Skargi, wnioski i petycje
Skargi i wnioski
Podstawa prawna
Zasady przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków reguluje:
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2023 r., poz. 775 z pózn. zm.)
- Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków (Dz. U. z 2002 r. Nr 5, poz. 46)
Przedmiot skargi - w szczególności zaniedbanie lub nienależyte wykonywanie zadań przez właściwe organy albo przez ich pracowników, w związku z wykonywanymi przez nie zadaniami zleconymi z zakresu administracji publicznej, naruszenie praworządności lub interesów skarżących, a także przewlekłe lub biurokratyczne załatwianie spraw.
Przedmiot wniosku – w szczególności sprawy ulepszenia organizacji, wzmocnienia praworządności, usprawnienia pracy i zapobiegania nadużyciom, ochrony własności, lepszego zaspokajania potrzeb ludności.
- Skargi i wnioski można składać w interesie własnym, innych osób, a także w interesie publicznym.
- Dla wniesienia skargi lub wniosku w interesie innej osoby wymagana jest jej zgoda.
- O tym, czy pismo jest skargą, czy wnioskiem, decyduje treść pisma, a nie jego forma.
- Skargi oraz wnioski składa się do organów właściwych, ze względu na przedmiot
Skargi i wnioski
- Mogą być wnoszone pisemnie, telegraficznie, za pomocą dalekopisu, telefaksu, za pomocą poczty elektronicznej, a także ustnie do protokołu.
- Skargi i wnioski niezawierające, imienia i nazwiska (nazwy) oraz adresu wnoszącego, pozostawia się bez rozpatrzenia.
- Skargi i wnioski wpływające do urzędu, rejestrowane są w Centralnym Rejestrze Skarg i Wniosków.
- Skargi i wnioski rozpatrywane są przez właściwe merytorycznie działy ze względu na przedmiot skargi.
Terminy załatwiania skarg i wniosków oraz tryb odwoławczy
- Skargi (wnioski) urząd załatwia bez zbędnej zwłoki, jednakże gdy skarga (wniosek) wymaga uzgodnień lub przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego załatwiana jest w terminie do 1 miesiąca od daty otrzymania. Skargi (wnioski) szczególnie skomplikowane załatwiane są nie później niż w ciągu 2 miesięcy od dnia wszczęcia postępowania wyjaśniającego.
- Skargi i wnioski są załatwiane w samodzielnym jednoinstancyjnym postępowaniu uproszczonym.
- Skarżący niezadowolony ze sposobu rozpatrzenia skargi może ponowić skargę.
W przypadku niewskazania w ponownej skardze nowych okoliczności, Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Elblągu może podtrzymać swoje stanowisko.
Wnioskodawcy niezadowolonemu ze sposobu załatwienia wniosku służy prawo wniesienia skargi.
Przyjmowanie interesantów w sprawie skarg i wniosków:
- Dyrektor Powiatowej Stacji Sanitarno - Epidemiologicznej w Elblągu przyjmuje w sprawach skarg i wniosków w każdą środę w godzinach 10.00-12.00.
- W przypadku gdy w środę przypada dzień wolny od pracy (święto) przyjmowanie skarg i wniosków odbywa się w następnym roboczym dniu tygodnia.
- Skargi i wnioski zgłaszane osobiście do protokołu przyjmowane są przez kierowników poszczególnych komórek organizacyjnych lub osoby wyznaczone w godzinach urzędowania jednostki (7.30 - 15.05).
- Skargi, wnioski i petycje zgłaszane pisemnie przyjmowane są codziennie przez Sekretariat Powiatowej Stacji Sanitarno - Epidemiologicznej w Elblągu.
Skargi i wnioski dotyczące funkcjonowania organów Państwowej Inspekcji Sanitarnej i ich pracowników można składać za pomocą:
- platformy e-PUAP na adres: /PSSE_ELBLAG/SkrytkaESP/
- na adres skrzynki eDoręczenia: AE:PL-98937-97313-DSGGW-30
Aby móc złożyć skargę za pośrednictwem platformy e-PUAP należy się zarejestrować oraz posiadać tzw.„Profil Zaufany” lub certyfikowany podpis elektroniczny.
- osobiście (do protokołu) - w siedzibie PSSE w Elblągu pok. 2
lub
- pocztą na adres:
Powiatowa Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna
w Elblągu
ul. Królewiecka 195
82-300 Elbląg
e-mail: psse.elblag@sanepid.gov.pl
Materiały
Podanie pisemnePodanie.docx 0.02MB Protokół
Protokół.docx 0.02MB Klauzula Informacyjna - skargi i wnioski
Klauzula_informacyjna-_skargi_i_wnioski.docx 0.01MB