W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Raport dot. edukacji cyfrowej 2023

09.01.2024

Aby wykorzystać potencjał cyfrowych technologii edukacyjnych do poprawy wyników nauczania, potrzebne jest podejście ogólnosystemowe. Jak wynika z najnowszego wydania OECD Digital Education Outlook, pandemia Covid-19 spowodowała przyspieszenie cyfryzacji edukacji, m.in. wprowadzenie internetowych platform edukacyjnych.

Outlook

Chociaż internetowe platformy edukacyjne są  obecne w 26 z 29 krajów opisanych w raporcie, nie przyjęły one jeszcze ogólnosystemowego podejścia do cyfrowej transformacji edukacji, które sprzyjałoby dostosowanemu do indywidualnych potrzeb i proaktywnemu uczeniu się i egzaminowaniu oraz wspierało podejmowanie lepszych decyzji w całym systemie edukacji.

W raporcie za 2023 r. wskazano ż, że w 19 z 29 państw wprowadzono systemy gromadzące informacje o losach poszczególnych uczniów, które są obecnie wykorzystywane do celów statystycznych. Spośród nich tylko 45% integruje indywidualne wyniki uczniów w ramach standardowych ocen krajowych, 31% udostępnia dashboardy lub wizualizacje, a kolejne 31% łączy dane uczniów i nauczycieli, co pomaga nauczycielom dostosować nauczanie do potrzeb uczniów. Podobnie tylko 5 krajów posiada systemy wczesnego ostrzegania umożliwiające przewidywanie ryzyka porzucenia nauki przez uczniów i uruchamianie wczesnych interwencji.

Najpopularniejsze cyfrowe zasoby edukacyjne są statyczne, ponieważ często powstają w wyniku digitalizacji materiałów papierowych. Tego typu zasoby są dostępne w 26 z 29 krajów. Jak dotąd żaden kraj nie zapewnia publicznie zasobów opartych na sztucznej inteligencji, takich jak inteligentne systemy korepetycji, a tylko dwie – Holandia i Stany Zjednoczone – wykorzystują je w szkołach podstawowych.

Istnieją znaczne różnice w dostępności i wykorzystaniu narzędzi cyfrowych, co podkreśla potrzebę wszechstronnego rozwoju zawodowego i podnoszenia kwalifikacji nauczycieli i administratorów. Na przykład mimo że 60% nauczycieli szkół średnich przeszło w zeszłym roku szkolenie z zakresu edukacji cyfrowej, 20% nadal zgłasza potrzebę dalszego szkolenia.

Cyfrowa transformacja edukacji może zasadniczo poprawić jakość nauczania i uczenia się. Pandemia Covid-19 zapewniła pożądany impuls do edukacji cyfrowej, należy jednak w dalszym ciągu wykorzystywać niezbędne narzędzia i systemy, aby dostosować nauczanie do potrzeb każdego ucznia i zaprojektować systemy wczesnego ostrzegania, aby identyfikować uczniów zagrożonych porzuceniem szkoły. Podejścia systemowe, które zapewniają spójność narzędzi, technologii i aktorów systemu edukacji, są niezbędne, aby w pełni uwolnić potencjał technologii cyfrowych w celu poprawy efektów uczenia się.

OECD Digital Education Outlook 2023 zapewnia informacje, jak przyspieszyć cyfrową transformację systemów edukacji w całym OECD. Obejmują one określenie jasnych przypadków, w których rozwiązania cyfrowe mogłyby pomóc w osiągnięciu konkretnych celów, zwiększenie interoperacyjności danych w całym ekosystemie edukacji, wykorzystanie zamówień publicznych w celu zachęcenia dostawców technologii edukacyjnych do włączania standardów interoperacyjności oraz zapewnienie, że przepisy dotyczące prywatności nie uniemożliwiają identyfikowania błędów algorytmicznych.

W świetle ostatnich szybkich postępów w rozwoju i wykorzystaniu generatywnej sztucznej inteligencji, w raporcie zaproponowano nowe wytyczne, które opowiadają się za odpowiedzialnym wykorzystaniem sztucznej inteligencji w edukacji, biorąc pod uwagę takie aspekty, jak równość szans, prywatność, stronniczość i przejrzystość.

Obejmują one potrzebę zapewnienia równych szans w dostępie do wysokiej jakości łączności i cyfrowych zasobów edukacyjnych, a także ciągłego monitorowania i oceny polityk w zakresie edukacji cyfrowej w celu ponownej oceny wpływu integracji sztucznej inteligencji w świat edukacji.

Wiecej informacji :

https://www.oecd-ilibrary.org/education/oecd-digital-education-outlook-2023_c74f03de-en


OECD (2023), OECD Digital Education Outlook 2023: Towards an Effective Digital Education Ecosystem, OECD Publishing, Parishttps://doi.org/10.1787/c74f03de-en

Photo:©OECD 2023

{"register":{"columns":[]}}