W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Program edukacji antytytoniowej Nie pal przy mnie, proszę

1. ZAŁOŻENIA OGÓLNE PROGRAMU

•    Program przeznaczony jest dla uczniów klas I-III szkoły podstawowej.

•    Program stanowi drugie ogniwo w cyklu programów profilaktyki antytytoniowej adresowanych do dzieci i młodzieży, a inicjowanych przez Państwową Inspekcję Sanitarną we współpracy z resortem edukacji i realizowanych w szerokim partnerstwie lokalnym.

•    Podstawowe zajęcia programowe umożliwią przeprowadzenie pięciu zajęć warsztatowych w ciągu roku szkolnego, w tym dwóch dwugodzinnych i trzech jednogodzinnych.

•    Program proponuje realizację zajęć metodami aktywizującymi dostosowanymi do wieku dzieci.

•    W programie zawarte zostały uporządkowane treści dotyczące zdrowia (dostosowane do poziomu percepcji dzieci).

•    Program ma charakter profilaktyczny, ale przede wszystkim ma na celu wykształcenie u dzieci świadomej umiejętności radzenia sobie w sytuacjach, w których inne osoby palą przy nich papierosy.

2. CELE SZCZEGÓŁOWE

•    Uporządkowanie i poszerzenie informacji na temat zdrowia.

•    Kształtowanie u dzieci postaw odpowiedzialności za własne zdrowie.

•    Uświadomienie dzieciom, że palenie tytoniu jest szkodliwe dla zdrowia.

•    Uwrażliwienie dzieci na szkodliwe oddziaływanie dymu papierosowego związane z biernym paleniem.

•    Wykształcenie u dzieci umiejętności radzenia sobie w sytuacjach, gdy inni ludzie przy nich palą.

3. STRUKTURA PROGRAMU

Program składa się z pięciu zajęć warsztatowych o następujących tytułach:

1. CO TO JEST ZDROWIE?

2. OD CZEGO ZALEŻY NASZE ZDROWIE?

3. CO I DLACZEGO SZKODZI ZDROWIU?

4. CO ROBIĆ, GDY MOJE ŻYCIE JEST ZAGROŻONE?

5. NIE PAL PRZY MNIE, PROSZĘ!

4. METODYKA PROGRAMU

W zajęciach warsztatowych stosuje się:

1. Metody aktywizujące, np.:

•    burza mózgów,

•    „narysuj i napisz” - diagnoza wiedzy,

•    ćwiczenia oddechowe,

•    wierszyk – postać wiewiórki Wiki,

•    krzyżówka,

•    układanka o wiewiórce,

•    znaczki „Nie pal przy mnie, proszę”,

•    wizualizacja,

•    drama.

2. Pracę w małych grupach polegającą na współpracy − dzieci prowadzą dialogi, konfrontują wiedzę.

3. Nauczyciel odgrywa rolę doradcy i koordynatora wspierającego dzieci, a nie osoby kontrolującej.

4. Czas przeznaczony na realizację zajęć antytytoniowych wynosi łącznie siedem jednostek lekcyjnych.

5. Jeżeli zajęcia warsztatowe nie mogą być zrealizowane w cyklu, autorzy sugerują również wykorzystanie pewnych modułów w ramach tematycznych zintegrowanych zajęć, w zależności od warunków i okoliczności.

6. Program realizowany jest w oparciu o podręcznik dla koordynatora szkolnego.

Materiały

Program edukacji antytytoniowej „Nie pal przy mnie, proszę”
Program​_NPPMP.doc 0.03MB
Poradnik Nie pal przy mnie proszę
Poradnik​_Nie​_pal​_przy​_mnie​_prosze.pdf 0.34MB
Plakat NIE PAL PRZY MNIE, STOKROTNIE PROSZĘ
Plakat​_NIE​_PAL​_PRZY​_MNIE,​_STOKROTNIE​_PROSZE.pdf 0.48MB
{"register":{"columns":[]}}