Fortepian - wymagania i kryteria oceniania
Państwowa Szkoła Muzyczna I stopnia im. Zygmunta Noskowskiego w Krzeszowicach
WYMAGANIA PROGRAMOWE I KRYTERIA OCENIANIA INSTRUMENT GŁÓWNY FORTEPIAN
Cykl nauczania: sześcioletni i czteroletni
Wymiar zajęć w cyklu sześcioletnim:
klasy 1-3: 2 x 30 min. tygodniowo
klasy 4-6: 2 x 45 min. tygodniowo
Wymiar zajęć w cyklu czteroletnim:
Klasy 1-4: 2 x 45 min. tygodniowo
SPIS TREŚCI
I 1. Wymagania w poszczególnych etapach kształcenia
2. Roczne minimum materiału nauczania
II Formy sprawdzania osiagnięć ucznia i wymagania szkolne
1. Programy obowiązujące uczniów na audycjach
2. Program obowiązkowy na przesłuchania i egzaminy
3. Minimum gamowe obowiązujące na przesłuchania i egzaminy
4. Ogólne kryteria oceniania nauczyciela
5. Kryteria uzyskiwania przez uczniów ocen
I. WYMAGANIA
1. Etapy kształcenia
Zamieszczone poniżej etapy nauczania dotyczą zarówno cyklu sześcioletniego jak i czteroletniego. Zaleca się realizowanie w pierwszym i drugim roku cyklu czteroletniego odpowiednio: pierwszy, drugi i trzeci etap kształcenia. Pozostałe trzy etapy kształcenia, w trzecim i czwartym roku edukacji w cyklu czteroletnim.
Pierwszy etap kształcenia
Uczeń:
1) zna budowę i historię instrumentu, zasadę działania mechanizmu młoteczkowego oraz prawego i lewego pedału
- określa poszczególne części fortepianu
- zna klawiaturę, nazwy klawiszy i oktaw
- zna najbardziej charakterystyczne cechy brzmienia fortepianu (zanikanie dźwięku po uderzeniu w klawisze, różnice w brzmieniu)
- dostrzega zależność głośności i długości dźwięku od grubości strun
2) zna półton i cały ton, interwały
- zna budowę gamy durowej oraz minorowej harmonicznej i melodycznej
3) zna podstawowe wartości rytmiczne nut i pauz oraz przedłużanie wartości nut przez kropkę, łuk i fermatę
- zna synkopę
- zna określenia metrum, takt, przedtakt
4) zna podstawy notacji muzycznej
- nutę jako graficzny symbol dźwięku
- akoladę, dwie pięciolinie, klucz wiolinowy i basowy
- podział na takty, kreskę taktową, podwójną kreskę taktową
- znaki chromatyczne, oraz znaki przykluczowe, znaki przygodne
- przenośnik oktawowy, zapis zamiany rąk
- znak repetycji, volty, da capo al fine, aplikaturę
- zna podstawowe oznaczenia artykulacyjne, dynamiczne i agogiczne
- zachowuje prawidłową postawę przy instrumencie oraz swobodę i elastyczność aparatu gry
- opanował naturalne oparcie ręki na klawiaturze, właściwe ułożenie dłoni i palców
- opanowuje aktywność chwytu czubków palców
- zna zasady aplikatury w pozycji pięciopalcowej w gamie w obrębie oktawy oraz
- w trójdźwięku rozłożonym i harmonicznym
- koordynuje pracę i niezależność artykulacyjną/dynamiczną rąk
- opanowuje umiejętność zmiany pozycji ręki przez przeniesienie i podkład 1 palca
- realizuje dwudźwięki i trójdźwięki
- realizuje różne rodzaje artykulacji: portato, staccato, legato
- śpiewa i gra ze słuchu proste melodie, wyklaskuje podstawowe rytmy, rozróżnia
- dźwięki wysokie – niskie, głośne – ciche, długie – krótkie
- opanował podstawy muzykowania w duecie (na 4 ręce z nauczycielem)
- zna i stosuje zasady zachowania się na estradzie
Drugi etap kształcenia
Uczeń:
- rozwija biegłość i niezależność palcową w artykulacji portato, staccato, legato
- zachowuje elastyczność przegubu rąk
- wyrównuje pracę palców
- podkłada 1 palec w układzie szerokim – pasaże
- doskonali niezależność artykulacyjną i dynamiczną rąk oraz ich koordynację
- poszerza amplitudę dynamiki
- realizuje fakturę homofoniczną
- rozszerza znajomość pojęć i oznaczeń muzycznych (motyw, fraza, kulminacja)
- rozwija wrażliwość na gatunek dźwięku
- zna oznaczenia dynamiczne, agogiczne i artykulacyjne
- rozwija umiejętność transponowania prostych melodii
