W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Rozdział 3 - Organy szkoły oraz ich kompetencje

§5

1. Organami szkoły są:

    1) Dyrektor PLSP;

    2) Rada Pedagogiczna;

    3) Rada Rodziców;

    4) Samorząd Uczniowski.

2. Funkcję Dyrektora szkoły powierza i z tej funkcji odwołuje organ prowadzący szkołę.

3. Dyrektor szkoły w szczególności:

    1) kieruje działalnością PLSP oraz reprezentuje szkołę na zewnątrz; 

    2) sprawuje nadzór pedagogiczny;

    3) sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne;

    4) realizuje uchwały Rady Pedagogicznej, podjęte w ramach ich kompetencji stanowiących; 

    5) dysponuje środkami określonymi w planie finansowym szkoły, zaopiniowanym przez Radę pedagogiczną i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie, a także może organizować administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę szkoły;

    6) wykonuje zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez szkołę;

    7) wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych;

    8) współdziała ze szkołami wyższymi w organizacji praktyk pedagogicznych, a zwłaszcza ze szkołami artystycznymi; 

    9) stwarza warunki do działania w szkole wolontariuszy, stowarzyszeń i innych organizacji, których celem jest statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej i innowacyjnej szkoły;

    10) odpowiada za realizację zaleceń wynikających z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego ucznia;

    11) zwalnia ucznia z niektórych ćwiczeń fizycznych lub, w wyjątkowych przypadkach, z zajęć WF na podstawie orzeczenia lekarza specjalisty;

    12) na wniosek rodziców i na podstawie opinii wydanej przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną, może zwolnić ucznia z nauki drugiego języka obcego.

4. Dyrektor może, w drodze decyzji, skreślić ucznia z listy uczniów w przypadkach określonych w statucie PLSP lub wnioskować do Śląskiego Kuratora Oświaty o przeniesienie do innej szkoły ucznia niepełnoletniego.

5. Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w szkole nauczycieli i pracowników niebędących nauczycielami. Dyrektor w szczególności decyduje w sprawach:

    1) zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników szkoły;

    2) przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom szkoły;

    3) występowania z wnioskami, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników szkoły.

6. Dyrektor PLSP w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z Radą Pedagogiczną, Radą Rodziców i Samorządem Uczniowskim.

7. Dyrektor PLSP wstrzymuje wykonanie uchwał niezgodnych z przepisami prawa.

8. W przypadku nieobecności dyrektora szkoły zastępuje go wicedyrektor.

9. W szkole działa Rada Pedagogiczna, która jest kolegialnym organem PLSP w zakresie realizacji jej statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki.

    1) W skład Rady Pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w PLSP.

    2) Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest Dyrektor szkoły.

    3) Przewodniczący prowadzi i przygotowuje zebrania rady pedagogicznej oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie i porządku zebrania zgodnie z regulaminem Rady.

    4) Dyrektor szkoły przedstawia Radzie Pedagogicznej, nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym, ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności szkoły.

    5) Rada Pedagogiczna realizuje swoje zadania statutowe dotyczące kształcenia, wychowania i opieki.

    6) Podstawowym zadaniem Rady Pedagogicznej jest planowanie i analizowanie pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej szkoły.

10. Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy:

    1) uchwalanie regulaminu własnej działalności oraz sposobów przygotowywania, zwoływania, prowadzenia i dokumentowania posiedzeń Rady Pedagogicznej;

    2) zatwierdzanie planów pracy szkoły;

    3) podejmowanie uchwał w sprawie wyników klasyfikacji i promocji uczniów;

    4) zatwierdzanie regulaminów szkoły o charakterze wewnętrznym;

    5) ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli szkoły;

    6) podejmowanie uchwał w sprawie eksperymentów pedagogicznych, po zaopiniowaniu ich projektów przez Radę Rodziców;

    7) podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia z listy uczniów;

    8) ustalenia sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad szkołą przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w celu doskonalenia pracy szkoły;

    9) zatwierdzanie wniosków komisji lub zespołów powołanych przez Radę Pedagogiczną.

