W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Sesja Rady OECD na szczeblu ministerialnym

07.10.2021

W dniach 5-6.10.2021 r. odbyła się druga część Ministerial Council Meeting. Obradom przewodniczyły Stany Zjednoczone a współprzewodnictwo sprawowały Korea Południowa i Luksemburg. W czasie dwudniowych obrad państwa członkowskie były reprezentowane osobiście przez szerokie grono ministrów ds. finansów, spraw zagranicznych, handlu oraz klimatu i środowiska. Polskiej delegacji przewodniczył Pan Paweł Jabłoński, Podsekretarz stanu ds. współpracy ekonomicznej, rozwojowej oraz polityki afrykańskiej i bliskowschodniej w Ministerstwie Spraw Zagranicznych oraz przedstawiciele Ministerstwa Rozwoju i Technologii oraz Ministerstwa Finansów.

2021

W czasie sesji otwierającej głos zabrał m.in. Sekretarz Generalny OECD Mathias Cormann, który podkreślał, że po ponad roku wspólnej pracy na rzecz odbudowy gospodarki po kryzysie związanym z pandemią Covid-19 i wysiłków na rzecz ochrony zdrowia okazło się, że  świat potrzebuje wspólnego działania. Czy to odbudowując nasze gospodarki i społeczeństwa po kryzysie gospodarczym, czy też zajmując się kryzysem klimatycznym lub zarządzaniem pod wpływem powstających nowych technologii - są to wyzwania, przed którym stoją dziś nasi obywatele, a które nie mogą być skutecznie rozwiązane przez jedno państwo. Znalezienie rozwiązań dla globalnych wyzwań wymaga współpracy i koordynacji a także zaufania zbudowanego na fundamencie wspólnych wartości.

SHARED VALUES – MEMBER SESSION

Podczas tej sesji ministrowie podkreślali aktualność podzielanych przez państwa członkowskie OECD wspólnych wartości, takich jak demokracja, rządy prawa, prawa człowieka, przywiązanie do zasad otwartej i transparentnej gospodarki rynkowej. Przewodniczący tej sesji osobiście sekretarz stanu USA, Pan Antony Blinken, skonkludował, że w 60 lat od założenia OECD jest ona potrzebna bardziej niż kiedykolwiek. Dostarczane przez OECD dane i rekomendacje są kluczowe w procesie wychodzenia gospodarek państw członkowskich z kryzysu gospodarczego spowodowanego pandemią Covid-19, w walce ze zmianami klimatu, w zmniejszaniu  nierówności, a także dla wypracowania zasad dla nowych technologii. Na koniec sesji przyjęto nową wizję organizacji oraz strategię jej relacji globalnych. Polskę w tej dyskusji reprezentował wiceminister spraw zagranicznych Paweł Jabłoński.

Polska obchodzi obecnie 25-lecie swojego członkostwa w OECD i docenia rolę OECD, jako ośrodka analitycznego wypracowującego najlepsze standardy dla światowej gospodarki, które powinny być upowszechniane w sposób możliwie szeroki, także w krajach partnerskich. Według Polski, OECD powinna zwiększać swoją obecność na Ukrainie, która jest jednym z państw partnerskich Organizacji.

INTERNATIONAL TAX PRESENTATION

Drugiego dnia obrad Sekretarz Stanu USA, Antony Blinken  przewodniczył porannej sesji rady ministerialnej OECD (MCM), na której zaprezentowano aktualny stan prac nad BEPS (ang. Base Erosion and Profit Shifting). A. Blinken podziękował wszystkim państwom za dotychczasowe zaangażowanie w osiągnięcie porozumienia, podkreślając, że jest ono wyrazem międzynarodowej współpracy, wprowadzającym stabilność i ład podatkowy. W czasie dyskusji podkreślano, że podpisanie, a następnie proces implementacji umowy będzie wymagać od państw dalszego kompromisu i elastyczności, wyrażając nadzieję na pomyślny finał negocjacji. Pascal Saint-Amas, Dyrektor ds. Polityki i Administracji Podatkowej OECD poinformował o kolejnych etapach wdrażania projektu, tj. umowie wykonawczej oraz wdrażaniu filaru II BEPS do ustawodawstwa krajowego (do końca listopada br.) Odnośnie do filaru I BEPS, horyzont czasowy jest nieco dalszy, z uwagi na konieczność zawarcia umowy w formie wielostronnej konwencji , której podpisanie mogłoby nastąpić w I połowie 2022 roku tak, aby mogła ona zacząć obowiązywać od 2023 roku.

