W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Konkurs Klawesynowy im. Elżbiety Chojnackiej

kkKonkurs klawesynowy im. Elżbiety Chojnackiej jest wydarzeniem cyklicznym poświęconym pamięci Patronki konkursu - wybitnej polskiej klawesynistce światowej sławy. Programowa formuła konkursu prezentuje literaturę klawesynową w dwóch nurtach: dawnym (obowiązkowy utwór J. S. Bacha) i nowym. Nadrzędnym celem konkursu jest popularyzacja wykonawstwa muzyki klawesynowej XX i XXI wieku, w tym utworów kompozytorów polskich oraz instrumentów - historycznego i współczesnego. Konkurs ma na celu rozwój młodych ludzi oraz rozbudzenie pasji i przełamanie barier w zakresie interpretacji muzyki nowej. Konkursowi towarzyszą wykłady oraz spotkania uczniów i pedagogów.  W Jury konkursu zasiadają wybitni polscy klawesyniści i kompozytorzy.

Organizatorem konkursu jest Centrum Edukacji Artystycznej w Warszawie wraz z Ogólnokształcącą Szkołą Muzyczną I i II stopnia im. F. Chopina w Bytomiu we współpracy z Centrum Współczesnej Muzyki Klawesynowej im. Elżbiety Chojnackiej w Pałacu w Rybnej.

Partnerami zadania są Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi oraz Towarzystwo im. Mariana Sawy.

Patronat medialny sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Pomysłodawczynią konkursu jest dr Aleksandra Gajecka-Antosiewicz – spadkobierczyni Elżbiety Chojnackiej. Jego pierwsze dwie edycje odbyły się w 2019 i 2022 roku w Pałacu w Rybnej.

 

Biogram Elżbiety Chojnackiej

Elżbieta Chojnacka urodziła się 10 września 1939 w Warszawie jako córka cenionej pianistki Edwardy Chojnackiej. Grając na klawesynie, w 1961 roku zdobyła I nagrodę na I Konkursie Muzyki Dawnej w Łodzi w kategorii zespołów kameralnych. W 1962 roku ukończyła Państwową Wyższą Szkołę Muzyczną w Warszawie w klasie fortepianu Margerity Trombini-Kazuro. Naukę kontynuowała w grze na klawesynie w Paryżu, u Aimée van de Wiele - uczennicy Wandy Landowskiej. W 1968 wygrała Międzynarodowy Konkurs Giovanni-Battisty Viottiego w Vercelli i rozpoczęła międzynarodową karierę. W latach 1995-2006 była Profesorem Uniwersytetu „Mozarteum” w Salzburgu. Elżbieta Chojnacka odkryła klawesyn w muzyce współczesnej oraz wyznaczyła nowe standardy w grze na tym instrumencie. Inspirowała najwybitniejszych kompozytorów XX i XXI wieku, jak K. Penderecki, Z. Krauze, H. M. Górecki, P. Szymański, P. Mykietyn, I. Xenakis, G. Ligeti, F - B. Mâche, M. Ohana, M. Nyman.  Artystka została odznaczona wieloma nagrodami, m.in. Krzyżem Oficerskim Orderu Zasługi Rzeczpospolitej Polskiej, trzykrotnie francuskim Orderem Legii Honorowej, tytułem „Chevalier des Arts et des Lettres”, „Nagrodą Tansmana” za wybitną indywidualność muzyczną i bezkompromisowość w twórczości, nagrodą Związku Kompozytorów Polskich za całokształt działalności wykonawczej, za propagowanie muzyki współczesnej ze specjalnym uwzględnieniem muzyki polskiej, za rozwój współczesnego wykonawstwa klawesynowego i inspiracje oraz stymulacje współczesnej twórczości klawesynowej, Złotym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” oraz Krzyżem Komandorskim Orderu Zasługi Rzeczypospolitej Polskiej przyznanym przez Prezydenta RP za wybitne zasługi dla polskiej kultury i pracę na rzecz rozwoju relacji polsko-francuskich. Artystka zmarła 28 maja 2017 w Paryżu. Pochowana została na paryskim cmentarzu Père- Lachaise.

 

Klawesyn

Przesłuchania konkursowe odbędą się na unikatowym klawesynie zbudowanym dla Elżbiety Chojnackiej w 1982 roku przez Anthony’ego Sideya i Frédérica Bala.

Klawesyn łączy walory brzmieniowe instrumentu historycznego Ruckers-Hemsch z rozwiązaniami konstrukcyjnymi  klawesynu współczesnego.

Instrument ma długość 265 cm, zamknięte pudło rezonansowe wykonane z drewna palisandrowego oraz klawiaturę z hebanu, posiada lirę z pięcioma pedałami oraz dwie dźwignie ręczne do zmian rejestrów: lutniowego, ośmiostopowego i czterostopowego dla górnego manuału, ośmiostopowego, szesnastostopowego (piórka skórzane dla „jeu du buffle”), harfowego oraz łącznika na dolnym manuale. Skala instrumentu obejmuje zakres od FF do g3.

 

 

Materiały

2024 REGULAMIN III KONKURSU KLAWESYNOWEGO IM. CHOJNACKIEJ
2024​_Regulaminu​_III​_Konkursu​_Klawesynowego​_im​_Chojnackiej.pdf 0.21MB
KARTA ZGŁOSZENIA 2024 III KONKURS KLAWESYNOWY IM. CHOJNACKIEJ
Karta​_zgloszenia​_2024​_III​_Konkurs​_Klawesynowy​_im​_Chojnackiej.doc 0.22MB
{"register":{"columns":[]}}