W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

„Zgłoszenie przypadku zatrucia, podejrzenia zatrucia, zgonu wywołanego użyciem środka zastępczego lub nowej substancji psychoaktywnej”

04.03.2024

Zatrucie

Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Rypinie przypomina, że podmioty wykonujące działalność leczniczą oraz podmioty przeprowadzające badanie pośmiertne są obowiązane zgłosić państwowemu powiatowemu inspektorowi sanitarnemu, właściwemu ze względu na siedzibę tego podmiotu, wystąpienie zatrucia środkiem zastępczym lub nową substancją psychoaktywną albo podejrzenie wystąpienia takiego zatrucia albo zgonu, którego przyczyną mogło być albo było zatrucie środkiem zastępczym lub nową substancją psychoaktywną.

Obowiązki związane z procedurą zgłaszania zatruć określone zostały w art. 30a ustawy z dnia 29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu narkomanii. Stosownie do zapisów art. 30a ust. 3 ww. ustawy, zgłoszenia dokonuje się w postaci elektronicznej niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 48 godzin od chwili wystąpienia wyżej opisanych okoliczności.

Zgłoszenie do PPIS powinno zostać dokonane przy użyciu formularza elektronicznego, którego zakres informacji jest zgodny z art. 30a ust. 4 ustawy. Formularz elektroniczny jest dostępny na stronie internetowej Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Rypinie w zakładce „Dokumenty i wnioski do pobrania”.

Zgłoszenie zawiera:

  1. datę zdarzenia/interwencji medycznej;
  2. miejsce zdarzenia (miejscowość);
  3. nazwę i siedzibę jednostki zgłaszającej (podmiotu wykonującego działalność leczniczą, podmiotu przeprowadzającego badania pośmiertne);
  4. inicjały pacjenta (ważne! bardzo proszę o podanie w pierwszej kolejności inicjałów imienia i następnie nazwiska, np. JK dla Jan Kowalski);
  5. płeć (określenie płci osoby, której dotyczy);
  6. wiek (określenie wieku osoby, której dotyczy, jeżeli to możliwe);
  7. rodzaj udzielonego świadczenia zdrowotnego:
  1. ambulatoryjne świadczenie zdrowotne (AA),
  2. stacjonarne lub całodobowe świadczenie zdrowotne:

- obserwacja w szpitalnym oddziale ratunkowym (SOR),
- pobyt do 8 godzin w szpitalnym oddziale ratunkowym lub izbie przyjęć (SOR/IP),
- hospitalizacja powyżej 24 godzin (H),

c) niehospitalizowany (NH);

  1. wskazanie środka zastępczego lub nowej substancji psychoaktywnej, które spowodowały zatrucie (jeżeli zostały ustalone lub stwierdzone w wyniku badania materiału biologicznego lub ujawnione w badaniu pośmiertnym);
  2. nazwę użytego produktu zawierającego środek lub substancję (np. nazwa potoczna) lub inne dane pozwalające na identyfikację substancji;
  3. zgon (Tak/Nie)
  4. dodatkowe informacje.

Formularz musi być zatwierdzony podpisem uprawnionego przedstawiciela podmiotu wykonującego działalność leczniczą lub podmiotu przeprowadzającego badania pośmiertne.

W sytuacji udzielania świadczeń zdrowotnych osobie spoza powiatu rypińskiego formularz zgłoszenia przesyłacie Państwo do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego Rypinie, będącego państwowym powiatowym inspektorem sanitarnym właściwym ze względu na siedzibę podmiotu zgłaszającego. W takim przypadku w rubryce „Miejsce zdarzenia (miejscowość)” należy wpisać miejsce i miejscowość, w której doszło do zatrucia.

W celu ograniczania zagrożeń, jakie mogą powodować środki zastępcze (ŚZ) oraz nowe substancje psychoaktywne (NSP) Główny Inspektor Sanitarny prowadzi rejestr zatruć. Powyższe zgłoszenia podlegają rejestracji w Systemie Monitorowania Informacji o Środkach Zastępczych i Nowych Substancjach Psychoaktywnych (SMIOD), w oparciu o który  Główny Inspektor Sanitarny sporządza corocznie raport dotyczący zatruć środkiem zastępczym lub nową substancją psychoaktywną w Polsce.

Zdjęcia (1)

{"register":{"columns":[]}}