W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Państwowa Inspekcja Sanitarna stawia na prosty język

22.11.2023

Państwowa Inspekcja Sanitarna stawia na prosty język

22 listopada trzy wojewódzkie stacje sanitarno-epidemiologiczne dołączyły do Deklaracji prostego języka. To kolejne po Głównym Inspektoracie Sanitarnym urzędy Państwowej Inspekcji Sanitarnej, które starają się dbać o skuteczną komunikację z obywatelami.

V Forum Prostego Języka w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej jak co roku zgromadziło przedstawicieli administracji i językoznawców, których wspólnym celem jest poprawa komunikacji, lepsze wzajemne zrozumienie, a co za tym idzie – skuteczniejsze działanie.

W 2023 r. roku Deklarację prostego języka podpisali:

  • Jarosław Ciura, Świętokrzyski Państwowy Wojewódzki Inspektor Sanitarny,
  • dr n. med. Marta Jolanta Korniszuk, Lubelski Państwowy Wojewódzki Inspektor Sanitarny,
  • Magdalena Siuda, kierownik Oddziału Organizacji, Analiz i Planowania Kryzysowego, z Wojewódzkiej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Poznaniu.

Zobowiązanie

Sygnatariusze deklaracji zobowiązują się m.in.

  • dążyć do tego, aby pracownicy urzędu doskonalili kompetencje niezbędne do przestrzegania zasad prostego języka w mowie i piśmie;
  • tworzyć standardy językowe i zachęcać pracowników do ich stosowania;
  • uwrażliwiać pracowników na potrzeby innych – bez względu na wiek, poziom niepełnosprawności czy poziom wykształcenia;
  • wprowadzać rozwiązania zgodnie z ideą prostego języka oraz propagować je wśród innych.

Praca nad upraszczaniem języka urzędowego to stały wysiłek wszystkich pracowników. Zmiany nie następują natychmiast, ale są procesem, który wymaga ciągłego doskonalenia. Chcemy przekazywać informacje w sposób zrozumiały i dostępny dla każdego, niezależnie od stopnia wykształcenia, wieku czy zawodu. Te działania procentują – pozwalają naszym odbiorcom lepiej zrozumieć wymogi, które stawia przed nimi Państwowa Inspekcja Sanitarna. Niezależnie od tego, czy nasz odbiorca to dyrektor szkoły, przedsiębiorca z branży spożywczej, czy osoba zarządzająca restauracją – otrzymanie jasnego komunikatu pomaga mu w realizacji zaleceń. W ten sposób wdrażanie prostego języka staje się działaniem na rzecz zdrowia publicznego.

Więcej o prostym języku urzędowym – strona Funduszy Europejskich

Źródło GIS, link: https://www.gov.pl/web/gis/panstwowa-inspekcja-sanitarna-stawia-na-prosty-jezyk

Zdjęcia (4)

{"register":{"columns":[]}}