W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Scena Barokowa w Inowrocławiu

01.09.2022

Kolorowy plakat z zapowiedzą konceru barokowego w Inowrocławiiu w dniu 3 września 2022 r.

Inowrocławskie Towarzystwo Muzyczne PRO ARTE zaprasza na koncert

Scena Barokowa w Inowrocławiu Le Monde maresienne

Sobota, 3.09.2022, godz. 19.00 (po Mszy św.) Bazylika Mniejsza im. NMP w Inowrocławiu

                                                                                              
O programie:

„Marais a porté la Viole a son plus haute degré de perfection“
(„Marais wzniósł violę na najwyższy szczyt doskonałości“)
                            Titon du Tillet 1732

Marin Marais (1656-1728), niezrównany wirtuoz violi da gamba, jest jedną z najważniejszych postaci życia muzycznego końca XVII i początku XVIII wieku we Francji. Całe swoje życie spędził w Paryżu, większość w służbie króla Ludwika XIV. Służył Królowi Słońce jako Ordinaire de la musique de la Chambre du Roi i ściśle współpracował z Lullym w Acadèmie Royale de Musique. Marais był cenionym kompozytorem operowym i najważniejszym kompozytorem swojego instrumentu, violi da gamba. Opublikował pięć ksiąg utworów na violę, zawierających łącznie  ok. 650 utworów. Jego muzyka charakteryzuje się wyrafinowaną harmonią i melodyczną elegancją, przejrzystą strukturą, wyszukaną ornamentyką oraz głębokim człowieczeństwem i swoistym ciepłem.
Źródła historyczne podają, iż nikt nie przewyższał go w grze na violi, a dorównywał mu tylko jeden człowiek: Antoine Forqueray. Opisywano ich natomiast odmiennie: mówiono, że Marais grał jak anioł, Forqueray jak diabeł. 
Syn Forqueray'a, Jean-Baptiste-Antoine, opublikował po śmierci ojca księgę utworów na violę, twierdząc, iż ich autorem jest jego ojciec. Te spektakularne utwory należą do najtrudniejszych kompozycji jakie kiedykolwiek napisano na violę da gamba. 
Marin Marais był również uznanym nauczycielem. Niektóre z jego 19 dzieci kształcąc się pod jego okiem także stały się słynnymi wirtuozami, m.in. Roland Marais, który wydał dwie księgi wspaniałych utworów na violę. Prawdopodobnie Charles Dollé także był jednym z uczniów Marais. W muzyce Dollégo widoczny jest głęboki podziw dla mistrza, wymaga ona także niezwykłej wirtuozerii.
Le Monde maresienne, świat pełen najwspanialszej i najbardziej wyrafinowanej muzyki, skończył się wraz ze śmiercią Marais. Ale wciąż istnieje, czekając na ponowne odkrycie i przywrócenie do życia.
Matthias Bergmann
Program koncertu:

1. Marin Marais (1656-1728): Troisième livre de Pièces de Viole, Suite in F
        Prélude, Allemande, Sarabande, Gigue                                         
 
2. Antoine Forqueray (1672-1745):
        Allemande in d, La Girouette
    Jean-Baptiste-Antoine Forqueray (1699-1782): Pièces de Viole, Suite I in d
        La Portugaise, La Couperin                                                                                   

3. Marin Marais (1656-1728): Pièces de Clavecin tirées d`Alcide
        Air, Marche pour les Pastres                             

4. Charles Dollé (unknown-1755): Pièces de Viole, Suite II in c
        Tombeau pour Marais le Père                                                                                     

5. Roland Marais (ok.1685-ok.1750): Deuxième Livre de Pièces de Viole, Suite in C
        Prélude Le Bruneau, Le Barrengue                                                                           

6. Marin Marais (1656-1728): Quatrième livre de Pièces de Viole, Suite d'un goût Etranger
        Le Labyrinthe

Wykonawcy:

