W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

E-papierosy to manipulacja - briefing prasowy

27.05.2025

Dr Magdalena Cedzyńska i dr Paweł Grzesiowski

Światowy Dzień bez Tytoniu, który przypada 31 maja, to okazja, aby rozmawiać o mechanizmach marketingowych stosowanych przez przemysł tytoniowy. Branża ta celuje w młodzież, tworząc falę uzależnień. Do swoich wyrobów dodaje aromaty oraz inne środki, które zmieniają ich zapach, smak lub wygląd, zwiększając tym samym jego smakowitość, szczególnie wśród młodych ludzi.

O tych taktykach przemysłu tytoniowego i nikotynowego, a także o danych epidemiologicznych dotyczących używania e-papierosów przez młodzież rozmawiano podczas dzisiejszego briefingu prasowego.

– E-papierosy nie są modą ani nowoczesną alternatywą dla tradycyjnych wyrobów tytoniowych. To narzędzie marketingowe przemysłu tytoniowego, które buduje złudne poczucie wolności, nowoczesności i bezpieczeństwa – tylko po to, by uzależnić kolejne osoby – zaznaczył Główny Inspektor Sanitarny dr n. med. Paweł Grzesiowski. – Te produkty są szkodliwe dla zdrowia i powodują uzależnienie. Dlatego zmieniamy prawo, tak aby ograniczyć ich dostępność, szczególnie dla dzieci i młodzieży.

Marketing wymierzony w młodzież

- Wbrew popularnym mitom, e-papierosy nie są bezpieczne. Większość z nich zawiera nikotynę, która silnie uzależnia. Stwierdzono w nich także obecność wielu związków o działaniu pneumotoksycznym, kardiotoksycznym i rakotwórczym. Powodują one stres oksydacyjny, reakcje zapalne dróg oddechowych, a ich długoterminowy wpływ na zdrowie wciąż pozostaje nieznany – wskazała dr n. med. Magdalena Cedzyńska, Kierownik Poradni Pomocy Palącym w Zakładzie Epidemiologii i Prewencji Pierwotnej Nowotworów, Narodowego Instytutu Onkologii PIB. Podkreśliła także, że dla blisko połowy użytkowników takie produkty nie są – jak przekonują ich sprzedawcy – drogą do wyjścia z nałogu tytoniowego i redukcji szkód, ale przeciwnie: pierwszym kontaktem z nikotyną.

- Produkty projektowane są z myślą o młodych. W strategiach marketingowych koncerny wykorzystują social media, współpracują z influencerami, reklamują swoje produkty jako nowoczesne i rzekomo bezpieczne. Oferują na początek produkty o niskiej zawartości nikotyny, które wyglądem i smakiem przypominają słodycze – wszystko po to, by zbudować uzależnienie i lojalność młodych konsumentów – zauważyła dr Cedzyńska. – Te działania mają dużą skuteczność: już ponad 22% polskiej młodzieży w wieku 13-15 lat używa e-papierosów.

Start kampanii edukacyjnej

Tegoroczna edycja Światowego Dnia bez Tytoniu odbywa się pod ustalonym przez WHO hasłem „Demaskowanie atrakcyjności wyrobów tytoniowych i nikotynowych”.

Briefing zainaugurował kampanię Głównego Inspektoratu Sanitarnego „E-papierosy to manipulacja!”, której celem jest zwiększenie świadomości społecznej – zwłaszcza młodzieży, rodziców i nauczycieli – na temat zagrożeń związanych z nowymi wyrobami nikotynowymi.

Z okazji Światowego Dnia bez Tytoniu publikujemy:

Zapraszamy również do śledzenia naszych mediów społecznościowych oraz wydarzeń tematycznych w środowiskach lokalnych i szkołach organizowanych przez wojewódzkie i powiatowe stacje sanitarno-epidemiologiczne.

Materiały

Prezentacja Światowy Dzień bez Tytoniu 2025
WNTD​_2025​_briefing​_GIS.pdf 2.38MB

Wideo

Zdjęcia (2)