W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Podsumowanie projektu „Koronacja Bolesława Chrobrego pędzlem opisana”

28.04.2025

W szkolnej sali odbywa się uroczystość historyczno-artystyczna. Na pierwszym planie stoi uczennica w garniturze z mikrofonem i czarnym folderem. Po lewej stronie sceny siedzi uczeń przebrany za średniowiecznego mnicha, tworzący iluminowany manuskrypt przy stylizowanym pulpicie. W tle, na ekranie, widoczny jest slajd z napisem „Tysiąclecie Królestwa Polskiego 1025–2025” i herbem Polski. Po prawej stronie uczniowie w galowych strojach z biało-czerwonymi szarfami trzymają sztandar szkoły. W tle dekoracja z czerwonym wizerunkiem Bolesława Chrobrego.

W przeddzień święta Konstytucji 3 Maja, gdy wspominamy dzieje narodowej mądrości i walki o niepodległość, społeczność Państwowego Liceum Sztuk Plastycznych w Nowym Wiśniczu sięgnęła do początków polskiej państwowości, przypominając o koronacji Bolesława Chrobrego – wydarzeniu, które zapoczątkowało królewską historię Polski. 28 kwietnia 2025 roku odbyło się uroczyste podsumowanie interdyscyplinarnego projektu edukacyjno-artystycznego zatytułowanego „Koronacja Bolesława Chrobrego pędzlem opisana”. Inicjatywa ta wpisała się w ogólnopolskie obchody 1000-lecia koronacji Bolesława Chrobrego na pierwszego króla Polski.

Projekt połączył wiedzę z zakresu historii i historii sztuki z praktycznymi umiejętnościami artystycznymi uczniów, zdobywanymi na zajęciach z projektowania multimedialnego, rysunku i malarstwa. Kluczowym elementem przedsięwzięcia była uroczysta inscenizacja historyczno-artystyczna, będąca zwieńczeniem wielomiesięcznej pracy uczniów i nauczycieli.

W ramach uroczystości zaprezentowano autorskie referaty uczniowskie, które w sposób interdyscyplinarny łączyły kontekst historyczny i artystyczny epoki wczesnopiastowskiej. Wystąpienia były wzbogacone slajdami, ilustracjami i fragmentami muzyki, co wprowadziło publiczność w średniowieczny klimat wydarzenia. Tematyka referatów obejmowała szeroki zakres zagadnień, takich jak:

  • Uniwersalizm średniowieczny i jego znaczenie dla Polski
  • Wybrane aspekty życia codziennego poddanych Bolesława
  • Szlakiem grodów – organizacja i administracja państwa wczesnopiastowskiego
  • Rola Kościoła w kulturze i polityce wczesnego państwa polskiego
  • Architektura sakralna okresu wczesnopiastowskiego
  • Rzeźba i malarstwo w Polsce X-XI wieku
  • Najstarsze zabytki rzemiosła artystycznego na ziemiach polskich
  • Miniatorstwo i manuskrypty wczesnośredniowieczne
  • Stroje i najstarsze insygnia władzy królewskiej w Polsce – próba rekonstrukcji
  • Symbolika i znaczenia koronacji Bolesława Chrobrego

Integralną częścią wydarzenia była scenografia wykonana podczas zajęć z rysunku i malarstwa. Uczniowie przygotowali tło stylizowane na średniowieczne skryptorium oraz dekoracje inspirowane motywem koronacji. Elementy te w znaczący sposób wzbogaciły narrację uroczystości i podkreśliły historyczny charakter całego przedsięwzięcia.

Projekt stanowił nie tylko doskonałą okazję do integracji wiedzy humanistycznej i artystycznej, ale także był formą promocji szkoły i budowania tożsamości kulturowej uczniów. Dzięki zaangażowaniu młodzieży i wsparciu nauczycieli powstały wartościowe materiały edukacyjne i artystyczne, a całość wydarzenia spotkała się z bardzo pozytywnym odbiorem.
 

Zdjęcia (13)

{"register":{"columns":[]}}