Zadania Sekcji Higieny Pracy
- Nadzór nad przestrzeganiem przepisów dotyczących warunków zdrowotnych środowiska pracy, z uwzględnieniem oceny narażenia zawodowego pracowników na działanie czynników szkodliwych i uciążliwych dla zdrowia, a zwłaszcza zapobieganie powstawaniu chorób zawodowych i innych chorób związanych z warunkami pracy.
- Sprawowanie nadzoru nad zakładami pracy stosującymi w działalności zawodowej substancje chemiczne, ich mieszaniny, czynniki lub procesy technologiczne o działaniu rakotwórczym, mutagennym lub reprotoksycznym.
- Nadzór nad przepisami dotyczącymi szkodliwych czynników biologicznych dla zdrowia oraz ochrony zdrowia pracowników.
- Kontrole nad przestrzeganiem przepisów dotyczących substancji chemicznych i ich mieszanin.
- Sprawowanie nadzoru nad przestrzeganiem wprowadzania do obrotu produktów biobójczych i substancji czynnych oraz ich stosowania w działalności zawodowej.
- Sprawowanie nadzoru nad przestrzeganiem przepisów dotyczących prekursorów narkotyków kategorii 2 i kategorii 3.
- Sprawowanie nadzoru nad przestrzeganiem przepisów dotyczących detergentów.
- Sprawowanie nadzoru nad przestrzeganiem przepisów dotyczących produktów kosmetycznych.
- Sprawowanie nadzoru nad zakazem wytwarzania i wprowadzania do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej środków zastępczych lub nowych substancji psychoaktywnych w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii.
- Kontrola przestrzegania przepisów o mikroorganizmach i organizmach genetycznie zmodyfikowanych w zakresie warunków dotyczących higieny pracy w zakładach inżynierii genetycznej.
- Przeprowadzanie działań edukacyjno-informacyjnych w ramach kontroli w zakładach pracy.
- Prowadzenie postępowania w sprawie chorób zawodowych:
- prowadzenie dochodzeń epidemiologicznych w sprawie chorób zawodowych;
- sporządzanie ocen narażenia zawodowego w związku z podejrzeniem choroby zawodowej;
- przygotowywanie dokumentacji niezbędnej do wydania decyzji o stwierdzaniu choroby zawodowej lub o braku podstaw do jej stwierdzenia;
- przygotowanie projektów decyzji rozstrzygającej o stwierdzeniu choroby zawodowej lub decyzji o braku podstaw do jej stwierdzenia;
- prowadzenie wymaganych rejestrów w tym zakresie.