Powrót

Fortepian - wymagania i kryteria oceniania

Państwowa Szkoła Muzyczna I stopnia im. Zygmunta Noskowskiego w Krzeszowicach

WYMAGANIA PROGRAMOWE I KRYTERIA OCENIANIA INSTRUMENT GŁÓWNY FORTEPIAN

Cykl nauczania: sześcioletni i czteroletni
Wymiar zajęć w cyklu sześcioletnim:
klasy 1-3: 2 x 30 min. tygodniowo
klasy 4-6: 2 x 45 min. tygodniowo

Wymiar zajęć w cyklu czteroletnim:

Klasy 1-4: 2 x 45 min. tygodniowo

 

SPIS TREŚCI

I         1. Wymagania w poszczególnych etapach kształcenia

         2. Roczne minimum materiału nauczania 

 

II        Formy sprawdzania osiagnięć ucznia i  wymagania szkolne

1. Programy obowiązujące uczniów na audycjach

2. Program obowiązkowy na przesłuchania i egzaminy

3. Minimum gamowe obowiązujące na przesłuchania i egzaminy

4. Ogólne kryteria oceniania nauczyciela

5. Kryteria uzyskiwania przez uczniów ocen

I. WYMAGANIA

1. Etapy kształcenia

Zamieszczone poniżej etapy nauczania dotyczą zarówno cyklu sześcioletniego jak i czteroletniego. Zaleca się realizowanie w pierwszym i drugim roku cyklu czteroletniego odpowiednio: pierwszy, drugi i trzeci etap kształcenia. Pozostałe trzy etapy kształcenia, w trzecim i czwartym roku edukacji w cyklu czteroletnim.

Pierwszy etap kształcenia
Uczeń:

1) zna budowę i historię instrumentu, zasadę działania mechanizmu młoteczkowego oraz prawego i lewego pedału

  • określa poszczególne części fortepianu
  • zna klawiaturę, nazwy klawiszy i oktaw
  • zna najbardziej charakterystyczne cechy brzmienia fortepianu (zanikanie dźwięku po uderzeniu w klawisze, różnice w brzmieniu)
  • dostrzega zależność głośności i długości dźwięku od grubości strun

2)  zna półton i cały ton, interwały

  • zna budowę gamy durowej oraz minorowej harmonicznej i melodycznej

3)  zna podstawowe wartości rytmiczne nut i pauz oraz przedłużanie wartości nut   przez kropkę, łuk i fermatę

  • zna synkopę
  • zna określenia metrum, takt, przedtakt

4)  zna podstawy notacji muzycznej

  • nutę jako graficzny symbol dźwięku
  • akoladę, dwie pięciolinie, klucz wiolinowy i basowy
  • podział na takty, kreskę taktową, podwójną kreskę taktową
  • znaki chromatyczne, oraz znaki przykluczowe, znaki przygodne
  • przenośnik oktawowy, zapis zamiany rąk
  • znak repetycji, volty, da capo al fine, aplikaturę
  • zna podstawowe oznaczenia artykulacyjne, dynamiczne i agogiczne
  • zachowuje prawidłową postawę przy instrumencie oraz swobodę i elastyczność aparatu gry
  • opanował naturalne oparcie ręki na klawiaturze, właściwe ułożenie dłoni i palców
  • opanowuje aktywność chwytu czubków palców
  • zna zasady aplikatury w pozycji pięciopalcowej w gamie w obrębie oktawy oraz
  • w trójdźwięku rozłożonym  i  harmonicznym
  • koordynuje pracę i niezależność artykulacyjną/dynamiczną rąk
  • opanowuje umiejętność zmiany pozycji ręki przez przeniesienie i podkład 1 palca
  • realizuje dwudźwięki i trójdźwięki
  • realizuje różne rodzaje artykulacji: portato, staccato, legato
  • śpiewa i gra ze słuchu proste melodie, wyklaskuje podstawowe rytmy, rozróżnia
  • dźwięki wysokie – niskie, głośne – ciche, długie – krótkie
  • opanował podstawy muzykowania w duecie (na 4 ręce z nauczycielem)
  • zna i stosuje zasady zachowania się na estradzie

Drugi etap kształcenia
Uczeń:

