W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Plan działania na rzecz poprawy zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami w Powiatowej Stacji Sanitarno – Epidemiologicnej w Gryfinie na lata 2021-2025

 

PLAN DZIAŁANIA NA RZECZ POPRAWY ZAPEWNIENIA DOSTĘPNOŚCI OSOBOM ZE SZCZEGÓLNYMI POTRZEBAMI  W POWIATOWEJ STACJI SANITARNO – EPIDEMIOLOGICNEJ W GRYFINIE NA LATA 2021-2025

 

  1. Wprowadzenie

Ustawa z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz.U.2022.2240 t.j.) dalej „Ustawa”.

 

Podstawowym celem ustawy jest poprawa warunków życia oraz funkcjonowania w szczególności osób z potrzebami wynikającymi z niepełnosprawności, wieku czy choroby, które to w codziennej egzystencji mogą spotykać się z szeregiem trudności w zakresie korzystania z usług podmiotu publicznego. Głównymi barierami są bariera architektoniczna, cyfrowa czy informacyjno-komunikacyjna.

 

Ważnym jest więc zmiana podejścia i sposoby obsługi interesantów ze szczególnymi potrzebami, zwłaszcza poprzez podejmowanie działań mających na celu eliminację powyższych barier.  Ustawa jest elementem programu Dostępność Plus. Program ten został przyjęty uchwałą nr 102/2018 Rady Ministrów z dnia 17 lipca 2018 r.  Rozwiązania zapisane w Ustawie wypełniają zapisy Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych, sporządzonej w Nowym Jorku dnia 13 grudnia 2006 r. (Dz. U. z 2012 r. poz. 1169, z późn. zm.). Tym samym zobowiązują jednostki do zapewnienia osobom ze szczególnymi potrzebami dostępu do obiektów/budynków na równi z innymi interesantami.

 

Zapisy Ustawy zobowiązują również podmioty publiczne do zapewnienia dostępności w zakresie cyfrowym oraz informacyjno-komunikacyjnym. Na podstawie Ustawy każdy organ władzy publicznej określony w art. 14 ust.1 ma obowiązek wyznaczenia koordynatora do spraw dostępności. Jednym z podstawowych zadań koordynatora jest przygotowanie i koordynacja wdrożenia planu działania na rzecz poprawy zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami. Celem planu jest wskazanie kierunków niezbędnych zmian i wdrażanie rozwiązań służących usprawnieniu funkcjonowania podmiotu publicznego, uczynienia go bardziej dostępnym oraz przyjaznym osobom ze szczególnymi potrzebami.

 

 

  1. Dotychczasowe działania

Jednostka prowadzi szereg działań mających na celu poprawę dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami. Działania te obejmują interesariuszy, klientów, pracowników, współpracowników, partnerów czy konsultantów.

Pierwszy audyt dostępności został przeprowadzony w jednostce w dniu 06.09.2021 roku. Wioski obejmowały rekomendacje działań do realizacji w celu zapewnienia dostępności we wszystkich obszarach wskazanych w Ustawie: obszarze architektonicznym, cyfrowym, informacyjno – komunikacyjnym.

 

  1. W obszarze dostępności architektonicznej wykonano:
  • toalety, które spełniają kryteria dostępności – na parterze;
  • jednolity system oznaczenia pokoi;
  • wyróżnienie początku i końca wszystkich biegów schodowych;
  • wystosowano pismo do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad z prośbą o zapewnienie miejsc parkingowych (znak pisma: PPIS.9011.5.1.2021 z dnia 29.06.2021 roku)

 

  1. W obszarze dostępności cyfrowej:
  • zapewniono system zarządzania zgody z Wytycznymi dla dostępności treści internetowych 2.0 (WCAG 2.0);
  • zapewniono prosty dostęp do materiałów i funkcji strony internetowej;
  • zamieszczono opisy alternatywne grafik i zdjęć;
  • umożliwiono powiększanie strony oraz zwiększenia kontrastu;
  • wprowadzono napisy oraz opisy treści filmów udostępnianych na stronie w odrębnym pliku;
  • zamieszczono na stronie internetowej deklarację dostępności,
  • zaplanowano cykl szkoleń dla pracowników z dostosowywania dokumentacji zgodnej z zasadami dostępności.

