W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Dlaczego warto uczyć się muzyki?

01.02.2024

Na szarym tle, na środku białe koło w nim na górze logotyp szkoły, poniżej hasło artykułu: Dlaczego warto uczyć się muzyki?. Korzyści płynące z nauki w szkole artystycznej

Korzyści - dlaczego warto uczyć się muzyki

Od przeszło 30 lat wszystkie badania naukowe na świecie – medyczne, psychologiczne, socjologiczne – potwierdzają, że trening muzyczny jest kluczowym czynnikiem rozwoju inteligencji i zdolności edukacyjnych dzieci.

TRENING MUZYCZNY JEST PODSTAWĄ PRAWIDŁOWEGO ROZWOJU DZIECKA.

Dzieci, które regularnie uczą się gry na instrumencie muzycznym, zawsze osiągają tylko dobre i bardzo dobre stopnie w szkole! Ten fenomen powtarza się na całym świecie, niezależnie od uwarunkowań społecznych, kulturowych, czy ekonomicznych dzieci i ich rodziców

ZDOLNOŚCI LITERACKIE

Trening muzyczny rozwija umiejętność rozpoznawania różnic w barwie pomiędzy fonemami (tj. najmniejszymi jednostkami mowy). Edukacja muzyczna poszerza w ten sposób świadomość fonologiczną (tj. umiejętność postrzegania tych wzorców słuchowych), która przyczynia się do skutecznej nauki czytania. Innymi słowy – bez treningu muzycznego dzieci czytają mniej książek, gdyż samo czytanie nudzi ich lub sprawia im trudności (np. gdy poziom rozumienia czytanego tekstu jest niski).

ROZWÓJ INTELEKTUALNY

Nauka gry na instrumencie muzycznym ma wpływ na rozwój intelektualny, w szczególności na rozumowanie przestrzenne. 15 różnych badań naukowych w tym zakresie potwierdziło dynamiczny wzrost IQ dzieci.

ROZWÓJ OSOBISTY I SPOŁECZNY

Gra na instrumencie muzyczny wzmacnia poczucie sukcesu, a także zapewnia wzrost samooceny, pewności siebie, samodyscypliny, oraz wytrwałości w przezwyciężaniu frustracji, gdy nauka sprawia trudności. Stanowi również narzędzie do samoekspresji dzieci.

 

Nauka gry z nut na instrumencie muzycznym zapewnia znaczący rozwój m.in.:

  • zdolności edukacyjnych dzieci: uczenia się, logicznego myślenia, rozwiązywania zadań matematycznych,
  • umiejętności czytania, koncentracji, rozumienia treści, nauki języków obcych,
  • rozwój wszystkich pozostałych struktur, które tworzą naszą inteligencję!

Rozwija dyscyplinę w dzieciach. Gra na instrumencie muzycznym kształtuje dojrzałe cechy osobowości, uczy zarządzania czasem, wdraża do systematycznej nauki i ćwiczenia na instrumencie. Uczy dzieci zdyscyplinowania, zwiększa uwagę i skupienie.

Wzmacnia pamięć. Gra na instrumencie pobudza obie półkule mózgu. W ten sposób nie tylko wzmacnia pamięć, ale też zdolność uczenia się dziecka. Im więcej treningu muzycznego, tym lepszy rozwój intelektualny dziecka.

Pomaga w nauce języka polskiego i języków obcych. Lewa półkula mózgu odpowiada za umiejętności językowe. Trening muzyczny znacząco ją pobudza, przez co rozwija potencjał mózgu powiązany ze zdolnościami językowymi i rozumowaniem.

Poprawia koordynację. Gra na instrumencie muzycznym sprawia, że obie półkule mózgu pracują „całą parą”. Pracuje wtedy całe nasze ciało. Zostaje wzmocniona koordynacja oko- ręka, lewa-prawa ręka, słuch-wzrok-motoryka ciała itp. Każdy trening muzyczny rozwija w uczniach koncentrację na wielu czynnościach na raz.

Poprawia zdrowie emocjonalne i pomaga radzić sobie ze stresem. Muzyka wprowadza nas w pozytywne stany emocjonalne. Osoby z doświadczeniem muzycznym lepiej radzą sobie z lękiem (w szkole uczą się jak radzić sobie m.in. z tremą podczas występów publicznych).

Zapewnia wyższe osiągnięcia w nauce wszystkich przedmiotów szkolnych. Dzieci, które uczą się gry na instrumentach muzycznych, otrzymują wyższe oceny podczas szkolnych sprawdzianów i egzaminów. Badania wykazują, że osiągnięcia w nauce z przedmiotów szkolnych są najwyższe właśnie u tych uczniów, którzy uczestniczyli w zajęciach muzycznych o wysokiej jakości.

Rozwija inteligencję przestrzenną. Edukacja muzyczna rozwija umiejętności przestrzenne, które pomagają dzieciom poprawnie postrzegać otaczający ich świat, dobrze rozwiązywać problemy i wieloetapowe równania matematyczne, które są potrzebne w architekturze czy inżynierii.

Rozwija kompetencje społeczne. Wspólne muzykowanie (gra w orkiestrze szkolnej lub zespole) rozwija umiejętności m.in. współpracy, partnerstwa, wzajemnego wsparcia, akceptacji. Dzieci uczą się pracować razem i tworzyć relacje między sobą.

Uczniowie, którzy są / byli członkami szkolnych orkiestr, mają w okresie szkolnym i późniejszym najniższy poziom korzystania z alkoholu, papierosów i narkotyków.

 

Dzięki muzyce w szkołach uczniowie lepiej integrują się jako koledzy,

mają mniej bójek szkolnych, mniej rasizmu,

i znacznie zredukowany poziom złośliwego sarkazmu.

Eric Jensen, Arts With the Brain in Mind, 2001

 

Badania przeprowadzone na 7,5 tys. studentów wykazało, że absolwenci szkół muzycznych czytają więcej książek niż studenci innych kierunków – w tym literatury, biologii, chemii i matematyki.

Uczniowie z ubogich środowisk, którzy uczyli się muzyki w wieku 8 – 12 lat, zwiększyli wyniki w matematyce o 100% w stosunku do pozostałych uczniów. Również ich osiągnięcia w czytaniu, historii, geografii, oraz kompetencje społeczne wzrosły o 40%.

Źródło - www.edukacjamuzyczna.org

{"register":{"columns":[]}}