W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Pytania i odpowiedzi

Jaki jest cel aplikacji STOP COVID - ProteGO Safe?

Aplikacja pomaga nam wszystkim w bezpiecznym wychodzeniu z najostrzejszych obostrzeń związanych z pandemią. Im więcej z nas będzie z niej korzystać, tym szybciej i skuteczniej ograniczymy tempo i zasięg rozprzestrzeniania się koronawirusa. To także profesjonalna pomoc zarówno dla zdrowych, jak i zakażonych osób.
 

Nasza aplikacja korzysta z API opracowanego przez firmy Apple i Google i ma dwie główne funkcje:

  • pierwsza – aplikacja analizuje naszego otoczenie. W momencie, kiedy któryś z użytkowników, z którego telefonem spotkał się nasz telefon, zachoruje – dostaniemy odpowiednią informację. Nie dowiemy się, kto zachorował. Dowiemy się za to, jak się zachować i co zrobić, by zadbać o swoje zdrowie.
  • druga – aplikacja umożliwia nam samokontrolę stanu zdrowia. To swoisty „dziennik”, który na bieżąco pozwala weryfikować, czy i w jakiej grupie ryzyka zakażenia jesteśmy. To rozwiązanie oparte o wytyczne Światowej Organizacji Zdrowia (WHO).
Jak działa?

Wyobraźmy sobie Alicję (A) i Bartka (B) – dwie osoby, które pobrały aplikację.
 

  1. Alicja i Bartek spotykają się i przebywają ze sobą w bliskiej odległości (według  wytycznych WHO i GIS).
  2. Urządzenie Alicji zapamiętuje (ale nigdzie nie wysyła) identyfikator urządzenia Bartka. Podobnie, urządzenie Bartka zapamiętuje kontakt z Alicją.
  3. W ciągu maksymalnie 14 dni od spotkania Bartek zostaje laboratoryjnie zdiagnozowany jako chory na COVID-19.
  4. Do Bartka dzwoni pracownik Centrum Kontaktu, informuje go o wyniku testu i pyta czy ma aplikację. Jeśli tak, to Bartek może (dobrowolnie) wysłać odpowiednią informację na urządzenia osób, z którymi miał kontakt.
  5. Alicja po upływie 24 godzin dostaje powiadomienie o tym, że w ciągu ostatnich 14 miała kontakt z osobą chorą (bez wskazania z kim oraz dokładnie kiedy). Wraz z tą informacją Alicja otrzymuje spersonalizowane porady medyczne oraz numer telefonu do Centrum Kontaktu.
  6. Ważne – kontakt z osobą zakażoną NIE oznacza „automatycznego” skierowania Alicji na obowiązkową kwarantannę domową. 
     
Czy korzystanie z aplikacji jest obowiązkowe?

Korzystanie z aplikacji NIE jest obowiązkowe. Aplikacja jest dobrowolna, choć zachęcamy do korzystania z niej. Jej skuteczność, a tym samym nasze bezpieczeństwo, zależy od liczby osób, które z niej korzystają. 

Im nas więcej, tym lepiej. Jak pokazują badania skuteczna izolacji zakażonych oraz wykorzystanie aplikacji typu exposure notification (tego typu aplikacją jest ProteGO Safe) nawet o kilkadziesiąt procent mogą zredukować ryzyko rozprzestrzeniania się koronawirusa. Jest jednak jeden warunek - z aplikacji musi korzystać jak najwięcej osób. Dlatego pobierz, zainstaluj i korzystaj z aplikacji STOP - COVID ProteGO Safe.
 

Czy aplikacja jest darmowa?

Tak, aplikacja jest darmowa.

Skąd mogę pobrać aplikację?

To zależy od telefonu, którego używasz. Jeśli korzystasz z telefonu systemem Android – znajdziesz ją w sklepie Google Play. Jeśli Twój smartfon to iOS, zajrzyj do App Store. Niezależnie od modelu telefonu, sklepy znajdziesz na jego pulpicie. 

Jak zainstalować aplikację na swoim telefonie?