Matthias Bergmann – viola da gamba
Studiował wiolonczelę w Monachium i Lubece (w klasach Horatiu Cenariu oraz Troels Svane), wiolonczelę barokową we Frankfurcie (klasie Kristin von der Goltz), oraz viole da gamba w we Frankfurcie, Bremie i Bazylei (w klasach Heidi Gröger, Hille Perl oraz Paolo Pandolfo). Obecnie mieszka w Mannheim. Pełni funkcję pierwszego wiolonczelisty w Orchestre des Pfalztheaters Kaiserslautern.
Współpracuje z wieloma innymi orkiestrami i zespołami, takimi jak Akademie für Alte Musik Berlin, Konzerthausorchester Berlin, Freiburger Barock Consort, Staatsoper Stuttgart, il Gusto Barocco Stuttgart, Saarländisches Staatstheater, Nationaltheater Mannheim, {oh!} Orkiestra Historyczna. Występował jako solista, kameralista i muzyk orkiestrowy na takich znaczących festiwalach, jak Bachfest Leipzig, Musikfest Stuttgart, Heinrich Schütz Musikfest i Schwetzinger SWR Festspiele. Realizował partię basso continuo w wielu operach oraz oratoriach, m.in. G.F. Händla, H. Purcella, A. Vivaldiego, C. Monteverdiego, J.-P. Rameau.
Brał udział w licznych produkcjach radiowych oraz nagraniach płytowych. Był członkiem komisji kilku konkursów dla młodych muzyków oraz wykładowcą kameralnych i orkiestrowych kursów mistrzowskich. Od października 2022 roku poprowadzi klasę wiolonczeli barokowej w Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy.

Dorota Zimna – klawesyn
    Doktor sztuk muzycznych, absolwentka Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy w klasie klawesynu prof. dr hab. Urszuli Bartkiewicz (dyplom z wyróżnieniem) i Podyplomowych Studiów Instrumentalistyki w tej samej uczelni. Od 2005 r. jest wykładowcą w Katedrze Klawesynu, Organów i Muzyki Dawnej AM w Bydgoszczy.
    W 2016 r. ukazała się jej książka Wariantywność Obsady w twórczości instrumentalnej François Couperina. Obsada a brzmienie utworu, wraz z płytą François Couperin – Compositeur Royal. Jako członek zespołu Intemperata nagrała utwory A. Jarzębskiego, M. Mielczewskiego, S.S. Szarzyńskiego, które znalazły się na płycie Gościniec/Alta Via wydanej w 2018 r.
    Jako solistka, kameralistka i muzyk orkiestrowy brała udział w koncertach w Polsce, Niemczech, Włoszech, Belgii, Czechach i na Ukrainie.Oprócz muzyki baroku wykonuje też kompozycje współczesne. Miała okazję wziąć udział w prawykonaniach utworów kameralnych R. Gorzyckiego, D. Przybylskiego, M. Gumieli i P.A. Komorowskiego, z czego dwa zostały skomponowane specjalnie dla duetu, który współtworzy z akordeonistą Stanisławem Miłkiem. W 2022 roku ukazała się ich płyta Time Dilation, z premierowymi nagraniami utworów na klawesyn i akordeon A. Krzanowskiego, P.A. Komorowskiego, M.Gumieli i M.Moca.  
Jest wykładowcą oraz członkiem biura organizacyjnego Letnich Kursów Metodycznych Muzyki Dawnej w Warszawie. Od 2018 r. pełni funkcję prezesa Stowarzyszenia Akademia Muzyki Dawnej – organizatora festiwalu Bydgoska Scena Barokowa, którego Dorota Zimna jest jednym z dyrektorów artystycznych.

Organizator: Stowarzyszenie Akademia Muzyki Dawnej

Dofinansowano ze środków MKiDN w ramach programu NCK Kultura - Interwencje 2022
Partnerem głównym wydarzenia jest Samorząd Województwa Kujawsko - Pomorskiego
Zadanie współfinansowane przez Miasto Inowrocław
Wydarzenie jest współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko - Pomorskiego na lata 2014-2020

Kolorowy plakat z zapowiedzą konceru barokowego w Inowrocławiiu w dniu 3 września 2022 r.

{"register":{"columns":[]}}