebywanie w domach spowodowało, że dużo więcej zakupów robimy przez internet. Dlatego w obszarze e-commerce notowane są bardzo duże wzrosty liczby i wartości transakcji.

E-commerce to najszybciej rozwijający się w ostatnich latach segment handlu. Jeszcze 5 lat temu światowy rynek miał wartość ok. 1 biliona USD. Teraz jest to ponad 3 biliony USD a rynek globalnego handlu elektronicznego rośnie po 20% co roku.

W Niemczech przez internet kupuje 77% obywateli, a we Francji 67%. Nawet w Czechach czy na Słowacji jest to po 59%.

Pandemia spowodowała znaczne przyspieszenie rozwoju handlu elektronicznego, coraz więcej firm wprowadza swoje produkty do sprzedaży w sieci i pojawiają się nowe grupy klientów. Mniejsze sklepy z ograniczoną paletą produktów mają możliwość zwiększenia obrotów handlowych, stworzenia wydarzeń promocyjnych i wyspecjalizowanych usług czyniących zakupy klienta przygodą. Rośnie też grupa klientów preferujących zakupy wyłącznie przez internet.

E-commerce w czasie pandemii pozwala klientom na dostęp do szerokiej gamy produktów w bezpieczny sposób, a firmom pozwala na funkcjonowanie, mimo restrykcji i ograniczeń.

Oczywiście dynamika przyrostu transakcji w sieci różnie wygląda w różnych krajach. Można jednak zauważyć pewne wspólne cechy. Kryzys przyspieszył rozwój e-commerce w nowych obszarach, firmach, w nowych grupach społecznych (np. osoby starsze) oraz dla nowych produktów, np. znacznie zwiększyła się sprzedaż art. spożywczych przez internet.

Ponadto transakcje pokazują, że handel elektroniczny dotyczy już nie tylko produktów luksusowych, ale też dóbr codziennego użytku dla szerokiego grona odbiorców.

Wydaje się, że zmiany w handlu elektronicznym wywołane przez pandemię pozostaną trendem na dłużej, nie tylko ze względu na kolejne fale pandemii, których się spodziewamy, ale także przyzwyczajenia i tego, że ludzie przyzwyczaili się do nowych zwyczajów zakupowych, a firmy dopasowały swoje modele biznesowe do nowej sytuacji, inwestując w nowe formy sprzedaży.

Niestety różnice w dostępie do usług cyfrowych między grupami społecznymi nie pozwalają wszystkim korzystać z dobrodziejstw handlu elektronicznego.

Również przepisy prawne, które nie są dostosowane do realiów handlu elektronicznego na większą skalę, mogą stanowić bariery dla firm.

Te wyzwania istniały już przed pandemią Covid-19, ale obecny kryzys oraz rosnąca rola e-commerce dla obywateli oraz przedsiębiorców powoduję konieczność podjęcia działań przez rządy i wprowadzenia zmian w politykach publicznych.

1. Dla klientów istnieją ciągle wyzwania związane z dostępem do sieci internetowej, ale też z umiejętnościami poruszania się w cyfrowym świecie. Istnieje też wiele obaw związanych z bezpieczeństwem zakupów w sieci, zapewnieniem ochrony danych osobowych oraz ochroną praw konsumentów. Aby odpowiedzieć na te wyzwania rządy powinny wpierać programy dostępu do szybkich sieci internetowych, przede wszystkim na obszarach wiejskich i w miejscach trudno dostępnych oraz realizować projekty edukacyjne, sprzyjające nabywaniu umiejętności cyfrowych i budowaniu zaufania do działań w sieci.

2. Jeśli chodzi o firmy, polityk państwa powinna skupić się na dostosowaniu przepisów prawa i wspieraniu tworzenia innowacyjnych modeli biznesowych, np. w kontekście rosnących zależności między zwykłym handlem a handlem on line i strategiami sprzedażowymi łączącymi te dwie opcje.

3. Polityki publiczne powinny starać się odpowiadać na rosnące potrzeby małych i średnich firm, zapewniając równe warunki działania w dostępie do usług cyfrowych, także tych pośrednich (np. dostęp do platform handlowych on-line), zapewniając równą konkurencję w handlu detalicznym oraz dobrze funkcjonujące otoczenie biznesu, włączając w to usługi komunikacyjne i logistyczne.

Więcej informacji:

http://www.oecd.org/coronavirus/policy-responses/e-commerce-in-the-time-of-covid-19-3a2b78e8/


Photo: © OECD 2020

{"register":{"columns":[]}}