BUILDING A GREEN FUTURE – GETTING TO NET ZERO

Sesja Building a green future – getting to net zero koncentrowała się na najbardziej aktualnej teraz dyskusji wokół zbudowania szerokiej światowej koalicji na rzecz zielonej transformacji i osiągnięcia w połowie tego wieku neutralności klimatycznej oraz ograniczenia wzrostu temperatury do 1,5 oC. Przewodniczący tej sesji John Kerry, Specjalny wysłannik USA ds. Klimatu podkreślił, że konieczność wprowadzania zmian wynika z dowodów naukowych i „czystej arytmetyki” i nie powinna być podyktowana celami geopolitycznymi. Dobra wiadomość to taka, że kraje reprezentujące ponad 55% światowego PKB złożyły zobowiązania do osiągnięcia zerowych emisji netto w 2050 r. Należą do nich Unia Europejska, Kanada, Japonia, USA i Wielka Brytania, jednak konieczna jest teraz implementacja tych celów i dalsze zobowiązania ze strony innych dużych emitentów jak Chiny, Indie, Rosja, Arabia Saudyjska, Indonezja i wiele innych krajów. Zbliżająca się konferencja klimatyczna COP26 będzie kluczowa w tym zakresie. Konieczna jest mobilizacja kapitału do rozwoju i wprowadzania na rynek nowych technologii oraz skuteczna, skoordynowana współpraca międzynarodowa.

Sekretarz Generalny Mathias Cormann wskazał na rolę jaką OECD odgrywa we wspieraniu krajów w walce ze zmianami klimatycznymi, budowanie wiedzy opartej na porównywalnych danych i analizach. SG podkreślił rolę najnowszego programu klimatycznego OECD – IPAC, w ramach którego na COP26 zostanie zaprezentowany pierwszy raport monitorujący postępy w implementacji celów klimatycznych. Dalsze działania organizacji będą się koncentrowały m.in. na rozwoju wspólnego, międzynarodowego systemu opodatkowania emisji Inclusive Framework on Explicit and Implicit Carbon Pricing, jako dodatkowego narzędzia do walki z ucieczką emisji (carbon leakage).

Dyrektor Wykonawczy Międzynarodowej Agencji Energetycznej (IEA) Fatih Birol wskazał, że 80% emisji pochodzi z sektora energetycznego. Osiągnięcie zerowych emisji netto w 2050 r. nie będzie możliwe bez głębokich zmian w tym sektorze. Droga do osiągnięcia tego celu jest bardzo wąska, ale nadal możliwa. Konieczne jest jednak pilne podjęcie 3 następujących działań: w ciągu najbliższych 10 lat maksymalne wykorzystanie istniejących teraz na rynku technologii takich jak fotowoltaika, turbiny wiatrowe, wodór, samochody elektryczne, energia jądrowa, efektywność energetyczna; innowacyjność – skoncentrowanie się na rozwijaniu technologii, których nie ma jeszcze obecnych komercyjnie na rynku; wreszcie znaczący spadek użycia paliw kopalnych.

W trakcie sesji grupowej na temat Innovation and Inclusive Pathways to Net-Zero kraje, w tym Polska zaznaczyły, że szczególnie ważna jest sprawiedliwa transformacja, zaangażowanie regionów, społeczeństwa oraz ludzi młodych, kierowanie środków i wsparcia również do krajów rozwijających się, rozwijanie i redukcja kosztów nowych technologii, ale też niewykluczanie innych niskoemisyjnych technologii obecnych już dziś na rynku, jak energia jądrowa lub mniej emisyjny gaz ziemny, aby zapewnić bezpieczeństwo systemu.