  • rozwija biegłość i niezależność palcową w artykulacji portato, staccato, legato
  • zachowuje elastyczność przegubu rąk
  • wyrównuje pracę palców
  • podkłada 1 palec w układzie szerokim – pasaże
  • doskonali niezależność artykulacyjną i dynamiczną rąk oraz ich koordynację
  • poszerza amplitudę dynamiki
  • realizuje fakturę homofoniczną
  • rozszerza znajomość pojęć i oznaczeń muzycznych (motyw, fraza, kulminacja)
  • rozwija  wrażliwość  na  gatunek  dźwięku
  • zna oznaczenia dynamiczne, agogiczne i artykulacyjne
  • rozwija umiejętność transponowania prostych melodii
  • rozwija umiejętność gry w duecie (utwory na 4 ręce)
  • poznaje podstawy czytania a vista

Trzeci etap kształcenia
Uczeń:

  • rozwija podstawy techniki figuracyjnej, pasażowej i dwudźwiękowej (portato, legato)
  • swobodnie opiera się w trójdźwiękach (akordy i przewroty)
  • rozwija umiejętność wydobywania i kształtowania odpowiedniego dźwięku
    w zależności od charakteru, dynamiki i rejestru
  • rozwija niezależność pracy rąk i nóg (pedał rytmiczny i synkopowany)
  • prawidłowo realizuje prostą fakturę polifoniczną i homofoniczną zachowując proporcje brzmienia
  • potrafi realizować proste ozdobniki (przednutka długa, krótka, obiegnik, mordent, arpeggio)
  • dostosowuje różne odmiany artykulacji do potrzeb utworu np. poco legato
  • zna nieregularny podział wartości rytmicznych
  • zna podstawy budowy formalnej utworów (ABA, allegro sonatowe  rondo, wariacje)
  • prawidłowo i ze zrozumieniem prezentuje w grze utwory taneczne, ilustracyjne
  • rozwija umiejętność samodzielnej pracy w domu
  • doskonali umiejętność gry na 4 ręce oraz czytania a vista
  • zna podwójny krzyżyk i bemol

Czwarty etap kształcenia
Uczeń:

  • jest wrażliwy na rodzaj dźwięku
  • rozwija technikę palcową, figuracyjną i pasażową
  • właściwie posługuje się prawym pedałem (rytmicznym  i  synkopowanym)
  • realizuje ze zrozumieniem fakturę homofoniczną (różnicowanie wyrazowe
    melodii i akompaniamentu)
  • doskonali prowadzanie głosów w fakturze polifonicznej
  • realizuje dwugłos w jednej ręce
  • poprawnie frazuje i prowadzi kantylenę
  • rozwija umiejętność realizowania ozdobników (różnice realizacji w zależności od epoki)
  • samodzielnie odczytuje zapis nutowy utworu w kluczach wiolinowym i basowym, realizując poprawnie określenia artykulacyjne i dynamiczne
  • rozwija umiejętność korygowania popełnianych błędów podczas samodzielnej pracy
  • rozwija umiejętność transpozycji danych schematów melodycznych
  • gra a vista w wolnym tempie łatwe utwory, kojarząc zapis nutowy z jego brzmieniem
  • doskonali umiejętność gry na 4 ręce lub z innym instrumentalistą
  • opanował umiejętność właściwego  zachowania na estradzie (właściwa
    postawa, dostosowanie poziomu krzesła, koncentracja)

Piąty etap kształcenia
Uczeń:

  • rozwija biegłość i niezależność palcową
  • doskonali technikę gamową, dwudźwiękową, figuracyjną, akordową i pasażową w tempach szybkich
  • interpretuje utwory zgodnie z zasadami i stylem danej  epoki zwracając uwagę na: jakość dźwięku, metrorytmikę, agogikę, dynamikę, artykulację i frazowanie
  • doskonali realizację faktury polifonicznej
  • umie stosować tempo rubato
  • potrafi wydobywać odpowiedni rodzaj dźwięku w zależności od  charakteru utworu
  • prawidłowo i ze zrozumieniem prezentuje w grze różne formy muzyczne: etiudy, utwory polifoniczne, klasyczny cykl sonatowy ( do wyboru np.: sonatinę, sonatę, koncert) utwory kantylenowe, utwory taneczne i utwory ilustracyjne
  • zna cechy charakterystyczne budowy formalnej utworów polifonicznych
  • stosuje  różne  sposoby pamięciowego opanowania utworów muzycznych
  • dokonuje krytycznej oceny wykonywanych  przez  siebie  utworów
  • stosuje różne sposoby rozwiązywania problemów  technicznych podczas  samodzielnego ćwiczenia
  • posiada umiejętność  koncentracji  na  zadaniu muzycznym podczas publicznego  występu
  • rozwija umiejętność muzykowania zespołowego (utwory na 4 ręce, 2 fortepiany, akompaniament)
  • słyszy w czasie wykonywania jednej warstwy utworu pełne jego brzmienie
  • odpowiedzialnie współpracuje z innym wykonawcą
  • wykonuje nieskomplikowane utwory literatury fortepianowej z różnych epok muzycznych: baroku, klasycyzmu, romantyzmu, współczesności zgodnie z odpowiednim stylem

