Prekursory narkotyków kategorii 2 i 3
Prekursory narkotyków kat. 2 i 3
Podmioty gospodarcze prowadzące działalność w zakresie prekursorów narkotykowych kategorii 2 mają, zgodnie z rozporządzeniem (WE) 273/2004, obowiązek rejestracji takiej działalności. Obowiązek ten dotyczy użytkowników prekursorów kategorii 2A oraz podmiotów wprowadzających prekursory kategorii 2 do obrotu. Organem odpowiedzialnym za rejestrację i prowadzenie krajowego rejestru podmiotów gospodarczych i użytkowników, którym przyznano rejestrację, jest Inspektor do spraw Substancji Chemicznych. Przyznanie, odmowa przyznania, zawieszenie lub unieważnienie rejestracji następuje w drodze decyzji administracyjnej.
|
Podkategoria 2A |
|||
|
L.p. |
substancja |
kod NS |
CAS |
|
1. |
bezwodnik octowy |
2915 24 00 |
108-24-7 |
|
2. czerwony fosfor 2804 70 00 7723-14-0
Podkategoria 2B |
|||
|
2. |
kwas fenylooctowy |
2916 34 00 |
103-82-2 |
|
3. |
kwas antranilowy |
2922 43 00 |
118-92-3 |
|
4. |
piperydyna |
2933 32 00 |
110-89-4 |
|
5. |
nadmanganian potasu |
2841 61 00 |
7722-64-7 |
oraz sole ww. substancji w każdym przypadku, gdy istnienie takich soli jest możliwe.
Prekursory kategorii 3
|
L.p. |
substancja |
kod NS |
CAS |
|
1. |
kwas chlorowodorowy |
280610 00 |
7647-01-0 |
|
2. |
Kwas siarkowy |
280700 00 |
7664-93-9 |
|
3. |
toluen |
290230 00 |
108-88-3 |
|
4. |
Eter etylu |
290911 00 |
60-29-7 |
|
5. |
aceton |
29141100 |
67-64-1 |
|
6. |
Keton metylowo-etylowy |
29141200 |
78-93-3 |
oraz sole ww. substancji w każdym przypadku, gdy istnienie takich soli jest możliwe.
Handel prekursorami
W przypadku prekursorów narkotykowych rozróżniamy handel wewnątrzwspólnotowy oraz handel z państwami trzecimi.
Kontrola prekursorów narkotyków kategorii 2 i 3 w obrocie wewnątrzwspólnotowym wynikająca z rozporządzenia (WE) Nr 273/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r. w sprawie prekursorów narkotyków obejmuje sprawdzenie, czy:
1. Podmiot wprowadzający do obrotu prekursory narkotyków kategorii 2:
- wyznacza funkcjonariusza odpowiedzialnego za ich handel,
- zgłasza (i uaktualnia) do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego nazwisko i szczegóły kontaktowe funkcjonariusza,
- rejestruje się u Inspektora ds. Substancji Chemicznych,
- przed wprowadzeniem do obrotu uaktualnia w Biurze ds. Substancji Chemicznych adres zakładu, w którym wytwarza lub z którym prowadzi handel tymi substancjami,
- dokumentuje transakcje wprowadzenia do obrotu (jeżeli jest to wymagane),
- przechowuje i udostępnia dokumentację transakcji przez okres nie krótszy niż 3 lata od zakończenia roku kalendarzowego, w którym miało miejsce ich wprowadzenia do obrotu,
- zapewnia by etykieta prekursorów zawierała nazwy substancji według określeń zawartych w załączniku I,
- przekazuje do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego informacje dotyczące ilości substancji wykorzystanych lub dostarczonych każdemu odbiorcy.
2. Czy dokumentacja dotycząca transakcji zawiera:
- nazwę prekursora narkotyków kategorii 2,
- ilość i wagę prekursora narkotyków kategorii 2, ilość i wagę mieszaniny, procentową zawartości każdego prekursora narkotyków kategorii 2 będącego składnikiem mieszaniny,
- nazwę i adres dostawcy, dystrybutora, odbiorcy,
- deklarację klienta, zgodną z obowiązującym wzorem, dotyczącą wykorzystania prekursorów.
Z kolei w przypadku handlu prekursorami narkotyków pomiędzy Wspólnotą a państwami trzecimi, kontrola obejmuje ocenę:
- dokumentacji wszystkich przywozów, wywozów lub działań w zakresie pośrednictwa związanego z substancją sklasyfikowaną w kategorii 2 i 3,
- przechowywania i udostępniania dokumentacji, obejmującej prekursory, dotyczącej: przywozu, wywozu lub pośrednictwa, przez okres 3 lat od zakończenia roku kalendarzowego, w którym miała miejsce dana operacja
- zawartości etykiety prekursorów,
- zgłoszenia miejsca prowadzenia działalności do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego przez podmiot uczestniczący w przywozie/wywozie lub w działaniach w zakresie pośrednictwa związanego z prekursorami narkotyków,
- wyznaczenia funkcjonariusza odpowiedzialnego za handel,
- zgłaszania (i uaktualniania) do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego nazwiska i szczegółów/danych kontaktowych funkcjonariusza,
- przekazania do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego informacji dotyczącej działań związanych z wywozem, przywozem i pośrednictwem.