W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Kampania informacyjna „Wybieraj bezpieczną żywność” - II edycja, 2022

30.09.2022

jedzenie

 

Kampania informacyjna „Wybieraj bezpieczną żywność”  - II edycja, 2022 Cele kampanii: 

  • zwiększenie wiedzy społeczeństwa na temat roli nauki w zapewnieniu bezpieczeństwa żywności,
  • zachęcenie społeczeństwa do dokonywania świadomych wyborów żywieniowych.

Grupa docelowa:

  • osoby w wieku 25-45 lat ze szczególnym uwzględnieniem kobiet i młodych rodziców.

Przekaz

Aby w pełni delektować się jedzeniem, musisz mieć pewność, że jest ono bezpieczne. Dzięki nauce możesz być spokojny! Żywność dostępna na polskim rynku jest bezpieczna. Są produkty bardziej i mniej wartościowe pod względem odżywczym, ale wszystkie są bezpieczne. 

 

Tematy kampanii na rok 2022

1. Suplementy diety. 

Cel kampanii w obszarze suplementów diety: zwiększenie wiedzy Polaków nt. suplementów diety, ich definicji, różnic pomiędzy nimi a lekami OTC. 

Suplementy to nie leki to środki spożywcze mające na celu uzupełnienie codziennej, słabo zbilansowanej diety. Pełnią funkcje odżywcze lub wspomagające działanie organizmu. Nie mają właściwości leczniczych czy zapobiegających chorobie. 

Suplementy w liczbach.

    • 72% Polaków deklaruje spożywanie suplementów diety, z czego prawie połowa robi to regularnie.
    • 27% Polaków potrafi poprawnie zdefiniować suplementy diety.
    • 37% Polaków jest przekonanych, że suplementy diety są testowane pod względem skuteczności

https://www.gov.pl/web/gis/dekalog-suplementacji

https://ncez.pzh.gov.pl/abc-zywienia/zasady-zdrowego-zywienia/suplementy-diety-czypomagaja-w-zachowaniu-zdrowia-i-moga-chronic-przed-chorobami-w-tym-nowotworami/ https://ncez.pzh.gov.pl/abc-zywienia/suplementy-diety-moda-czy-koniecznosc/

 

2. Higiena żywności (również o chorobach przenoszonych drogą pokarmową).

Cel kampanii w obszarze higieny żywności: podniesienie wiedzy Polaków nt. ich wpływu na bezpieczeństwo żywności poprzez stosowanie odpowiednich zasad higieny i postępowania z żywnością. 

Skuteczne mycie rąk jest jednym z najważniejszych sposobów zapobiegania rozprzestrzeniania się zatruć pokarmowych oraz decydującym czynnikiem wpływającym na bezpieczeństwo. Za bezpieczeństwo żywności dostępnej na polskim rynku odpowiada producent, ale od momentu zakupu żywności, ta odpowiedzialność spada na konsumenta.

Bardzo ważne: odpowiednie przechowywanie żywności, postępowanie z produktem, zgodnie z zaleceniem producenta oraz zasadami higieny pozwala na minimalizację lub uniknięcie zakażenia.

https://ncez.pzh.gov.pl/abc-zywienia/bezpieczenstwo-zywnosci-zalezy-rowniez-od-ciebie/

 

3. Etykietowanie żywności (z uwzględnieniem alergenów).

Cel kampanii w obszarze etykiet: podniesienie wiedzy Polaków w zakresie prawidłowego czytania etykiet produktów żywnościowych. Pokazanie korzyści płynących z czytania etykiet.

Zapewnienie konsumentowi pełnej i autentycznej informacji o produkcie spożywczym jest obowiązkiem każdej z firm produkującej żywność. Są one zobligowane, zgodnie z obowiązującym prawem do odpowiedniego znakowania produktów spożywczych, tak aby dostarczyć konsumentom rzetelnej informacji na temat artykułu. Etykiety produktów żywnościowych dostarczają istotnych informacji ułatwiających podejmowanie świadomych decyzji. Przed zakupem w szczególności warto zwrócić uwagę m.in. na skład, datę minimalnej trwałości lub termin przydatności do spożycia oraz na zawartość netto produktu. W przypadku niektórych produktów, określone są również specjalne warunki przechowywania lub warunki użycia (np. przechowywanie lub użycie żywności po otwarciu opakowania). 

Ważną informacją dla osób cierpiących na alergie lub nietolerancje jest wyszczególnienie obecności alergenów w wykazie składników. Takie informacje są uwidocznione poprzez np. pogrubioną lub powiększoną czcionkę.

Etykiety zawierają również informacje o wartości odżywczej produktów oraz RWS.
https://ncez.pzh.gov.pl/abc-zywienia/8-powodow-dla-ktorych-warto-czytac-etykiety/  
https://ncez.pzh.gov.pl/informacje-dla-producentow/innowacyjny-sposob-etykietowaniaproduktow/

 

 Więcej o kampanii:

https://campaigns.efsa.europa.eu/EUChooseSafeFood/#/index-pl

 

 

Materiały

plakat żywność
plakat​_​_​_zywnosc.pdf 1.75MB
broszura żywność
broszura​_​_​_zywnosc​_​_​_v3​_(5).pdf 1.30MB
plakat suplementy
plakat​_​_​_suplementy.pdf 1.38MB
broszura suplementy
broszura​_​_​_suplementy​_​_.pdf 0.91MB
{"register":{"columns":[]}}