Szósty etap kształcenia
Uczeń:

  • doskonali precyzję techniczną - selektywność gry i wyrównaną motorykę
  • rozwija technikę dwudźwiękową (tercjową, sekstową i oktawową) oraz pasażową
  • pogłębia wiedzę muzyczną słuchając i analizując nagrania wybitnych pianistów oraz uczęszczając na  koncerty
  • doskonali umiejętność wyrażania emocji, budowania nastoju i  operowania kolorystyką dźwiękową
  • podczas samodzielnego ćwiczenia świadomie doskonali poprawność wykonawczą zgodnie z posiadaną wiedzą i umiejętnościami technicznymi oraz interpretacyjnymi
  • koryguje popełniane błędy podczas swojej pracy
  • realizuje zapis nutowy zawarty w partyturze
  • poznaje techniki koncentracji i relaksacji przydatne podczas występów publicznych, potrafi w miarę możliwości panować nad tremą
  • gra  a vista łatwe  utwory  z  zakresu  klasy III i IV cyklu  sześcioletniego
  • posiada orientację przestrzenną na klawiaturze we wszystkich rejestrach
  • dokonuje wstępnej analizy utworu
  • spostrzega i realizuje informację na pięciolinii i poza nią
  • samodzielnie opracowuje proste utwory, dbając o poprawność tekstową
  • prawidłowo wykonuje podczas występu publicznego z pamięci następujący program: etiudę uwzględniającą technikę palcową obydwu rąk, etiudę zawierającą inny problem techniczny, utwór polifoniczny, jedną część sonatiny lub sonaty klasycznej ( do wyboru: allegro sonatowe, rondo lub wariacje), utwór dowolny

 

2.  Obowiązujące roczne minimum materiału nauczania

I rok kształcenia

  • w ciągu całego roku: 20 krótkich utworów ośmiotaktowych z różnych „szkół gry”
    i różnych działów lub odpowiednio mniejsza liczba utworów dłuższych

II rok kształcenia

  • w  każdym semestrze: 4 utwory w tym 1 etiuda
  • w ciągu całego roku: 2 cz. sonatiny; 2 lub 3 utwory dawne, polifoniczne lub polifonizujący i 3 krótkie utwory dowolne (w tym może być utwór na cztery ręce)

III rok kształcenia

  • w każdym semestrze: 5 utworów w tym 2 etiudy lub utwory o walorach technicznych
  • w ciągu całego roku: 2 cz. Sonatiny lub inne formy klasyczne; 2 lub 3 utwory polifoniczne lub polifonizujące oraz 3 utwory dowolne (w tym może być na cztery ręce)

IV rok kształcenia

  • w ciągu całego roku: 3 etiudy lub utwory wirtuozowskie o różnych problemach technicznych, 2 dłuższe (trudniejsze) utwory polifoniczne lub 3 odpowiednio krótsze (łatwiejsze), 2 cz. Sonatiny lub zamiennie Rondo albo Wariacje, 3 zróżnicowane utwory dowolne (w tym może być na cztery ręce)

V rok kształcenia

  • w ciągu całego roku: 3 etiudy lub utwory wirtuozowskie o różnych problemach technicznych, 2 lub 3 utwory polifoniczne w zależności od stopnia trudności i czasu trwania, 1 allegro sonatowe lub wariacje lub rondo, 3 zróżnicowane utwory dowolne w tym 1 obszerniejszy (w tym może być na cztery ręce)

VI rok kształcenia

  • w pierwszym semestrze: 1 lub 2  utwory,  w tym jeden o walorach technicznych i obszerny zestaw gam i pasaży
  • w drugim semestrze program dyplomowy: utwór polifoniczny, dowolna forma klasyczna, rozbudowana i zróżnicowana etiuda, odpowiednio do programu dobrany utwór dowolny

W cyklu czteroletnim nauczyciel ma dowolność w realizacji minimum programowego. Powinien mieć na uwadze wiek i większy wymiar godzin lekcyjnych ucznia, przede wszystkim zaś jego tempo rozwoju. Po drugim roku edukacji w cyklu czteroletnim, uczeń powinien wykonać program kończący trzeci rok nauczania w cyklu sześcioletnim czyli trzeci etap kształcenia. Wskazane, by miał w repertuarze odpowiedni wybór utworów z obowiązującego w klasach I-III/6 minimum programowego. Po czwartym roku edukacji w cyklu czteroletnim, uczeń powinien wykonać program wieńczący szósty rok nauczania w cyklu sześcioletnim czyli szósty etap kształcenia. Wskazane, by miał w repertuarze odpowiedni wybór utworów z obowiązującego w klasach IV - VI/6 minimum programowego.

