Podsumowanie projektu „Koronacja Bolesława Chrobrego pędzlem opisana”
28.04.2025
W przeddzień święta Konstytucji 3 Maja, gdy wspominamy dzieje narodowej mądrości i walki o niepodległość, społeczność Państwowego Liceum Sztuk Plastycznych w Nowym Wiśniczu sięgnęła do początków polskiej państwowości, przypominając o koronacji Bolesława Chrobrego – wydarzeniu, które zapoczątkowało królewską historię Polski. 28 kwietnia 2025 roku odbyło się uroczyste podsumowanie interdyscyplinarnego projektu edukacyjno-artystycznego zatytułowanego „Koronacja Bolesława Chrobrego pędzlem opisana”. Inicjatywa ta wpisała się w ogólnopolskie obchody 1000-lecia koronacji Bolesława Chrobrego na pierwszego króla Polski.
Projekt połączył wiedzę z zakresu historii i historii sztuki z praktycznymi umiejętnościami artystycznymi uczniów, zdobywanymi na zajęciach z projektowania multimedialnego, rysunku i malarstwa. Kluczowym elementem przedsięwzięcia była uroczysta inscenizacja historyczno-artystyczna, będąca zwieńczeniem wielomiesięcznej pracy uczniów i nauczycieli.
W ramach uroczystości zaprezentowano autorskie referaty uczniowskie, które w sposób interdyscyplinarny łączyły kontekst historyczny i artystyczny epoki wczesnopiastowskiej. Wystąpienia były wzbogacone slajdami, ilustracjami i fragmentami muzyki, co wprowadziło publiczność w średniowieczny klimat wydarzenia. Tematyka referatów obejmowała szeroki zakres zagadnień, takich jak:
- Uniwersalizm średniowieczny i jego znaczenie dla Polski
- Wybrane aspekty życia codziennego poddanych Bolesława
- Szlakiem grodów – organizacja i administracja państwa wczesnopiastowskiego
- Rola Kościoła w kulturze i polityce wczesnego państwa polskiego
- Architektura sakralna okresu wczesnopiastowskiego
- Rzeźba i malarstwo w Polsce X-XI wieku
- Najstarsze zabytki rzemiosła artystycznego na ziemiach polskich
- Miniatorstwo i manuskrypty wczesnośredniowieczne
- Stroje i najstarsze insygnia władzy królewskiej w Polsce – próba rekonstrukcji
- Symbolika i znaczenia koronacji Bolesława Chrobrego
Integralną częścią wydarzenia była scenografia wykonana podczas zajęć z rysunku i malarstwa. Uczniowie przygotowali tło stylizowane na średniowieczne skryptorium oraz dekoracje inspirowane motywem koronacji. Elementy te w znaczący sposób wzbogaciły narrację uroczystości i podkreśliły historyczny charakter całego przedsięwzięcia.
Projekt stanowił nie tylko doskonałą okazję do integracji wiedzy humanistycznej i artystycznej, ale także był formą promocji szkoły i budowania tożsamości kulturowej uczniów. Dzięki zaangażowaniu młodzieży i wsparciu nauczycieli powstały wartościowe materiały edukacyjne i artystyczne, a całość wydarzenia spotkała się z bardzo pozytywnym odbiorem.