11. Rada Pedagogiczna opiniuje w szczególności:

    1) organizację pracy szkoły, w tym zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych, harmonogram pracy szkoły, propozycje Dyrektora PLSP w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowych płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych,

    2) projekt planu finansowego szkoły,

    3) wnioski Dyrektora szkoły o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień,

    4) kandydatury osób do powierzenia funkcji kierowniczych w szkole oraz odwoływanie z tych funkcji,

    5) program nauczania opracowany i włączony do szkolnego zestawu programów;

    6) warunki i formy przeprowadzania egzaminu maturalnego, dostosowanego do potrzeb edukacyjnych ucznia oraz możliwości psychofizycznych wynikających z różnych  trudności, zaburzeń lub sytuacji kryzysowej czy traumatycznej tego ograniczenia 

    7) wnioski rodziców/opiekunów prawnych lub uczniów pełnoletnich o Zindywidualizowaną Ścieżkę Kształcenia.

12. Rada Pedagogiczna zapoznaje się z:

    1) programem wizytacji przedstawionym przez osobę prowadzącą wizytację;

    2) wynikami wizytacji oraz propozycją wniosków i zaleceń powizytacyjnych;

    3) planem nadzoru pedagogicznego na nowy rok szkolny;

    4) informacją o realizacji planu nadzoru pedagogicznego.

13. Rada Pedagogiczna może wystąpić z wnioskiem do Dyrektora szkoły o odwołanie nauczyciela ze stanowiska kierowniczego w szkole.

14. Rada Pedagogiczna wyłania przedstawicieli do komisji konkursowej w celu przeprowadzenia konkursu na stanowisko Dyrektora szkoły.

15. Rada Pedagogiczna rozpatruje, ustala, wyraża zgodę lub nie wyraża zgody, na:

    1) skierowane do niej wnioski, dotyczące w szczególności organizacji zajęć pozalekcyjnych i przedmiotów nadobowiązkowych;

    2) skierowane do niej wnioski Rady Rodziców, dotyczące wszystkich spraw szkoły;

    3) skierowane do niej wnioski i opinie Samorządu Szkolnego dotyczące wszystkich spraw szkoły, a w szczególności realizacji podstawowych praw ucznia;

    4) ustala w drodze uchwały, po zasięgnięciu opinii Rady Rodziców, szkolny zestaw podręczników;

    5) w uzasadnionych przypadkach może dokonać zmiany w szkolnym zestawie podręczników;

    6) może wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny ucznia niesklasyfikowanego z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności;

    7) może, w wyjątkowych przypadkach, wyrazić zgodę na egzamin poprawkowy z dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych;

    8) może jeden raz w ciągu danego etapu edukacyjnego promować do klasy programowo wyższej ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednego z obowiązkowych zajęć edukacyjnych.

16. Rada Pedagogiczna zawiera porozumienie z Radą Rodziców w sprawie uchwalenia programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły.

17. Spośród członków Rady Pedagogicznej mogą być wybierane zespoły zadaniowe i komisje.

18. W zebraniach Rady Pedagogicznej może brać udział przedstawiciel organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad PLSP oraz przedstawiciel organu prowadzącego PLSP.

19. W zebraniach Rady Pedagogicznej mogą brać udział z głosem doradczym osoby zapraszane przez jej przewodniczącego za zgodą lub na wniosek Rady Pedagogicznej.

    1) osoby, o których mowa punkcie 19 uczestniczą tylko w tej części zebrania Rady Pedagogicznej, która dotyczy ich zakresu spraw,

    2) osoby zaproszone, niebędące członkami Rady Pedagogicznej, nie biorą udziału w głosowaniach.

20. Zebrania Rady Pedagogicznej odbywają się zgodnie z przyjętym na początku roku szkolnego harmonogramem oraz w miarę bieżących potrzeb, zarządzeniem Dyrektora szkoły.

21 Obligatoryjne zebrania Rady Pedagogicznej organizowane są:

    1) przed rozpoczęciem roku szkolnego;

    2) w każdym semestrze w związku z zatwierdzeniem wyników klasyfikowania i promowania uczniów;

    3) po zakończeniu pierwszego semestru oraz rocznych zajęć szkolnych w celu przedstawienia przez Dyrektora PLSP ogólnych wniosków wynikających ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacji o działalności szkoły;

    4) przed zakończeniem zajęć klas programowo najwyższych, w związku z zatwierdzeniem wyników klasyfikowania i promowania uczniów;

    5) w miarę bieżących potrzeb.

22. Zebrania Rady Pedagogicznej mogą być organizowane również na wniosek organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad szkołą oraz z inicjatywy: przewodniczącego Rady Pedagogicznej, organu prowadzącego szkołę, inicjatywy minimum 1/3 członków Rady Pedagogicznej;

    1) wystąpienia o organizację zebrania Rady Pedagogicznej kierowane są w formie pisemnej do Przewodniczącego;

    2) wystąpienia o organizację zebrania Rady Pedagogicznej powinny określać przyczynę zorganizowania zebrania oraz określać pożądany termin jego przeprowadzenia.