 

  1. W obszarze zatrudnienia:
  • dostosowano sposób rekrutacji – wprowadzono rekrutację zdalną, papierową i osobiście.

 

Mimo wskazanych wyżej działań, w wyniku audytu z dn. 06.09.2021 roku wyznaczono obszary wymagające poprawy oraz określono niezbędne działania.

 

 

  1. Obszar działań w ramach planu na rzecz poprawy zapewniania dostępności

Wobec rekomendacji zawartych w audycie zostały wytypowane działania do przeprowadzenia w latach  2021 - 2025 w obszarach architektonicznym, cyfrowym oraz informacyjno-komunikacyjnym, zgodnie z art. 6 Ustawy. Dodatkowo, uwzględniając charakter jednostki w planie został dodatkowo ujęty obszar „Działania pozostałe”, w którym wskazano inne działania mające na celu budowanie otwartego i dostępnego urzędu poza obszarami wyznaczonymi przez Ustawę.

 
  1. Dostępność architektoniczna

L.p.

Planowane działania

Zalecenia

Termin

Osoba odpowiedzialna

  1.  

Zapewnienie 2 miejsc parkingowych osobom niepełnosprawnym tzw. niebieska koperta

Wydzielenie dodatkowych miejsc blisko wejścia do budynku, ilość miejsc wynika z ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 1693, z późn. zm.)

najkrótszy

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad

  1.  

Zapewnienie miejsca parkingowego seniorom/osobom z małymi dziećmi

Wydzielenie 1 miejsca wspólnego blisko wejścia dla osób z małymi dziećmi lub dla seniorów.

najkrótszy

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad

  1.  

Wprowadzenie procedur dot. psa asystującego w obiekcie.

Utworzenie i wprowadzenie procedur oraz przeszkolenie pracowników.

Do końca IV kwartału 2021 roku

Koordynator ds. dostępności

  1.  

Umieszczenie informacji na temat rozkładu

pomieszczeń w budynku, co najmniej w

sposób wizualny i dotykowy lub głosowy.

Zakup urządzeń oraz przeprowadzenie konsultacji i weryfikacja urządzeń z osobami o specjalnych potrzebach w zakresie wzroku i słuchu.

Do końca II kwartału 2022

Specjalista ds. BHP

  1.  

Oznakowanie trasy wolnej od przeszkód dla osób korzystających m.in. z wózków

Umieszczenie na podłodze i ścianach kontrastowych oznaczeń umożliwiających osobie ze szczególnymi pogrzebami dotarcie do specjalnie wyznaczonego pokoju

Do końca II kwartału 2022

Dyrektor PSSE w Gryfinie

  1.  

Wydzielenie pomieszczenia obsługi interesanta

Przeznaczenie jednego z istniejących pomieszczeń w budynku PSSE i dostosowanie go do potrzeb osób ze specjalnymi potrzebami.

Do końca II kwartału 2022

Dyrektor PSSE w Gryfinie

 

 

  1. Dostępność cyfrowa

L.p.

Planowane działania

Zalecenia

Termin

Osoba odpowiedzialna

  1.  

Dostosowanie dokumentów elektronicznych do wymagań ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych (Dz.U.2023.82 t.j).

 

Wyznaczenie osób odpowiedzialnych za dostosowanie dokumentów oraz przeszkolenie pracowników.

Na bieżąco

Koordynator ds. dostępności

  1.  

Zakup przenośnej pętli indukcyjnej dla osób niedosłyszących

Zakup pętli oraz zamieszczenie informacji o pętli na stronie internetowej.

Do końca 2022

Dyrektor PSSE

 

 

  1. Dostępność informacyjno-komunikacyjna

L.p.

