W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Pomoc techniczna w KPO w tym etaty

Czy w ramach KPO dostępna jest pomoc techniczna (podobnie jak w polityce spójności)?

Wydatki finansowane w ramach KPO muszą być powiązane z działaniem, które jest integralną częścią inwestycji i zapewnia osiągnięcie jej celów. W tym przypadku możliwe jest sfinansowanie np. kosztów związanych zakupem systemu IT, licencji, oprogramowania czy usług doradczych. Jeśli jest to uzasadnione (np. potrzeba specjalistycznej wiedzy) i bezpośrednio powiązane z realizacją inwestycji w ramach KPO, kwalifikowalne jest również zatrudnienie niestałego personelu (np. ekspertów) maksymalnie na okres realizacji przedsięwzięcia.

 

Czy w ramach KPO możliwe jest finansowanie
wynagrodzenia urzędników i pracowników innych
instytucji związanych z bieżącą obsługą przygotowania
i realizacji reform i inwestycji w ramach KPO?

W ramach Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności (RRF) nie został przewidziany mechanizm tzw. pomocy technicznej, w ramach którego mogłyby zostać sfinansowane wydatki osobowe związane z obsługą KPO. Zgodnie z informacjami uzyskanymi z Komisji Europejskiej, wydatkami kwalifikowalnymi w ramach KPO nie mogą być bieżące wydatki publiczne, w tym koszty instytucji publicznych oraz administracji, związane z obsługą przygotowania i realizacji reform i inwestycji w ramach planu rozwojowego (w tym wynagrodzenia urzędników).  Nie dotyczy to 10 inwestycji, w których kwalifikowalne są wydatki.

 

Czy wynagrodzenia pracowników (w rozumieniu
pracowników ostatecznego odbiorcy wsaprcia/partnera
w przedsięwzięciu, bądź np. podmiotu uprawnionego
do ponoszenia wydatków, są kosztem
kwalifikowalnym, czy niekwalifikowalnym?

Przepisy rozporządzenia ustanawiającego RRF oraz informacje z KE, jakimi dysponuje IK KPO, nie przesądzają kwestii dotyczących finansowania wydatków osobowych związanych z zatrudnianiem personelu przez ostatecznych odbiorców wsparcia. W związku z tym, to do instytucji odpowiedzialnej za inwestycję (IOI) należy określenie szczegółowych kosztów kwalifikowanych dla tej inwestycji, w tym ew. wydatków na zatrudnianie personelu przez ostatecznych odbiorców. Określając szczegółowy katalog kosztów kwalifikowalnych należy mieć na uwadze cel inwestycji, wskaźniki do osiągnięcia oraz umówiony z KE zakres kosztorysu (costingu) powiązany z tymi wskaźnikami. Ewentualna decyzja o uznaniu wydatków osobowych u ostatecznych odbiorców wsparcia jako kwalifikowalne powinna zakładać bezpośrednie powiązanie takich wydatków z realizowanym przedsięwzięciem i jedynie na czas jego realizacji oraz uzasadnienie merytoryczne dla ich poniesienia (np. potrzeba specjalistycznej wiedzy).

 

{"register":{"columns":[]}}