Będąc w sklepie (Google Play lub AppStore), w polu wyszukiwania wpisz nazwę aplikacji, czyli STOP COVID - ProteGO Safe. Po jej wyszukaniu kliknij w przycisk „Instaluj”. Aplikacja zainstaluje się na pulpicie Twojego telefonu. Tam ją znajdziesz. Aby ją uruchomić, kliknij w ikonę aplikacji na pulpicie telefonu. Dalej system podpowie Ci, co zrobić dalej.  

Jakie dane muszę podać, aby zalogować się do aplikacji?  

Do aplikacji nie trzeba się logować. Aby ją uruchomić nie musisz podawać żadnych swoich danych osobowych, ani nawet numeru telefonu.

Czym są sklepy App Store i Google Play?

Sklep Google Play (dla telefonów z systemem Android) i App Store (dla telefonów z system iOS) są bezpiecznymi źródłami aplikacji udostępnionymi przez firmy Google oraz Apple. Pobierane z nich aplikacje przechodzą szczegółową weryfikację w zakresie bezpieczeństwa oraz poprawności działania. Aplikacji sklepów nie trzeba instalować, na każdym telefonie są instalowane wraz z systemem operacyjnym. Znajdziesz je na pulpicie swojego telefonu. 

Czy mój telefon obsługuje aplikację?

Aplikacja działa na telefonach z systemami: Android oraz iOS. Wymaga systemu Android 6.0 lub nowszego. Wymaga systemu iOS 13.5 lub nowszego. Jest zgodna z urządzeniami: iPhone oraz iPod touch, jak również z większością urządzeń z systemem Android.

Czy korzystanie z aplikacji wiąże się z przetwarzaniem moich danych osobowych? Jeżeli tak, to jakich?

Korzystanie z aplikacji nie wiąże się z przetwarzaniem Twoich danych osobowych. Aplikacja z nich nie korzysta, ani ich nie zbiera. 

Co stanie się w przypadku odinstalowania aplikacji?  

Po odinstalowaniu aplikacji nie dostaniesz powiadomień o możliwym kontakcie z koronawirusem. Możesz oczywiście zainstalować ją z powrotem, ale oznacza to utratę dotychczas zgromadzonej historii kontaktów.

Czy kiedy mój telefon jest rozładowany nadal skanuje otoczenie?

Jeśli Twój telefon jest wyłączony/rozładowany nie skanuje otoczenia. W praktyce oznacza to, że jeśli w czasie kiedy Twój telefon był wyłączony/rozładowany spotkałeś osobę chorą, nie zostaniesz o tym poinformowany.

Jakie informacje przekaże mi aplikacja?

W sytuacji, w której okazuje się, że któraś z osób - z którą mieliśmy kontakt (zarejestrowany przez nasz telefon w ciągu ostatnich dwóch tygodni) - zachorowała, aplikacja poinformuje nas o możliwym ryzyku. WAŻNE! Poprzez aplikację nie dowiemy się, kto zachorował. Dowiemy się za to, że jesteśmy w grupie ryzyka i powinniśmy odbyć kwarantannę.

Czy aplikacja mnie śledzi?

Aplikacja NIE śledzi użytkownika. Aby ją uruchomić nie jest wymagane jakiekolwiek uwierzytelnienie, np. podanie numeru telefonu. Aplikacja nie inwigiluje, nie zbiera i nie udostępnia danych użytkowników. Informacje o napotkanych urządzeniach nie zawierają żadnych danych o ich właścicielach, są anonimowe i zakodowane, a do tego przechowywane tylko w telefonie, przez dwa tygodnie. Później są usuwane. Zachęcamy do zapoznania się z dokumentacją projektu: https://github.com/ProteGO-Safe

Jak aplikacja ocenia ryzyko zakażenia?

