W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Edukacja zdrowotna - nowy przedmiot szkolny o zdrowym stylu życia

05.09.2025

nowy przedmiot

Od 1 września 2025 r. w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych będzie prowadzony nowy przedmiot o zdrowym stylu życia – edukacja zdrowotna. Przedmiot ma charakter interdyscyplinarny i zawiera elementy nauk medycznych i nauk o zdrowiu oraz nauk społecznych, humanistycznych, przyrodniczych i ścisłych. Został przygotowany we współpracy trzech ministerstw: Ministerstwa Edukacji Narodowej, Ministerstwa Zdrowia oraz Ministerstwa Sportu i Turystyki, a podstawy programowe wypracowali eksperci różnych dziedzin: lekarze, naukowcy, nauczyciele, specjaliści od aktywności fizycznej oraz przeciwdziałania uzależnieniom.

Głównym celem przedmiotu edukacja zdrowotna jest kształtowanie postaw i nawyków prozdrowotnych, wzmacnianie świadomości wpływu stylu życia na zdrowie oraz przygotowanie dzieci i młodzieży do podejmowania odpowiedzialnych decyzji dotyczących zdrowia własnego i otoczenia.

Co zawiera podstawa programowa przedmiotu edukacja zdrowotna?

  • wartości i postawy,
  • zdrowie fizyczne,
  • aktywność fizyczna,
  • zdrowe odżywianie,
  • zdrowie psychiczne,
  • relacje społeczne,
  • dojrzewanie (tylko w szkołach podstawowych),
  • zdrowie seksualne, 
  • zdrowie środowiskowe,
  • higiena cyfrowa i profilaktyka uzależnień, 
  • system ochrony zdrowia (tylko w szkołach ponadpodstawowych).

Edukacja zdrowotna:

  • rozwija konkretne umiejętności (np. udzielania pierwszej pomocy, komunikacji, dbania o zdrowie psychiczne, wyboru odpowiednich ćwiczeń fizycznych, planowania zdrowych posiłków);
  • przygotowuje uczniów i uczennice do odpowiedzialnego życia – nie tylko w wymiarze fizycznym, lecz także emocjonalnym i społecznym;
  • wzmacnia poczucie bezpieczeństwa, przynależności i zrozumienia, co ma kluczowe znaczenie w profilaktyce problemów psychicznych, uzależnień czy przemocy;
  • pozwala uczniom i uczennicom lepiej zrozumieć siebie i innych oraz uczy, jak i gdzie szukać pomocy;
  • wspiera budowanie relacji opartych na szacunku i trosce; 
  • uczy, jak bezpiecznie korzystać z internetu i nowych technologii, przeciwdziała uzależnieniom cyfrowym;
  • rozwija kompetencje krytycznego myślenia i higieny cyfrowej, co ma ogromne znaczenie w świecie, w którym młodzi ludzie spędzają coraz więcej czasu online i są narażeni na szkodliwe treści, presję społeczną czy dezinformację;
  • pomaga przygotować młodych ludzi do dorosłego życia – z wiedzą, świadomością i umiejętnościami, które wykraczają poza ramy klasycznych przedmiotów.

Zajęcia będą odbywać się w wymiarze 1 godziny tygodniowo przez cały rok szkolny w szkołach podstawowych, przy czym zajęcia będą realizowane w klasie VIII nie dłużej niż do końca stycznia danego roku szkolnego, z uwagi na przeprowadzany w maju egzamin ósmoklasisty. W szkołach ponadpodstawowych w wymiarze 1 godziny tygodniowo w klasach I i II albo klasach II i III albo klasach I i III.

Przedmiot edukacja zdrowotna w roku szkolnym 2025/2026 będzie nieobowiązkowy tj. rodzice lub pełnoletni uczniowie będą mogli zgłosić dyrektorowi szkoły w formie pisemnej rezygnację z udziału w tych zajęciach do 25.09.2025 r.

Więcej informacji znajdą Państwo na stronach internetowych:
https://www.gov.pl/web/edukacja/edukacja-zdrowotna
https://zpe.gov.pl/edukacja-zdrowotna

Materiały

Informator​_Edukacja​_zdrowotna
Informator​_Edukacja​_zdrowotna.pdf 16.38MB
Edukacja​_zdrowotna​_-​_prezentacja
Edukacja​_zdrowotna​_-​_prezentacja.pdf 53.05MB
Program​_nauczania​_edukacji​_zdrowotnej​_w​_szkole​_podstawowej
Program​_nauczania​_edukacji​_zdrowotnej​_w​_szkole​_podstawowej.pdf 4.69MB
Program​_nauczania​_edukacji​_zdrowotnej​_w​_szkole​_ponadpodstawowej
Program​_nauczania​_edukacji​_zdrowotnej​_w​_szkole​_ponadpodstawowej.pdf 3.47MB

Zdjęcia (3)

{"register":{"columns":[]}}