SEPIS

Co to jest SEPIS?

System Ewidencji Państwowej Inspekcji Sanitarnej to nowoczesne narzędzie informatyczne do obsługi procesów Państwowej Inspekcji Sanitarnej. Został przygotowany, aby wspierać zadania związane z zapobieganiem rozprzestrzenianiu się epidemii COVID-19 w Polsce. Obecnie jest rozbudowywany i stopniowo wdrażany w każdym obszarze działalności Państwowej Inspekcji Sanitarnej.

W ramach rozbudowy systemu SEPIS udostępniliśmy dwie platformy, jedną dla pracowników Inspekcji (aplikacja kliencka SEPIS) oraz drugą dla obywateli, przedsiębiorców i instytucji (platforma e-Sanepid). W platformie dla pracowników Inspekcji możliwe jest rozpatrywanie wpływających spraw, wniosków, formularzy z obszarów merytorycznej działalności Inspekcji (tj. obszaru epidemiologii, higieny środowiska, bezpieczeństwa żywności i żywienia, nadzoru nad chemikaliami, kontroli, promocji i edukacji zdrowotnej). W platformie dla obywateli, przedsiębiorców i instytucji możliwe jest załatwienie sprawy on-line w postaci udostępnionych e-usług (tj. wniosków o wpis do rejestrów i ewidencji, składania powiadomień i formularzy), sprawdzanie statusów złożonych wniosków. Obie platformy wymieniają dane pomiędzy sobą.

SEPIS to rozwiązanie cyfrowe, które biorąc pod uwagę dbałość o środowisko, ogranicza papierowy obieg dokumentacji i umożliwia systematyczne, całkowite przechodzenie na wersję elektroniczną, zapewniając wysokie bezpieczeństwo danych. System w znaczący sposób wpływa na usprawnienie działania służb Państwowej Inspekcji Sanitarnej oraz wzrost poziomu dostępności oferowanych przez nią e-usług publicznych.

Aby działać skutecznie i optymalizować pracę służb sanitarnych, wdrożyliśmy nowoczesne rozwiązania, takie jak Chatbot i Voicebot oraz zaawansowaną analitykę dużych zbiorów danych (Power BI, wykorzystanie sztucznej inteligencji, uczenia maszynowego, inżynierii danych). System zapewnia też bezpieczeństwo i skuteczną ochronę danych osobowych.

Innowacyjne działanie SEPIS doceniła Organizacja Narodów Zjednoczonych, która przyznała Głównemu Inspektoratowi Sanitarnemu Nagrodę Sektora Publicznego.

Dlaczego wprowadziliśmy SEPIS?

Pandemia COVID-19 przyspieszyła cyfryzację organów państwa. Służby sanitarne zostały postawione przed wyzwaniem, jakiego nie było nigdy wcześniej. Aby usprawnić i przyspieszyć pracę, niezbędne było wprowadzenie nowego systemu, integrującego działania wszystkich jednostek Państwowej Inspekcji Sanitarnej, czyli:

  • Głównego Inspektoratu Sanitarnego,
  • 16 wojewódzkich stacji sanitarno-epidemiologicznych (WSSE),
  • 318 powiatowych stacji sanitarno-epidemiologicznych (PSSE),
  • 9 granicznych stacji sanitarno-epidemiologicznych (GSSE).

Korzyści

Wprowadzenie SEPIS przyniosło wiele korzyści.

Dla jednostek Państwowej Inspekcji Sanitarnej:

  1. cyfryzacja kolejnych obszarów zdrowia publicznego,
  2. jednolite procedury działania dla całej Inspekcji,
  3. udostępnienie jednego systemu SEPIS do wykonywania zadań Inspekcji,
  4. skrócenie czasu realizacji zadań,
  5. poprawa ergonomii pracy z systemem SEPIS,
  6. skrócenie czasu obsługi obywateli, przedsiębiorców i instytucji,
  7. zarządzanie danymi w jednym miejscu, bez konieczności przepisywania danych do różnych przestrzeni.

Dla obywateli, przedsiębiorców i instytucji:

  1. szybsze załatwianie spraw urzędowych,
  2. uproszczenie procesów / relacji pomiędzy obywatelem, przedsiębiorcą i instytucją a Inspekcją,
  3. zmniejszenie liczby wizyt w jednostkach Inspekcji
  4. mniej korespondencji formalnej,
  5. zwiększenie efektywności komunikacji,
  6. skrócenie czasu obsługi obywateli, przedsiębiorców i instytucji.

Rozwój SEPIS

Do prac nad zaprojektowaniem i wdrożeniem SEPIS angażowaliśmy użytkowników końcowych aplikacji (end-users) ze wszystkich poziomów organizacyjnych Państwowej Inspekcji Sanitarnej, tak aby system jak najskuteczniej wspomagał ich pracę, był intuicyjny i zrozumiały. Od czasu uruchomienia jest cyklicznie ewaluowany i rozwijany zgodnie z potrzebami użytkowników. Kolejne modyfikacje testujemy z udziałem wszystkich zainteresowanych stron. Badamy potrzeby oraz proponowane zmiany (dostarczamy szkolenia, materiały szkoleniowe oraz wsparcie w rozwiązywaniu problemów).

Wdrożenie SEPIS na potrzeby skuteczniejszej walki z pandemią było jedynie wstępem do znacznie szerszego wykorzystania tego narzędzia w działaniach z zakresu zdrowia publicznego. System został rozbudowany o funkcjonalności wykorzystywane w  zapobieganiu i zwalczaniu występowania innych chorób zakaźnych oraz w pozostałych obszarach działalności Inspekcji  np. bezpieczeństwie żywności, higienie środowiska, nadzorze nad chemikaliami, promocji i edukacji zdrowotnej, kontroli i nadzorze, sprawozdawczości.

Współpraca z innymi systemami

SEPIS jest systemem interoperacyjnym, zapewniającym wymianę danych z wieloma innymi państwowymi bazami danych. Służy również do bieżącego przepływu informacji z Centrum e-Zdrowia, które zbiera oraz analizuje dane na użytek polityki zdrowotnej ministra właściwego do spraw zdrowia.

System SEPIS jest tworzony przy założeniach reużycia danych oraz korzystania z dostępnych rejestrów/systemów zewnętrznych, kładąc nacisk na jak największą interoperacyjność danych oraz synergię pomiędzy systemami rządowymi.

e-Usługi

W ramach cyfryzacji usług publicznych została udostępniona obywatelom i podmiotom platforma  e-Sanepid. Jest to platforma internetowa, która służy obywatelom, przedsiębiorcom oraz instytucjom do załatwiania spraw w obszarze kompetencji Państwowej Inspekcji Sanitarnej. Została stworzona w celu ułatwienia komunikacji między organami Inspekcji i innymi podmiotami.

Obecnie poprzez platformę e-Sanepid można korzystać z następujących e-usług:

  • Złożenie powiadomienia o wprowadzeniu produktu do obrotu;
  • Zgłoszenie sprawozdania z przeprowadzonych obowiązkowych szczepień ochronnych
    z Kart Uodpornienia;
  • Zgłoszenie sprawozdania z przeprowadzonych obowiązkowych szczepień ochronnych według ilości wykorzystanych szczepionek;
  • Zgłoszenie raportu o przypadkach niewykonania obowiązkowych szczepień ochronnych;
  • Zgłoszenie do programu profilaktyki zdrowotnej.
{"register":{"columns":[]}}