W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Zasady prawidłowo dobranego tornistra

17.10.2025

plecak

Październik miesiącem akcji edukacji na temat zasad prawidłowo dobranego tornistra/ plecaka i jego wagi.

ZALECENIA GŁÓWNEGO INSPEKTORA SANITARNEGO

• waga tornistra nie powinna przekraczać 10% do 15% masy ciała ucznia;

• powinien posiadać usztywnioną ściankę przylegającą do pleców;

• jego ciężar powinien być rozłożony symetrycznie;

• cięższe rzeczy powinny być umieszczone na dnie, a lżejsze wyżej;

• tornister powinien mieć równe, szerokie szelki;

• długość szelek powinna umożliwić swobodne wkładanie i zdejmowanie, zapewniając jednocześnie jak najlepsze przyleganie tornistra do pleców; zalecane jest dodatkowe zapięcie spinające szelki z przodu klatki piersiowej; tornister należy nosić na obu ramionach;

• konieczna jest kontrola rodziców nad zawartością tornistra, aby zapobiec zabieraniu przez uczniów nadmiernej ilości zbędnych rzeczy;

• wskazane jest korzystanie na terenie szkoły z miejsc przeznaczonych do pozostawienia przyborów lub podręczników szkolnych.

Nadmierna waga tornistra może powodować nasilenie bólów pleców, ma wpływ na zmniejszenie pojemności płuc, może sprzyjać kształtowaniu nieprawidłowej statyki ciała i w efekcie powodować skrzywienia kręgosłupa.

Na przekroczenie wagi tornistrów/plecaków uczniów mają wpływ przede wszystkim czynniki takie jak:

• obciążenie podręcznikami i zeszytami z przedmiotów, które nie były ujęte w programie nauczania w danym dniu;

• noszenie dodatkowych słowników i książek;

• noszenie przedmiotów niezwiązanych bezpośrednio z programem nauczania, takich jak: pamiętniki, albumy, zabawki;

• rodzaj materiału, z jakiego został wykonany tornister lub plecak (waga pustego tornistra waha się od 0,5 kg do 2 kg);

• niewystarczający nadzór opiekunów nad zawartością tornistrów;

• niekorzystanie z możliwości pozostawienia części podręczników i przyborów w szkołach.

Oprócz prawidłowo dobranego, spakowanego i użytkowanego tornistra należy uczniom zapewnić odpowiednią ilość aktywności fizycznej, a także właściwe stanowisko pracy, zarówno w szkole, jak i w domu oraz wyrobić właściwe nawyki ruchowe przy oglądaniu telewizji, pracy przy monitorze czy odrabianiu lekcji.

 

Więcej informacji można uzyskać pod adresem: https://www.gov.pl/web/gis/zalecenia-dotyczace-tornistrow-szkolnych

{"register":{"columns":[]}}