- rozwija umiejętność gry w duecie (utwory na 4 ręce)
- poznaje podstawy czytania a vista
Trzeci etap kształcenia
Uczeń:
- rozwija podstawy techniki figuracyjnej, pasażowej i dwudźwiękowej (portato, legato)
- swobodnie opiera się w trójdźwiękach (akordy i przewroty)
- rozwija umiejętność wydobywania i kształtowania odpowiedniego dźwięku
w zależności od charakteru, dynamiki i rejestru - rozwija niezależność pracy rąk i nóg (pedał rytmiczny i synkopowany)
- prawidłowo realizuje prostą fakturę polifoniczną i homofoniczną zachowując proporcje brzmienia
- potrafi realizować proste ozdobniki (przednutka długa, krótka, obiegnik, mordent, arpeggio)
- dostosowuje różne odmiany artykulacji do potrzeb utworu np. poco legato
- zna nieregularny podział wartości rytmicznych
- zna podstawy budowy formalnej utworów (ABA, allegro sonatowe rondo, wariacje)
- prawidłowo i ze zrozumieniem prezentuje w grze utwory taneczne, ilustracyjne
- rozwija umiejętność samodzielnej pracy w domu
- doskonali umiejętność gry na 4 ręce oraz czytania a vista
- zna podwójny krzyżyk i bemol
Czwarty etap kształcenia
Uczeń:
- jest wrażliwy na rodzaj dźwięku
- rozwija technikę palcową, figuracyjną i pasażową
- właściwie posługuje się prawym pedałem (rytmicznym i synkopowanym)
- realizuje ze zrozumieniem fakturę homofoniczną (różnicowanie wyrazowe
melodii i akompaniamentu) - doskonali prowadzanie głosów w fakturze polifonicznej
- realizuje dwugłos w jednej ręce
- poprawnie frazuje i prowadzi kantylenę
- rozwija umiejętność realizowania ozdobników (różnice realizacji w zależności od epoki)
- samodzielnie odczytuje zapis nutowy utworu w kluczach wiolinowym i basowym, realizując poprawnie określenia artykulacyjne i dynamiczne
- rozwija umiejętność korygowania popełnianych błędów podczas samodzielnej pracy
- rozwija umiejętność transpozycji danych schematów melodycznych
- gra a vista w wolnym tempie łatwe utwory, kojarząc zapis nutowy z jego brzmieniem
- doskonali umiejętność gry na 4 ręce lub z innym instrumentalistą
- opanował umiejętność właściwego zachowania na estradzie (właściwa
postawa, dostosowanie poziomu krzesła, koncentracja)
Piąty etap kształcenia
Uczeń:
- rozwija biegłość i niezależność palcową
- doskonali technikę gamową, dwudźwiękową, figuracyjną, akordową i pasażową w tempach szybkich
- interpretuje utwory zgodnie z zasadami i stylem danej epoki zwracając uwagę na: jakość dźwięku, metrorytmikę, agogikę, dynamikę, artykulację i frazowanie
- doskonali realizację faktury polifonicznej
- umie stosować tempo rubato
- potrafi wydobywać odpowiedni rodzaj dźwięku w zależności od charakteru utworu
- prawidłowo i ze zrozumieniem prezentuje w grze różne formy muzyczne: etiudy, utwory polifoniczne, klasyczny cykl sonatowy ( do wyboru np.: sonatinę, sonatę, koncert) utwory kantylenowe, utwory taneczne i utwory ilustracyjne
- zna cechy charakterystyczne budowy formalnej utworów polifonicznych
- stosuje różne sposoby pamięciowego opanowania utworów muzycznych
- dokonuje krytycznej oceny wykonywanych przez siebie utworów
- stosuje różne sposoby rozwiązywania problemów technicznych podczas samodzielnego ćwiczenia
- posiada umiejętność koncentracji na zadaniu muzycznym podczas publicznego występu
- rozwija umiejętność muzykowania zespołowego (utwory na 4 ręce, 2 fortepiany, akompaniament)
- słyszy w czasie wykonywania jednej warstwy utworu pełne jego brzmienie
- odpowiedzialnie współpracuje z innym wykonawcą
- wykonuje nieskomplikowane utwory literatury fortepianowej z różnych epok muzycznych: baroku, klasycyzmu, romantyzmu, współczesności zgodnie z odpowiednim stylem
Szósty etap kształcenia
Uczeń:
- doskonali precyzję techniczną - selektywność gry i wyrównaną motorykę