Aplikacja bierze pod uwagę cztery czynniki:

  1. Bliskość kontaktu (mierzona siłą sygnału Bluetooth)
  2. Czas trwania kontaktu (mierzona czasem kiedy urządzenia „widziały się”)
  3. Czas, który upłynął od kontaktu (im więcej czasu upłynęło, tym ryzyko niższe)
  4. Pewność zarażenia (w wypadku ProteGO Safe ta wartość jest zawsze maksymalna, ponieważ jako chore mogą się oznaczyć tylko osoby zdiagnozowane pozytywnie)

Każdemu spotkaniu, w każdej kategorii przypisywany jest wynik od 1 do 8, a następnie są one (wyniki z poszczególnych kategorii) przez siebie mnożone (a więc najwyższe ryzyko to 4096). W oparciu o ten rezultat, aplikacja poinformuje użytkownika o „niskim”, „średnim” lub „wysokim” ryzyku zakażenia. 

Progi kwalifikacji do danej kategorii ryzyka to:

  • Niskie: od 0 do 1499
  • Średnie: od 1500 do 2999
  • Wysokie: od 3000 do 4096

Powyższe wartości wynikają z rekomendacji Głównego Inspektoratu Sanitarnego i są na bieżąco aktualizowane.

Czy informacja o kontakcie z osobą zakażoną przychodzi natychmiast? Czy to nie oznacza możliwości identyfikacji osoby chorej?

Powiadomienia o zmianie statusu na średnie lub wysokie ryzyko zawsze przychodzą z 24-godzinnym opóźnieniem. Po to, by chronić anonimowość osób zakażonych. Nigdy nie będzie tak, że informacja o kontakcie z osobą chorą pojawi się podczas spotkania z nią.

Czy jeśli dostanę informację, że jestem w wysokiej grupie ryzyka zachorowania zostanę objęty obowiązkową kwarantanną domową?

Nie, nie zostaniesz „automatycznie” objęty obowiązkową kwarantanną domową. Dostaniesz za to informację, co zrobić lub z kim się skontaktować.

Czy jeśli stoję w korku, a kierowca w samochodzie obok jest zakażony, to czy dostanę informację o możliwym kontakcie z koronawirusem?

Technologia wykorzystywana przez aplikację jest tak kalibrowana, że bierze pod uwagę kilka parametrów, nie tylko odległość. Stale pracujemy nad zminimalizowaniem ryzyka fałszywych alarmów. 

Czy powiadomienie o byciu w wysokiej grupie ryzyka będzie uprawniało do bezpłatnego testu na koronawirusa?

Osoby znajdujące się w wysokiej grupie ryzyka zachęcamy do niezwłocznego kontaktu z Centrum Kontaktu (zgodnie z komunikatem wyświetlonym w aplikacji), gdzie zostanie przeprowadzony pełen wywiad epidemiologiczny. Inspekcja Sanitarna może zdecydować o skierowaniu na badania, na kwarantannę lub podjąć inne działania. Każdy przypadek jest rozpatrywany indywidualnie.

Czy codziennie muszę wypełniać test oceny ryzyka?

Nie musisz, ale warto to robić regularnie. I najważniejsze - pamiętaj, aby odpowiadać zgodnie z prawdą. To dla Twojego bezpieczeństwa.

Czy dzięki aplikacji dowiem się, kto w moim otoczeniu jest chory na koronawirusa?

Nie, nie dowiesz się. Informacje na temat możliwego kontaktu z osobą zakażoną są przekazywane innym użytkownikom całkowicie anonimowo. Nie ma możliwości, aby na ich podstawie zidentyfikować kogokolwiek.

Czy jeśli zachoruję i będę chciał poinformować o tym użytkowników aplikacji, z którymi miałem kontakt, dowiedzą się że to ja zachorowałem?

Nie, nie dowiedzą się. Informacje na temat możliwego kontaktu z osobą zakażoną są przekazywane innym użytkownikom całkowicie anonimowo. Nie ma możliwości, aby na ich podstawie zidentyfikować kogokolwiek.

Czy aplikacja jest zgodna z RODO?

Aplikacja jest budowana zgodnie z zasadami wynikającymi z ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO), w tym minimalizacji danych, privacy by design, privacy by default, prawidłowości, integralności oraz poufności.
Bazujemy na wytycznych Europejskiej Rady Ochrony Danych Osobowych, Komisji Europejskiej oraz Toolbox opracowanym w ramach sieci eHealth działającej przy Komisji Europejskiej. Szczególną wagę przykładamy do zapewnienia najwyższych standardów prywatności.