23. Zebrania Rady Pedagogicznej prowadzi jej przewodniczący; w szczególnych przypadkach przewodniczący Rady Pedagogicznej może powierzyć prowadzenie zebrania Rady Pedagogicznej wicedyrektorowi szkoły.

24. W przypadku nagłej choroby dyrektora PLSP, gdy nie ma możliwości przełożenia zebrania Rady Pedagogicznej, prowadzenie zebrania powierza się wicedyrektorowi.

25. Przewodniczący o terminie i proponowanym porządku zebrania powiadamia wszystkich członków Rady Pedagogicznej przynajmniej z tygodniowym wyprzedzeniem.

26. W szczególnie uzasadnionych przypadkach zebranie Rady Pedagogicznej może być zorganizowane w dniu powiadomienia.

27. Przewodniczący Rady Pedagogicznej w szczególności:

    1) opracowuje plan pracy Rady Pedagogicznej;

    2) przygotowuje, zwołuje i prowadzi zebrania Rady Pedagogicznej;

    3) podpisuje uchwały Rady Pedagogicznej;

    4) realizuje uchwały Rady Pedagogicznej podjęte w ramach jej kompetencji stanowiących;

    5) monitoruje stopień realizacji podjętych uchwał przez Radę Pedagogiczną;

    6) informuje w razie potrzeby Radę Pedagogiczną o stopniu realizacji podjętych uchwał;

    7) podpisuje protokoły z zebrań Rady Pedagogicznej.

28. Członek Rady Pedagogicznej ma prawo do:

    1) czynnego udziału w zebraniach Rady Pedagogicznej;

    2) składania wniosków i projektów uchwał;

    3) udziału w pracach zespołów powołanych przez Radę Pedagogiczną.

29. Członek Rady Pedagogicznej zobowiązany jest do:

    1) czynnego uczestnictwa w zebraniach Rady Pedagogicznej i jej komisjach lub zespołach, do których został powołany;

    2) nieujawniania spraw poruszanych na posiedzeniu Rady Pedagogicznej, które mogą naruszać dobro osobiste uczniów lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników szkoły;

    3) współtworzenia na zebraniach Rady Pedagogicznej atmosfery życzliwości i koleżeństwa;

    4) realizacji i przestrzegania uchwał i postanowień Rady Pedagogicznej;

    5) składania sprawozdań z wykonania powierzonych mu zadań.

30. W szczególnych przypadkach losowych członek Rady Pedagogicznej może być zwolniony z udziału w zebraniu, za zgodą Dyrektora szkoły; nieobecny członek Rady Pedagogicznej na zebraniu, zobowiązany jest do zaznajomienia się z protokołem i uchwałami przyjętymi na zebraniu niezwłocznie po napisaniu protokołu.

31. Porządek zebrania zatwierdza Rada Pedagogiczna.

32. Głosowanie w sprawie porządku zebrania odbywa się po otwarciu przez przewodniczącego zebrania i stwierdzeniu jego prawomocności (quorum).

33. Bezpośrednio przed głosowaniem w sprawie porządku zebrania, członkowie Rady Pedagogicznej mogą zgłaszać propozycje zmian w porządku zebrania.

34. Propozycje zmian w porządku zebrania może również złożyć przewodniczący.

35. Propozycje zmian w porządku zebrania przewodniczący poddaje pod głosowanie Rady Pedagogicznej.

36. Uchwały Rady Pedagogicznej podejmowane są zwykłą większością głosów w obecności, co najmniej połowy jej członków.

37. Wnioski Rady Pedagogicznej przyjmowane są w drodze uchwał.

38. Uchwały Rady Pedagogicznej podejmowane są w głosowaniu jawnym lub tajnym:

    1) głosowanie jawne przeprowadza przewodniczący Rady Pedagogicznej;

    2) w głosowaniu jawnym członkowie Rady Pedagogicznej głosują przez podniesienie ręki;

    3) w przypadku równej liczby głosów o podjęciu uchwały decyduje głos przewodniczącego;

    4) w głosowaniu tajnym podejmowane są uchwały na wniosek członka Rady Pedagogicznej, przyjęty w głosowaniu jawnym;

    5) w głosowaniu tajnym członkowie Rady Pedagogicznej głosują kartami do głosowania przygotowanymi przez przewodniczącego Rady Pedagogicznej;

    6) głosowanie tajne przeprowadza 2 osobowa komisja skrutacyjna, wybierana spośród członków Rady Pedagogicznej uczestniczących w zebraniu.

