W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Konferencja „O trzech obrazach Matejki, co w wojenny czas w Wiśniczu były”

05.09.2025

Plakat przedstawia zaproszenie na wydarzenie kulturalno-naukowe „18. Weekend z Zabytkami Powiatu Bocheńskiego”, które odbędzie się w dniach 5–7 września 2025 r.. Jednym z punktów programu jest konferencja popularnonaukowa zatytułowana:
„O trzech obrazach Matejki, co w wojenny czas w Wiśniczu były”, organizowana we współpracy z Muzeum Ziemi Tarnowskiej.
Elementy graficzne: stylizowane ilustracje nawiązujące do obrazów Matejki, motywy architektoniczne i krajobrazowe związane z Wiśniczem, informacje o patronach medialnych i partnerach na dole plakatu.

W ramach Weekendu z Zabytkami Powiatu Bocheńskiego 5 września, w Sali Konferencyjnej Zakładu Karnego w Nowym Wiśniczu odbyła się konferencja z cyklu „Wizja historyczna w służbie narodu” o tytule „O trzech obrazach Matejki, co w wojenny czas w Wiśniczu były”. 

W konferencji uczestniczyła duża grupa naszych uczniów i nauczycieli, mając możliwość wysłuchania wystąpień kolejnych prelegentów, którzy opowiadali o historii trzech obrazów „Stefana Batorego pod Pskowem, „Rejtana” i „Unii lubelskiej”, ich ewakuacji z Warszawy w 1939, wędrówce jako niemieckiego łupu wojennego ze Lwowa do Wiśnicza i dalej oraz ich odnalezieniu w Karkonoszach w 1945 roku. 

Dla nas najbardziej fascynujący był wątek pobytu obrazów w Wiśniczu. 

„Kiedy pod koniec maja (1944) samochód z obrazami Matejki stromą drogą wjeżdżał po klasztornym wzgórzu, po drodze mijał Koryznówkę. W tym drewnianym dworku mieszkała siostra Teodory Matejkowej, Joanna Serafińska, wraz z mężem Leonardem. Serafińscy wielokrotnie gościli rodzinę malarza, a pan domu obdarzył swymi rysami twarzy jedną z postaci na obrazie Unia Lubelska”.

Obrazami, które trafiły do wówczas niemieckiego więzienia zlokalizowanego w dawnym klasztorze karmelitów zajmował się konserwator Jan Marksen. „Po przybyciu obrazów musiałem je natychmiast w gmachu administracyjnym więzienia rozpakować i wysuszyć, gdyż były zapakowane w skrzynie sporządzone z zupełnie mokrego drewna. Ostatecznie na terenie zakładu karnego pozostała niewymagająca prac konserwatorskich Unia Lubelska. Batory i Rejtan przewiezione zostały furą do domu rejenta Hałatka”. 

Obrazy Matejki pozostały w Wiśniczu do 17 sierpnia 1944 roku, skąd zostały zabrane przez urzędników niemieckich. 

Pani Maria Serafińska-Domańska, kierownik Koryznówki w latach 1981-2023 podsumowała sesję opowiadając o upamiętnieniu miejsc pobytu obrazów w formie tablic pamiątkowych na murach. 

Sesja została zorganizowana dzięki współpracy Starosty Bocheńskiego i Dyrektora Muzeum Ziemi Tarnowskiej. 

Cytat - List Jana Marksen do Stanisława Lorenza, Zakopane, 4 marca 1963. 

Zdjęcia (3)

{"register":{"columns":[]}}