 

II        FORMY SPRAWDZANIA OSIĄGNIĘĆ UCZNIA, WYMAGANIA SZKOLNE

1.       Program na obowiązkowe audycje:

          Audycja jesienna dla rodziców – październik/listopad

  • kl. I - nieobowiązkowo: program dostosowany do umiejętności ucznia;
  • kl. II - V – jeden lub dwa kontrastujące utwory lub części z utworów cyklicznych (grane solo np. etiuda i utwór dowolny), ewentualnie utwór na 4 ręce;
  • kl. VI/6 i IV/4 – jeden utwór (grany solo), ewentualnie 2 krótkie, kontrastujące utwory (jeden z utworów może być na 4 ręce).

2.       Program obowiązujący na przesłuchaniach i egzaminach:

          przesłuchania śródroczne - uczniowie wykonują program w całości z pamięci

kl. I    przesłuchanie w formie audycji w grudniu lub styczniu: trzy krótkie utwory o różnym charakterze i poziomie zaawansowania lub odpowiednio dwa dłuższe

kl. II - V w grudniu: gama wg ustaleń, utwór dawny, polifoniczny lub polifonizujący, etiuda lub utwór wirtuozowski, szybka cz. sonatiny/sonaty lub rondo lub wariacje i utwór a vista

kl. VI/6 i IV/4 egzamin techniczny w grudniu: gamy wg ustaleń, utwór klauzurowy, utwór a vista, etiuda lub utwór wirtuozowski

          Audycja przed egzaminem końcowym (dla rodziców) kl. VI/6 i IV/4

  • Uczniowie wykonują program egzaminu końcowego w całości z pamięci

        Egzaminy promocyjne i egzamin końcowy - uczniowie wykonują program w całości z pamięci

kl. I – VI/6 i I – IV/4  w maju i czerwcu: gama wg ustaleń (uczniowie kl. VI/6 I IV/4 nie wykonują gam) utwór dawny, polifoniczny lub polifonizujący, szybka część sonatiny/sonaty lub wariacje albo rondo, etiuda lub utwór wirtuozowski, utwór dowolny odpowiednio dobrany do pozostałych pozycji program

 

W przypadku przygotowywania ucznia do udziału w konkursie ogólnopolskim czy międzynarodowym, pracy nad programem różniącym się od ustalonego do przesłuchań i egzaminów w szkole, lub kolidującym z ich terminem, nauczyciel może zmienić zestaw utworów na przesłuchanie, po konsultacji z kierownikiem sekcji lub/i dyrektorem

        

3.       Minimum gamowe na przesłuchania i egzaminy

kl. I    przesłuchanie promocyjne:

  • gama dur lub moll harmoniczna grana przez 1 oktawę legato lub portato, równolegle i rozbieżnie
  • trójdźwięk toniczny z przewrotami grany melodycznie i harmonicznie, osobno, w górę

kl. II/6 i I/4 przesłuchanie półroczne:

  • gama dur lub moll harmoniczna grana przez 2 oktawy legato, równolegle i rozbieżnie
  • trójdźwięk toniczny z przewrotami grany melodycznie i harmonicznie, osobno, w górę i w dół

egzamin promocyjny:

  • gama moll harmoniczna grana przez 2 oktawy legato, równolegle i rozbieżnie
  • trójdźwięki triady grane melodycznie lub melodycznie i harmonicznie, osobno lub razem

kl. III/6 i II/4 (dla mniej zaawansowanych) przesłuchanie półroczne:

  • gama dur grana przez 2 oktawy równolegle i rozbieżnie
  • trójdźwięki rozłożone grane osobno, w górę i w dół

egzamin promocyjny:

  • gama moll melodyczna grana przez 2 oktawy równolegle
  • pasaż toniczny bez przewrotów grany osobno, w górę i w dół
  • trójdźwięk toniczny z przewrotami grany harmonicznie, razem, w górę i w dół

kl. IV/6 i II/4 (dla zaawansowanych) przesłuchanie półroczne:

  • gama dur lub moll harmoniczna (3 znaki); grana przez 2 oktawy równolegle i rozbieżnie
  • pasaż toniczny z przewrotami grany przez 2 oktawy równolegle, osobno lub razem
  • trójdźwięki triady harmonicznej w postaci akordów grane razem

egzamin promocyjny:

  • gama dur lub moll harmoniczna grana przez 4 oktawy w ruchu kombinowanym (min. 3 znaki)
  • pasaż toniczny z przewrotami grany przez 2 oktawy równolegle
  • kadencja

kl. V/6 i III/4 przesłuchanie półroczne:

  • gama dur grana przez 4 oktawy w ruchu kombinowanym (min. 3 znaki
  • pasaż toniczny z przewrotami grany przez 4 oktawy równolegle
  • kadencja

egzamin promocyjny:

  • gama moll melodyczna grana przez 4 oktawy w ruchu kombinowanym
  • gama chromatyczna grana przez 2 oktawy równolegle
  • pasaż toniczny z przewrotami grany przez 4 oktawy w ruchu kombinowanym
  • kadencja

Egzamin techniczny: kl. VI cyklu sześcioletniego i kl. IV cyklu czteroletniego          

  • gama dur:
  • grana przez 4 oktawy w ruchu kombinowanym
  • grana przez 4 oktawy w ruchu równoległym, w pozycjach: 3, 6, 10
  • pasaż toniczny z przewrotami grany przez 4 oktawy w ruchu kombinowanym
  • pasaż D7 grany przez 4 oktawy w ruchu równoległym
  • kadencja
  • gama moll:
  • harmoniczna i melodyczna grane przez 4 oktawy w ruchu kombinowanym
  • harmoniczna grana w ruchu równoległym przez 4 oktawy, w pozycjach: 3, 6, 10
  • pasaż toniczny z przewrotami grany przez 4 oktawy w ruchu kombinowanym
  • pasaż zmniejszony septymowy grany przez 4 oktawy w ruchu równoległym
  • kadencja
  • utwór wirtuozowski lub etiuda
  • utwór a vista i utwór klauzurowy

4.      Ogólne kryteria oceniania

  • spełnienie wymagań programowych dla danego roku nauczania
  • postępy w zdobywaniu umiejętności technicznych i muzycznych
  • opanowanie repertuaru i jego stopień trudności
  • systematyczność w pracy ucznia
  • zdolności muzyczne i realne możliwości intelektualne ucznia
  • interpretacja utworów i wrażenie ogólne
  • poprawność wykonywania programu z pamięci
  • stosunek do przedmiotu
  • zachowanie
  • udział ucznia w życiu artystycznym szkoły
  • udział ucznia w konkursach i przesłuchaniach

5.      Kryteria uzyskania przez uczniów poszczególnych ocen:

  • celującą ocenę otrzymuje uczeń, którego gra jest bezbłędna muzycznie i technicznie ale także jej wartość artystyczna jest szczególnie wysoka a interpretacja interesująca. Ponadto brany jest pod uwagę udział ucznia w konkursach i przesłuchaniach, a także aktywny udział w życiu artystycznym szkoły.
  • bardzo dobrą ocenę otrzymuje uczeń, którego gra jest bezbłędna pod względem technicznym, a jednocześnie interesująca od strony muzycznej, interpretacyjnej i charakteryzuje się wrażliwością na jakość dźwięku.
  • dobrą ocenę otrzymuje uczeń, który opanował materiał nauczania danej klasy, a jego gra jest poprawna pod względem technicznym i muzycznym, choć z małymi usterkami obniżającymi poziom wykonania.
  • dostateczną ocenę otrzymuje uczeń spełniający podstawowe wymagania edukacyjne, a jego grę cechują wyraźne braki techniczne i muzyczne.  Posiada on jednak  pewne predyspozycje umożliwiające postępy w nauce.
  • dopuszczającą ocenę otrzymuje uczeń, który w minimalnym stopniu opanował materiał wymagany w danej klasie, a jego gra wykazuje brak podstaw sprawności technicznej, umiejętności interpretacyjnych, wrażliwości muzycznej. Nie rokuje On nadziei na rozwój na poziomie wymaganym programowo przez szkołę.
  • niedostateczną ocenę otrzymuje uczeń, który wyraźnie nie spełnia wymagań programowych i nie posiada podstaw techniki, wrażliwości muzycznej i nie posiada żadnych możliwości interpretacyjnych. Uniemożliwia to dalszą edukację muzyczną.

Ocena dopuszczająca i niedostateczna z przedmiotu fortepian główny  nie promuje ucznia do następnej klasy i co za tym idzie zostaje on skreślony z listy uczniów szkoły muzycznej.

{"register":{"columns":[]}}