39. Rada Pedagogiczna przy wyborze swoich przedstawicieli do Komisji Konkursowej wyłaniającej kandydata na dyrektora szkoły przeprowadza głosowanie tajne.

40. Z zebrania Rady Pedagogicznej sporządza się protokół oraz listę obecności; protokoły z posiedzeń Rady, zapisane w formie elektronicznej i wydrukowane są przechowywane w segregatorze w sekretariacie szkoły.

41. Protokół z posiedzenia Rady Pedagogicznej należy sporządzić w terminie 10 dni.

42. Protokół z poprzedniego zebrania Rady Pedagogicznej przyjmuje się na następnym zebraniu; przyjęte przez Radę Pedagogiczną poprawki i uzupełnienia do protokołu z poprzedniego zebrania umieszcza się w protokole zebrania, na którym poprawki i uzupełnienia zostały przyjęte.

43. O wstrzymaniu wykonania uchwały Rady Pedagogicznej Dyrektor szkoły niezwłocznie zawiadamia organ prowadzący PLSP oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny.

44. Organ sprawujący nadzór pedagogiczny uchyla uchwałę w razie stwierdzenia jej niezgodności z przepisami prawa; rozstrzygnięcie organu sprawującego nadzór pedagogiczny jest ostateczne.

45. W szkole działa Rada Rodziców stanowiąca reprezentację rodziców uczniów Szkoły. Rada może występować do Dyrektora Szkoły i Rady Pedagogicznej z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw szkoły. Do kompetencji Rady Rodziców należy w szczególności:

    1) uchwalanie w porozumieniu z Radą Pedagogiczną programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły;

    2) opiniowanie projektu finansowego składanego przez dyrektora Szkoły.

46. Skład i struktura Rady:

    1) Radę stanowią rodzice uczniów, którzy reprezentują ogół rodziców, wybrani na pierwszym zebraniu w roku szkolnym, z uwzględnieniem, że jednego ucznia reprezentuje jedno z rodziców (lub opiekunów prawnych); 

    2) w skład Rady Rodziców wchodzi nie mniej członków niż liczba oddziałów w szkole, ale nie więcej niż jej dwukrotność.

47. Rada pracuje w oparciu o wewnętrzny regulamin.

48. Samorząd Uczniowski jest organem kolegialnym szkoły złożonym z uczniów. Samorząd jest współorganizatorem życia szkolnego, w tym:

    1) podejmuje inicjatywy związane z działalnością szkoły umożliwiające rozwój i zaspokajanie zainteresowań uczniów;

    2) wyraża opinie o sprawach dotyczących organizacji pracy szkoły; 

    3) wyraża opinie o prowadzonych w szkole zajęciach nadobowiązkowych.

49. Podstawą działań Samorządu Uczniowskiego jest regulamin.

50. Zasady współdziałania oraz rozwiązywania sporów pomiędzy organami szkoły:

    1) wymiana informacji pomiędzy organami PLSP w sprawie podejmowanych lub planowanych działań i decyzji odbywa się na bieżąco za pośrednictwem Dyrektora lub upoważnionego przez niego wicedyrektora; wprost bezpośrednio lub w formie pisemnej między tymi organami;

    2) organy szkoły mogą zapraszać na swoje zebrania przedstawicieli innych organów w celu wymiany informacji czy poglądów oraz zasięgnięcia opinii;

51. PLSP umożliwia pracownikom i uczniom rozwiązywanie sytuacji konfliktowych wewnątrz szkoły:

    1) Konflikt między Dyrektorem PLSP a Radą Pedagogiczną rozstrzyga Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego; konflikt między Dyrektorem PLSP a Radą Rodziców rozstrzyga organ prowadzący PLSP; konflikt między Samorządem Uczniowskim a Radą Pedagogiczną lub nauczycielem rozstrzyga Dyrektor szkoły.

    2) Od decyzji Dyrektora PLSP, w zależności od rodzaju sprawy, strony konfliktu mają prawo odwołać się do organu sprawującego nadzór pedagogiczny lub organu prowadzącego.

    3) W sytuacjach konfliktowych strony mogą posłużyć się Statutem PLSP, jako aktem prawnym.

    4) Wszystkie sprawy sporne, które nie zostały ujęte we wskazanym Statucie PLSP rozstrzyga jednoosobowo Dyrektor szkoły z możliwością powoływania różnych zespołów konsultacyjnych w oparciu o aktualnie obowiązujące przepisy prawa.

{"register":{"columns":[]}}