W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

E-papierosy to manipulacja

28.05.2025

Plakat z okazji ŚwiatowegoDnia bez Tytoniu 31 maja 2025 r. przedstawia różnolkolorowe podgrzewacze tytoniu oraz hasło "E-papierosy to manipulacja!" wraz z kodem QR, który przekierowuje do quizu "Czy jesteś odporny na manipulację?".

W związku z przypadającym na dzień 31 maja Światowym Dniem bez Tytoniu Główny Inspektorat Sanitarny rozpoczął kampanię edukacyjno-informacyjną pod hasłem: „E papierosy to manipulacja!”. Kampania skierowana jest do dwóch głównych grup odbiorców: dorosłych - rodziców i nauczycieli oraz młodzieży.

Celem kampanii jest uświadomienie zagrożeń zdrowotnych związanych z używaniem epapierosów przez dzieci i młodzież, obalenie mitów na temat ich „nieszkodliwości”, pokazanie mechanizmów manipulacji wykorzystywanych przez przemysł tytoniowy, wzmocnienie postaw rodzicielskich przeciwdziałających inicjacji nikotynowej wśród nieletnich. 

Marketing wymierzony w młodzież

- Wbrew popularnym mitom, e-papierosy nie są bezpieczne. Większość z nich zawiera nikotynę, która silnie uzależnia. Stwierdzono w nich także obecność wielu związków o działaniu pneumotoksycznym, kardiotoksycznym i rakotwórczym. Powodują one stres oksydacyjny, reakcje zapalne dróg oddechowych, a ich długoterminowy wpływ na zdrowie wciąż pozostaje nieznany – wskazała dr n. med. Magdalena Cedzyńska, Kierownik Poradni Pomocy Palącym w Zakładzie Epidemiologii i Prewencji Pierwotnej Nowotworów, Narodowego Instytutu Onkologii PIB. Podkreśliła także, że dla blisko połowy użytkowników takie produkty nie są – jak przekonują ich sprzedawcy – drogą do wyjścia z nałogu tytoniowego i redukcji szkód, ale przeciwnie: pierwszym kontaktem z nikotyną.

- Produkty projektowane są z myślą o młodych. W strategiach marketingowych koncerny wykorzystują social media, współpracują z influencerami, reklamują swoje produkty jako nowoczesne i rzekomo bezpieczne. Oferują na początek produkty o niskiej zawartości nikotyny, które wyglądem i smakiem przypominają słodycze – wszystko po to, by zbudować uzależnienie i lojalność młodych konsumentów – zauważyła dr Cedzyńska. – Te działania mają dużą skuteczność: już ponad 22% polskiej młodzieży w wieku 13-15 lat używa e-papierosów.

 

Źródło: GIS

Materiały

Prezentacja E papierosy to manipulacja
WNTD​_2025​_briefing​_GIS.pdf 2.38MB

Zdjęcia (1)

{"register":{"columns":[]}}