Wirtualna Wystawa poświęcona Ernestowi Malinowskiemu - budowniczemu Kolei Transandyjskiej
05.06.2021
Z okazji Dwusetnej Rocznicy Niepodległości Peru, Narodowy Uniwersytet San Agustín (UNSA) oraz Ambasada Rzeczypospolitej Polskiej zapraszają na Wirtualną Wystawę poświęconą Ernestowi Malinowskiemu - budowniczemu Kolei Transandyjskiej.
Narodowy Uniwersytet San Agustín (UNSA) oraz Ambasada Rzeczypospolitej Polskiej mają zaszczyt zaprosić na Wirtualną Wystawę poświęconą ERNESTOWI MALINOWSKIEMU
- budowniczemu Kolei Transandyjskiej - z okazji Dwusetnej Rocznicy Niepodległości Peru.
Wirtualna Inauguracja wystawy odbędzie się w czwartek, 06 maja 2021 roku. Transmisja na żywo za pomocą linku:
Wystawę będzie można obejrzeć w okresie 05 - 31 maja 2021 r.
ERNEST MALINOWSKI
Urodził się 5 stycznia 1818 na Wołyniu. Polski inżynier drogowy i kolejowy, bohater obrony Callao w 1866, budowniczy kolei w Peru i Ekwadorze, projektant i budowniczy Centralnej Kolei Transandyjskiej (Central Transandino), członek korespondent Towarzystwa Muzeum Narodowego Polskiego w Rapperswilu, w Szwajcarii od 1890.
Po przybyciu do Limy w 1852 roku wziął udział w tworzeniu nowej organizacji technicznej – Comisión Central de Ingenieros Civiles – oraz pierwszej peruwiańskiej szkoły technicznej – Escuela Central de Ingenieros Civiles. Następnie realizował kilka mniejszych projektów budowlanych oraz drogowych. W 1856 wziął udział w pracach komisji opiniującej projekt rozbudowy i modernizacji mennicy państwowej - Casa de Moneda w Limie.
Zaprojektował w roku 1858 i nadzorował brukowanie ulic i placów w Arequipie, w ramach kompleksowej odbudowy miasta po zniszczeniach wojennych. Nadzorował prace modernizacyjne kamiennego mostu Izacuchaca. W 1859 wraz z Mario Alleonem i Gerritem Backusem zaprojektował linię kolejową Pisco – Ica liczącą 74 km, zaś w 1864 ze Stephenem Crosby i D. N. Paddisonem linię kolejową z Chimbote do Huaraz długości prawie 277 km, na której pokonywano różnicę terenu ponad 3 tys. metrów. Ernest Malinowski od 1869 nadzorował budowę tej linii. Z powodu kłopotów finansowych projekt zrealizowano jedynie na odcinku 136 km.
Podczas konfliktu zbrojnego z Hiszpanią w 1866 roku Ernest Malinowski został powołany na stanowisko głównego inżyniera w porcie Callao koło Limy, gdzie wraz z Felipe Arancibą i José Cornelio Bordą przygotował projekt ufortyfikowania portu. Wziął udział w obronie portu, walcząc na wałach fortu Santa Rosa. W obronie portu zastosował wiele nowatorskich rozwiązań inżynieryjnych.
W 1868 Kongres wydał nowy dekret o budowie linii kolejowej Lima - La Oroya (10-kilometrowy odcinek łączący Limę z portem Callao działał już od roku 1851) i ogłosił przetarg dla wyłonienia najbardziej korzystnej oferty od strony finansowej i technicznej. Wstępne studia linii kolejowej powierzono Ernestowi Malinowskiemu.
Projekt przewidywał połączenie Limy z bogatym w minerały regionem Cerro de Pasco i żyzną doliną Jauja. W przyszłości istniała możliwość przedłużenia linii kolejowej wzdłuż doliny rzeki Chanchamayo ku leżącej za Andami Amazonii, dzięki czemu Peru uzyskałoby połączenie z Oceanem Atlantyckim. Umowa na budowę Kolei Transandyjskiej (Central Transandino) podpisana została 23 grudnia 1869 r. Na wykonawcę robót na odcinku Lima – La Oroya wyznaczono Ernesta Malinowskiego
Linia kolejowa wnosiła się na wysokość prawie 5000 m n.p.m., stając się ewenementem ówczesnej techniki, m.in. dzięki zastosowaniu 10 sekcji nawrotów, na których zmienia się kierunek jazdy pociągu. O kolei tej, a szczególnie o znajdujących się na jej trasie mostach i tunelach, pisały wszystkie ważniejsze czasopisma techniczne na świecie, zaś Ernest Malinowski zyskał sławę wybitnego inżyniera. Ernest Malinowski osobiście nadzorował wszystkie prace.
W 1874 nastąpił w Peru krach finansowy i państwo zawiesiło dotacje na budowę kolei. Za pieniądze amerykańskiego przedsiębiorcy Henry Meiggsa i Ernesta Malinowskiego przebito pozostałe tunele, zakończono montaż mostów i usypano nasypy pod tory do samej Oroyi. Dzięki tym pracom Kolej Transandyjska wspięła się na wysokość 4817,8 m n.p.m., osiągając w miejscowości zwanej La Cima –Szczyt- najwyższy punkt kolejowy świata (do roku 2005, gdy wyżej położony odcinek linii kolejowej powstał w Tybecie). W tym czasie Ernest Malinowski nie pobierał wynagrodzenia. Pierwszy odcinek linii kolejowej na odcinku Callao – Chicla, 141 km, oddano do użytku w maju 1878.
Zmarł na atak serca 2 marca 1899 w Limie. Pochowany został z honorami należnymi bohaterowi narodowemu 3 marca na cmentarzu „Presbitero Maestro”. Śmierć Ernesta Malinowskiego odnotowały wszystkie ważniejsze czasopisma i gazety Peru, czasopisma francuskie i polskie.