Planowane działania

Zalecenia

Termin

Osoba odpowiedzialna

  1.  

Wprowadzenie możliwości komunikacji audiowizualnej za pośrednictwem komunikatora

Zapewnienie komunikatora na stronie internetowej oraz zamieszczenie o nim informacji.

Do końca 2022

Dyrektor PSSE

  1.  

Wprowadzenie możliwości komunikacji osobom z niepełnosprawnością słuchową poprzez sms lub mms w celu łatwiejszej komunikacji.

Utworzenie i wprowadzenie procedury.

Poszerzenie sposobu kontaktu w zakładce na stronie internetowej

Do końca 2022

Dyrektor PSSE

 

  1. Działania pozostałe

L.p.

Planowane działania

Zalecenia

Termin

Osoba odpowiedzialna

  1.  

Budowanie i poszerzanie świadomości pracowników jednostki.

Szkolenia wewnętrzne, konsultacje z osobami ze specjalnymi potrzebami.

Wg bieżących potrzeb

Koordynator ds. dostępności

  1.  

Współpraca pomiędzy urzędami.

Inicjatywa Grupy roboczej za pośrednictwem webinara.

Wg bieżących potrzeb

Koordynator ds . dostępności / Dyrektor PSSE

  1.  

Poszerzanie obszaru konsultacji z osobami ze specjalnymi potrzebami.

Nawiązanie współpracy z fundacjami oraz ośrodkami wsparcia.

Wg bieżących potrzeb

Koordynator ds. dostępności

 

  1. Monitorowanie planu naprawczego

Niniejszy plan został podpisany i przyjęty z dniem 07.09.2021

Wszelkie działania i rekomendacje objęte niniejszym planem naprawczym dotyczą obszarów nie tylko wskazanych w Ustawie, ale również wynikających z charakteru pracy jednostki. Uwzględniając obszar wymaganych działań powołuje się komisję, której zadaniem jest monitorowanie postępów planu naprawczego, zgłaszanie nieprawidłowości oraz komunikowanie jednostce o postępach jak również o przeszkodach w realizacji. Komisja przedkłada kierownikowi jednostki raport z realizacji planu co 4 miesiące.

 

 

Plan naprawczy podlega opublikowaniu do dnia 21.09.2021

 

Materiały

Zarządzenie do planu naprawczego
Zarządzenie​_Nr​_110122021​_-​_plan​_naprawczy.pdf 0.14MB
Logo Biuletynu Informacji Publicznej
Informacje o publikacji dokumentu
Pierwsza publikacja:
17.09.2021 10:29 Natalia Korkuś
Wytwarzający/ Odpowiadający:
Natalia Korkuś
Tytuł Wersja Dane zmiany / publikacji
Plan działania na rzecz poprawy zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami w Powiatowej Stacji Sanitarno – Epidemiologicnej w Gryfinie na lata 2021-2025 5.0 02.02.2023 11:13 Natalia Korkuś
Plan działania na rzecz poprawy zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami w Powiatowej Stacji Sanitarno – Epidemiologicnej w Gryfinie na lata 2021-2025 4.0 02.02.2023 11:12 Natalia Korkuś
Plan działania na rzecz poprawy zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami w Powiatowej Stacji Sanitarno – Epidemiologicnej w Gryfinie na lata 2021-2025 3.0 02.02.2023 11:05 Natalia Korkuś
Plan działania na rzecz poprawy zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami w Powiatowej Stacji Sanitarno – Epidemiologicnej w Gryfinie na lata 2021-2025 2.0 17.09.2021 10:31 Natalia Korkuś
PLAN DZIAŁANIA NA RZECZ POPRAWY ZAPEWNIENIA DOSTĘPNOŚCI OSOBOM ZE SZCZEGÓLNYMI POTRZEBAMI 1.0 17.09.2021 10:29 Natalia Korkuś

Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP

{"register":{"columns":[]}}