- rozwija technikę dwudźwiękową (tercjową, sekstową i oktawową) oraz pasażową
- pogłębia wiedzę muzyczną słuchając i analizując nagrania wybitnych pianistów oraz uczęszczając na koncerty
- doskonali umiejętność wyrażania emocji, budowania nastoju i operowania kolorystyką dźwiękową
- podczas samodzielnego ćwiczenia świadomie doskonali poprawność wykonawczą zgodnie z posiadaną wiedzą i umiejętnościami technicznymi oraz interpretacyjnymi
- koryguje popełniane błędy podczas swojej pracy
- realizuje zapis nutowy zawarty w partyturze
- poznaje techniki koncentracji i relaksacji przydatne podczas występów publicznych, potrafi w miarę możliwości panować nad tremą
- gra a vista łatwe utwory z zakresu klasy III i IV cyklu sześcioletniego
- posiada orientację przestrzenną na klawiaturze we wszystkich rejestrach
- dokonuje wstępnej analizy utworu
- spostrzega i realizuje informację na pięciolinii i poza nią
- samodzielnie opracowuje proste utwory, dbając o poprawność tekstową
- prawidłowo wykonuje podczas występu publicznego z pamięci następujący program: etiudę uwzględniającą technikę palcową obydwu rąk, etiudę zawierającą inny problem techniczny, utwór polifoniczny, jedną część sonatiny lub sonaty klasycznej ( do wyboru: allegro sonatowe, rondo lub wariacje), utwór dowolny
2. Obowiązujące roczne minimum materiału nauczania
I rok kształcenia
- w ciągu całego roku: 20 krótkich utworów ośmiotaktowych z różnych „szkół gry”
i różnych działów lub odpowiednio mniejsza liczba utworów dłuższych
II rok kształcenia
- w każdym semestrze: 4 utwory w tym 1 etiuda
- w ciągu całego roku: 2 cz. sonatiny; 2 lub 3 utwory dawne, polifoniczne lub polifonizujący i 3 krótkie utwory dowolne (w tym może być utwór na cztery ręce)
III rok kształcenia
- w każdym semestrze: 5 utworów w tym 2 etiudy lub utwory o walorach technicznych
- w ciągu całego roku: 2 cz. Sonatiny lub inne formy klasyczne; 2 lub 3 utwory polifoniczne lub polifonizujące oraz 3 utwory dowolne (w tym może być na cztery ręce)
IV rok kształcenia
- w ciągu całego roku: 3 etiudy lub utwory wirtuozowskie o różnych problemach technicznych, 2 dłuższe (trudniejsze) utwory polifoniczne lub 3 odpowiednio krótsze (łatwiejsze), 2 cz. Sonatiny lub zamiennie Rondo albo Wariacje, 3 zróżnicowane utwory dowolne (w tym może być na cztery ręce)
V rok kształcenia
- w ciągu całego roku: 3 etiudy lub utwory wirtuozowskie o różnych problemach technicznych, 2 lub 3 utwory polifoniczne w zależności od stopnia trudności i czasu trwania, 1 allegro sonatowe lub wariacje lub rondo, 3 zróżnicowane utwory dowolne w tym 1 obszerniejszy (w tym może być na cztery ręce)
VI rok kształcenia
- w pierwszym semestrze: 1 lub 2 utwory, w tym jeden o walorach technicznych i obszerny zestaw gam i pasaży
- w drugim semestrze program dyplomowy: utwór polifoniczny, dowolna forma klasyczna, rozbudowana i zróżnicowana etiuda, odpowiednio do programu dobrany utwór dowolny
W cyklu czteroletnim nauczyciel ma dowolność w realizacji minimum programowego. Powinien mieć na uwadze wiek i większy wymiar godzin lekcyjnych ucznia, przede wszystkim zaś jego tempo rozwoju. Po drugim roku edukacji w cyklu czteroletnim, uczeń powinien wykonać program kończący trzeci rok nauczania w cyklu sześcioletnim czyli trzeci etap kształcenia. Wskazane, by miał w repertuarze odpowiedni wybór utworów z obowiązującego w klasach I-III/6 minimum programowego. Po czwartym roku edukacji w cyklu czteroletnim, uczeń powinien wykonać program wieńczący szósty rok nauczania w cyklu sześcioletnim czyli szósty etap kształcenia. Wskazane, by miał w repertuarze odpowiedni wybór utworów z obowiązującego w klasach IV - VI/6 minimum programowego.
