Powrót

Tradycja dźwiękiem pisana

17.10.2025

na zdjęciu, w auli PSM widnieje Kapela Zastawnych. Wszyscy członkowie kapeli grają na instrumentach (skrzypcach, klarnecie oraz kontrabasie). Kolorystyka zdjęcia jest biało-szaro-brązowo-zielono-czarna.

Zapewne niektórzy pamiętają, iż naturalnym sposobem przekazywania tradycji ludowej były spotkania wielu pokoleń. Długie jesienno-zimowe wieczory pozwalały na odpoczynek po intensywnych pracach polowych. Przy jednym stole zasiadali zarówno dziadkowie, jak i wnuki. Śpiewali, rozmawiali, przekazywali wiedzę i nabyte umiejętności, niejednokrotnie ucząc najmłodszych rękodzieła, gry na instrumentach muzycznych oraz sztuki ich wytwarzania. 

Czasy się zmieniły i ze świecą trzeba szukać takich chwil we współczesnych domach, gdzie życie codzienne splata się z kulturą ludową. A szkoda, wszakże kultywowanie tradycji to nie tylko dziejowa powinność, ale przede wszystkim jest to skarb dziedzictwa kulturowego danego regionu czy kraju, świadczący o tożsamości i szacunku do historii naszych przodków.  

Nasza społeczność szkolna miała wyjątkową okazję poznać chociaż odrobinę tej tradycji, dzięki Kapeli Zastawnych, która w ramach projektu Uczeń vs. Mistrz „Biały welon i kapela – Pogórze tańczy, tańczy”, wprowadziła nas w zapomniany świat muzyki ludowej. Jakub Zastawny wraz z Kapelą Zastawnych zamienił naszą aulę na wiejską izbę - przepełnioną melodiami i rytmami, które jeszcze nie tak dawno towarzyszyły naszym rodzicom i dziadkom. Pomiędzy muzycznymi prezentacjami mogliśmy także wysłuchać opowieści o składzie kapel, instrumentach ludowych, a także o zwyczajach i obrzędach. 
Tego samego dnia, 2 października, obyły się również pierwsze z trzech warsztatów muzyki ludowej, gdzie uczniowie i nauczyciele naszej szkoły mogli poznać tajniki wykonawstwa  muzycznego przekazywanego drogą tradycyjną - bez nut, ze słuchu. Tytułowe zdanie można zatem rozszerzyć, iż tradycja dźwiękiem pisana - ustnie przekazywana. 
Kolejne odsłony warsztatów w ramach tego samego projektu odbyły się 7 oraz 9 października.  

Współorganizatorami projektu były: Muzeum Regionalne w Jaśle, Państwowa Szkoła Muzyczna I stopnia im. Witolda Lutosławskiego w Jaśle oraz Prywatna Szkoła Muzyczna I stopnia i Prywatna Szkoła Muzyczna II stopnia w Jaśle.
Projekt został dofinansowany ze środków budżetu Państwa, przyznanych przez Ministra Edukacji w ramach programu „Nasze tradycje”. 

MR

Zdjęcia (7)

{"register":{"columns":[]}}