Skąd aplikacja będzie wiedziała, czy spotkałem osobę zakażoną?

Kluczem do działania aplikacji jest włączony stale Bluetooth. Dzięki niemu nasze urządzenie (telefon) komunikuje się z urządzeniami innych użytkowników aplikacji, a urządzenia innych użytkowników z naszym.

Czy mój Bluetooth łączy się na stałe z innymi urządzeniami?

Bluetooth nie łączy się z innymi urządzeniami stale, a wysyła cykliczne sygnały, co dziś działa m.in. przy parowaniu urządzeń czy zestawów głośnomówiących.

Skąd w systemie pojawia się informacja o potencjalnym ryzyku? 

Od zakażonego. To ta osoba, w pełni anonimowo, informuje o zmianie swojego stanu zdrowia.

Gdzie przechowywane są zbierane dane?

Dane o napotkanych urządzeniach (anonimowe identyfikatory) przechowywane są tylko w naszym telefonie, przez dwa tygodnie. Są tam zaszyfrowane i nie są nigdzie przesyłane. Zachęcamy do zapoznania się z dokumentacją projektu: https://github.com/ProteGO-Safe 

Czy dzięki aplikacji wejdę bez kolejki do galerii handlowej?

Nie, aplikacja nie daje takich uprawnień, ani innych przywilejów.

Czy jeśli chcę zjeść w restauracji to muszę zarejestrować swoje wejście za pomocą aplikacji?

Nie. Aplikacja nie jest warunkiem bycia obsłużonym w restauracji.

Kto stoi za aplikacją?

Aplikacja to efekt prac koalicji polskich firm informatycznych, które przygotowują ją na zlecenie Ministerstwa Cyfryzacji we współpracy z GovTech Polska, pod nadzorem Głównego Inspektoratu Sanitarnego. 

Jaką rolę w powstaniu aplikacji odegrały Google i Apple?

Aplikacja powstała w 100% dzięki pracy koalicji polskich firm informatycznych pracujących na zlecenie instytucji rządowych. Google i Apple, jako twórcy najpopularniejszych systemów operacyjnych, udostępniają jedynie mechanizm pozwalający na ocenę ryzyka zakażenia. Nie mają dostępu do żadnych danych osobowych, ani nie są w stanie zidentyfikować użytkowników. Aplikacja nie jest połączona z żadnymi innymi usługami (takimi jak iCloud lub Google Drive). 

Czy aplikacja działa za granicą?

Kontakt dwóch użytkowników STOP - COVID ProteGO Safe będzie odnotowany przez ich urządzenia niezależnie od tego w jakim kraju nastąpi. Obecnie, na poziomie działającej przy Komisji Europejskiej sieci e-Health Network, trwają dyskusje o tym jak zapewnić interoperacyjność pomiędzy aplikacjami każdego z państw członkowskich.

Skąd mogę wiedzieć, że ściągnąłem prawdziwą wersję STOP - COVID ProteGO Safe?

Aplikacja jest możliwa do ściągnięcia tylko z oficjalnych sklepów z aplikacjami - Google Play oraz App Store. Jej autentyczność możemy poznać po tym, że deweloperem jest Ministerstwo Cyfryzacji. Ostrzegamy przed pobieraniem aplikacji z innych źródeł - mogą one zawierać złośliwe oprogramowanie lub chcieć wyłudzić dane osobowe.

Czy aplikacja wykorzystuje 5G?

STOP - COVID ProteGO Safe nie zależy od standardu technologii komórkowej, a w szczególności do funkcjonowania nie wymaga modułu 5G.

Czy informacja wyświetlona w aplikacji to diagnoza medyczna?

Nie. Informacja wyświetlona w aplikacji nie jest diagnozą medyczną. Taką może wystawić tylko lekarz. Aplikacja ma na celu jedynie wsparcie w ocenie ryzyka zachorowania. W wypadku zmiany statusu na średnie lub wysokie ryzyko zalecamy telefon do Centrum Kontaktu.