II FORMY SPRAWDZANIA OSIĄGNIĘĆ UCZNIA, WYMAGANIA SZKOLNE
1. Program na obowiązkowe audycje:
Audycja jesienna dla rodziców – październik/listopad
- kl. I - nieobowiązkowo: program dostosowany do umiejętności ucznia;
- kl. II - V – jeden lub dwa kontrastujące utwory lub części z utworów cyklicznych (grane solo np. etiuda i utwór dowolny), ewentualnie utwór na 4 ręce;
- kl. VI/6 i IV/4 – jeden utwór (grany solo), ewentualnie 2 krótkie, kontrastujące utwory (jeden z utworów może być na 4 ręce).
2. Program obowiązujący na przesłuchaniach i egzaminach:
przesłuchania śródroczne - uczniowie wykonują program w całości z pamięci
kl. I przesłuchanie w formie audycji w grudniu lub styczniu: trzy krótkie utwory o różnym charakterze i poziomie zaawansowania lub odpowiednio dwa dłuższe
kl. II - V w grudniu: gama wg ustaleń, utwór dawny, polifoniczny lub polifonizujący, etiuda lub utwór wirtuozowski, szybka cz. sonatiny/sonaty lub rondo lub wariacje i utwór a vista
kl. VI/6 i IV/4 egzamin techniczny w grudniu: gamy wg ustaleń, utwór klauzurowy, utwór a vista, etiuda lub utwór wirtuozowski
Audycja przed egzaminem końcowym (dla rodziców) kl. VI/6 i IV/4
- Uczniowie wykonują program egzaminu końcowego w całości z pamięci
Egzaminy promocyjne i egzamin końcowy - uczniowie wykonują program w całości z pamięci
kl. I – VI/6 i I – IV/4 w maju i czerwcu: gama wg ustaleń (uczniowie kl. VI/6 I IV/4 nie wykonują gam) utwór dawny, polifoniczny lub polifonizujący, szybka część sonatiny/sonaty lub wariacje albo rondo, etiuda lub utwór wirtuozowski, utwór dowolny odpowiednio dobrany do pozostałych pozycji program
W przypadku przygotowywania ucznia do udziału w konkursie ogólnopolskim czy międzynarodowym, pracy nad programem różniącym się od ustalonego do przesłuchań i egzaminów w szkole, lub kolidującym z ich terminem, nauczyciel może zmienić zestaw utworów na przesłuchanie, po konsultacji z kierownikiem sekcji lub/i dyrektorem
3. Minimum gamowe na przesłuchania i egzaminy
kl. I przesłuchanie promocyjne:
- gama dur lub moll harmoniczna grana przez 1 oktawę legato lub portato, równolegle i rozbieżnie
- trójdźwięk toniczny z przewrotami grany melodycznie i harmonicznie, osobno, w górę
kl. II/6 i I/4 przesłuchanie półroczne:
- gama dur lub moll harmoniczna grana przez 2 oktawy legato, równolegle i rozbieżnie
- trójdźwięk toniczny z przewrotami grany melodycznie i harmonicznie, osobno, w górę i w dół
egzamin promocyjny:
- gama moll harmoniczna grana przez 2 oktawy legato, równolegle i rozbieżnie
- trójdźwięki triady grane melodycznie lub melodycznie i harmonicznie, osobno lub razem
kl. III/6 i II/4 (dla mniej zaawansowanych) przesłuchanie półroczne:
- gama dur grana przez 2 oktawy równolegle i rozbieżnie
- trójdźwięki rozłożone grane osobno, w górę i w dół
egzamin promocyjny:
- gama moll melodyczna grana przez 2 oktawy równolegle
- pasaż toniczny bez przewrotów grany osobno, w górę i w dół
- trójdźwięk toniczny z przewrotami grany harmonicznie, razem, w górę i w dół
kl. IV/6 i II/4 (dla zaawansowanych) przesłuchanie półroczne:
- gama dur lub moll harmoniczna (3 znaki); grana przez 2 oktawy równolegle i rozbieżnie
- pasaż toniczny z przewrotami grany przez 2 oktawy równolegle, osobno lub razem
- trójdźwięki triady harmonicznej w postaci akordów grane razem
egzamin promocyjny:
- gama dur lub moll harmoniczna grana przez 4 oktawy w ruchu kombinowanym (min. 3 znaki)
