Wojewódzki Projekt Edukacyjny Gdy coś Ci chodzi po głowie - profialktyka wszawicy
17.10.2025
Wojewódzki Projekt Edukacyjny Gdy coś Ci chodzi po głowie - profialktyka wszawicy
Wojewódzki projekt edukacyjny:
„Gdy coś Ci chodzi po głowie - profilaktyka wszawicy”
Państwowa Inspekcja Sanitarna województwa wielkopolskiego rozpoczęła w IV kwartale 2025 r. realizację nowego wojewódzkiego projektu edukacyjnego ph.: „Gdy coś Ci chodzi po głowie – profilaktyka wszawicy”.
Celem projektu jest podejmowanie właściwych działań w zakresie edukacji zdrowotnej stanowiącej podstawę w zwalczaniu i ograniczaniu rozprzestrzeniania się wszawicy głowowej, poprzez:
-
Zwiększenie świadomości dzieci dotyczącej konieczności codziennej, dbałości o własne zdrowie.
-
Utrwalenie wiedzy dzieci na temat podstawowych zasad profilaktyki wszawicy głowowej.
-
Ukształtowanie prawidłowych nawyków i umiejętności prozdrowotnych wśród dzieci w wieku wczesnoszkolnym dotyczących profilaktyki wszawicy głowowej.
-
Podniesienie poziomu wiedzy rodziców i opiekunów na temat profilaktyki wszawicy głowowej oraz działań ograniczających jej rozprzestrzenianie się.
Projekt kierowany jest do dzieci w wieku wczesnoszkolnym (z zerówek w przedszkolach oraz uczniów klas 0-III szkół podstawowych), ich rodziców/opiekunów, a także kadry pedagogicznej: dyrektorów placówek, nauczycieli i pielęgniarek szkolnych.
Realizatorami projektu są pracownicy pionu oświaty zdrowotnej i promocji zdrowia powiatowych stacji sanitarno–epidemiologicznych województwa wielkopolskiego.
Projekt „Gdy coś Ci chodzi po głowie” wzbogacony jest o elektroniczne materiały graficzne: ulotki i infografiki.
Wszawica głowowa to choroba wywoływana przez wesz głowową, która żywi się krwią człowieka. Zakażenie występuje najczęściej u dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym, ponieważ wesz przenosi się łatwo przez bezpośredni kontakt głowami lub pośrednio przez wspólne używanie przedmiotów takich jak grzebienie, czapki, ozdoby do włosów, ręczniki czy poduszki.
Zajęcia dla dzieci prowadzone będą w postaci pogadanek, gier, zagadek i dyskusji.