PROMOTING TRADE FOR ALL

W trakcie roboczego lunchu delegaci dyskutowali o sytuacji w handlu światowym oraz w jaki sposób zapewnić sprawiedliwy udział w korzyściach z jego rozwoju dla wszystkich. Sesja była okazją dla ministrów handlu do podzielenia się swoimi doświadczeniami i najlepszymi praktykami  w zakresie rozwoju handlu światowego przy jednoczesnym dbaniu o prawa pracowników (w tym niedyskryminację i przestrzeganie zobowiązań wynikających z preferencyjnych umów handlowych (PTA). W kontekście dbania o prawa pracowników na arenie międzynarodowej poruszano też kwestie związane z rolą Światowej Organizacji Handlu w tym zakresie. Wskazywano rówież na to, jak zapewnić wzrost gospodarczy sprzyjający włączeniu społecznemu i omawiano doświadczenia w wykorzystywaniu polityki handlowej i inwestycyjnej oraz umów handlowych do odpowiedzialnego postępowania w biznesie i przeciwdziałania ryzyku dla praw pracowniczych w globalnych łańcuchach dostaw. Ministrowie ds. handlu omawiali też wyzwania stojące przed międzynarodowym systemem handlu, takie jak praktyki nierynkowe, system subsydiów przemysłowych oraz inne protekcjonistyczne praktyki i interwencje rządowe, które zakłócają swobodne działanie rynków.

BUILDING AN INCLUSIVE FUTURE

Ostatnia z tegorocznej sesji MCM poświęcona była budowie inkluzywnej przyszłości. Podczas dyskusji plenarnych i w mniejszej grupie (breakout group), moderowanych przez Cecilię Rouse, przewodniczącą zespołu doradców ekonomicznych Białego Domu, ministrowie dyskutowali nt. polityk zapewniających wszystkim dostęp do owoców wzrostu gospodarczego. W tej dyskusji zwracano uwagę na kwestie komunikacji i dialogu społecznego, wspieranie zdrowej konkurencji pomiędzy firmami, znaczenie edukacji (zwłaszcza możliwości szkoleń oraz zmiany i rozwijania kompetencji), dostępności usług publicznych na czele ze służbą zdrowia, a jako kluczowe zadanie dla OECD wskazywano gromadzenie danych jako podstawy dla przygotowania i realizacji polityk państw członkowskich. Elementem tej sesji była również prowadzona przez koreańskiego wiceministra nauki i technologii Cho Kyeongsik dyskusja w breakout group dot. inkluzywnej transformacji cyfrowej, w której podnoszono m.in. kwestie zapewnienia dostępu do wysokojakościowej infrastruktury cyfrowej oraz negatywnych stron digitalizacji związanych z cyberprzestępczością czy cyberprzemocą.

THE DAC's 60th ANNIVERSARY

Równolegle do obrad MCM odbyło się spotkanie z okazji 60. rocznicy istnienia Komitetu Pomocy Rozwojowej (Development Assistance Committee, DAC) OECD. W swoim wystąpieniu wiceminister Paweł Jabłoński zwrócił uwagę na kluczową rolę DAC w tworzeniu globalnych standardów współpracy rozwojowej, które następnie wdrażane są przez aktorów świadczących pomoc rozwojową na całym świecie. Podsekretarz stanu podkreślił, że dla Polski członkostwo w prestiżowym gronie największych światowych donatorów jakim jest DAC, to nie tylko znak doskonałości i jakości,  ale także wielka odpowiedzialność za kształtowanie skutecznych globalnych odpowiedzi na najpilniejsze wyzwania rozwojowe. Ponadto, w swojej wypowiedzi wiceminister P. Jabłoński zaapelował, aby w większym stopniu włączyć sektor prywatny w działania rozwojowe oraz aby pokazywać opinii publicznej jak skutecznym narzędziem jest współpraca rozwojowa.  

Więcej informacji:

https://www.oecd.org/mcm/


Photo:©OECD

{"register":{"columns":[]}}