- pasaż toniczny z przewrotami grany przez 2 oktawy równolegle
- kadencja
kl. V/6 i III/4 przesłuchanie półroczne:
- gama dur grana przez 4 oktawy w ruchu kombinowanym (min. 3 znaki
- pasaż toniczny z przewrotami grany przez 4 oktawy równolegle
- kadencja
egzamin promocyjny:
- gama moll melodyczna grana przez 4 oktawy w ruchu kombinowanym
- gama chromatyczna grana przez 2 oktawy równolegle
- pasaż toniczny z przewrotami grany przez 4 oktawy w ruchu kombinowanym
- kadencja
Egzamin techniczny: kl. VI cyklu sześcioletniego i kl. IV cyklu czteroletniego
- gama dur:
- grana przez 4 oktawy w ruchu kombinowanym
- grana przez 4 oktawy w ruchu równoległym, w pozycjach: 3, 6, 10
- pasaż toniczny z przewrotami grany przez 4 oktawy w ruchu kombinowanym
- pasaż D7 grany przez 4 oktawy w ruchu równoległym
- kadencja
- gama moll:
- harmoniczna i melodyczna grane przez 4 oktawy w ruchu kombinowanym
- harmoniczna grana w ruchu równoległym przez 4 oktawy, w pozycjach: 3, 6, 10
- pasaż toniczny z przewrotami grany przez 4 oktawy w ruchu kombinowanym
- pasaż zmniejszony septymowy grany przez 4 oktawy w ruchu równoległym
- kadencja
- utwór wirtuozowski lub etiuda
- utwór a vista i utwór klauzurowy
4. Ogólne kryteria oceniania
- spełnienie wymagań programowych dla danego roku nauczania
- postępy w zdobywaniu umiejętności technicznych i muzycznych
- opanowanie repertuaru i jego stopień trudności
- systematyczność w pracy ucznia
- zdolności muzyczne i realne możliwości intelektualne ucznia
- interpretacja utworów i wrażenie ogólne
- poprawność wykonywania programu z pamięci
- stosunek do przedmiotu
- zachowanie
- udział ucznia w życiu artystycznym szkoły
- udział ucznia w konkursach i przesłuchaniach
5. Kryteria uzyskania przez uczniów poszczególnych ocen:
- celującą ocenę otrzymuje uczeń, którego gra jest bezbłędna muzycznie i technicznie ale także jej wartość artystyczna jest szczególnie wysoka a interpretacja interesująca. Ponadto brany jest pod uwagę udział ucznia w konkursach i przesłuchaniach, a także aktywny udział w życiu artystycznym szkoły.
- bardzo dobrą ocenę otrzymuje uczeń, którego gra jest bezbłędna pod względem technicznym, a jednocześnie interesująca od strony muzycznej, interpretacyjnej i charakteryzuje się wrażliwością na jakość dźwięku.
- dobrą ocenę otrzymuje uczeń, który opanował materiał nauczania danej klasy, a jego gra jest poprawna pod względem technicznym i muzycznym, choć z małymi usterkami obniżającymi poziom wykonania.
- dostateczną ocenę otrzymuje uczeń spełniający podstawowe wymagania edukacyjne, a jego grę cechują wyraźne braki techniczne i muzyczne. Posiada on jednak pewne predyspozycje umożliwiające postępy w nauce.
- dopuszczającą ocenę otrzymuje uczeń, który w minimalnym stopniu opanował materiał wymagany w danej klasie, a jego gra wykazuje brak podstaw sprawności technicznej, umiejętności interpretacyjnych, wrażliwości muzycznej. Nie rokuje On nadziei na rozwój na poziomie wymaganym programowo przez szkołę.
- niedostateczną ocenę otrzymuje uczeń, który wyraźnie nie spełnia wymagań programowych i nie posiada podstaw techniki, wrażliwości muzycznej i nie posiada żadnych możliwości interpretacyjnych. Uniemożliwia to dalszą edukację muzyczną.
Ocena dopuszczająca i niedostateczna z przedmiotu fortepian główny nie promuje ucznia do następnej klasy i co za tym idzie zostaje on skreślony z listy uczniów szkoły muzycznej.