W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Rozpoczął się drugi rok kampanii EFSA i GIS Wybieraj bezpieczną żywność

13.10.2022

Kampania Wybieraj Bezpieczną Żywność

Celem kampanii #EUChooseSafeFood jest pomoc konsumentom w podejmowaniu świadomych decyzji. Kampania o zasięgu unijnym umożliwia konsumentom łatwy dostęp do praktycznych informacji przydatnych podczas kupowania i spożywania żywności – od pomocy przy czytaniu etykiet i informacji na temat substancji dodatkowych, do wskazówek na temat przygotowania i przechowywania produktów spożywczych. Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) w ścisłej współpracy z krajowymi organami w całej Europie tworzy unijny system bezpieczeństwa żywności.  EFSA współpracuje z najlepszymi naukowcami z UE i spoza niej, którzy analizują, oceniają i doradzają, w oparciu o najnowsze wyniki badań, jaka żywność jest bezpieczna i czy stwarza jakiekolwiek zagrożenie dla konsumentów. Kampania skierowana jest do grupy odbiorców, którzy nie są specjalistami w dziedzinie bezpieczeństwa żywności i odżywiania w wieku od 25 do 45 lat, ze szczególnym uwzględnieniem kobiet i młodych rodziców. Odbiorcy ci mogą być zainteresowani zachowaniem dobrego samopoczucia, zdrowia, gotowaniem, aktywnym stylem życia i/lub tematyką bezpieczeństwa żywności, ale mogą potrzebować pomocy w poruszaniu się po zawiłościach dostępnych informacji.

W Polsce EFSA oraz Główny Inspektorat Sanitarny kontynuują swoją misję wspierania Europejczyków w podejmowaniu świadomych decyzji żywieniowych, przedłużając projekt #EUChooseSafeFood o kolejny rok i wyjaśniając istotną rolę, jaką w bezpieczeństwie żywności odgrywa nauka i naukowcy. Jest to kontynuacja działań na rzecz podnoszenia świadomości w zakresie nauki o żywności, podjętych w pierwszym roku kampanii, poprzez rozszerzenie zakresu tematów, z którymi konsumenci mogą się zapoznać, o zdrowie roślin, nową żywność i suplementy diety.

Tematy kampanii na rok 2022

1. Suplementy diety. 

Cel kampanii w obszarze suplementów diety: zwiększenie wiedzy Polaków nt. suplementów diety, ich definicji, różnic pomiędzy nimi a lekami OTC. 

Suplementy to nie leki to środki spożywcze mające na celu uzupełnienie codziennej, słabo zbilansowanej diety. Pełnią funkcje odżywcze lub wspomagające działanie organizmu. Nie mają właściwości leczniczych czy zapobiegających chorobie. 

Suplementy w liczbach.

    • 72% Polaków deklaruje spożywanie suplementów diety, z czego prawie połowa robi to regularnie.
    • 27% Polaków potrafi poprawnie zdefiniować suplementy diety.
    • 37% Polaków jest przekonanych, że suplementy diety są testowane pod względem skuteczności

https://www.gov.pl/web/gis/dekalog-suplementacji

https://ncez.pzh.gov.pl/abc-zywienia/zasady-zdrowego-zywienia/suplementy-diety-czypomagaja-w-zachowaniu-zdrowia-i-moga-chronic-przed-chorobami-w-tym-nowotworami/ https://ncez.pzh.gov.pl/abc-zywienia/suplementy-diety-moda-czy-koniecznosc/

 

2. Higiena żywności (również o chorobach przenoszonych drogą pokarmową).

Cel kampanii w obszarze higieny żywności: podniesienie wiedzy Polaków nt. ich wpływu na bezpieczeństwo żywności poprzez stosowanie odpowiednich zasad higieny i postępowania z żywnością. 

Skuteczne mycie rąk jest jednym z najważniejszych sposobów zapobiegania rozprzestrzeniania się zatruć pokarmowych oraz decydującym czynnikiem wpływającym na bezpieczeństwo. Za bezpieczeństwo żywności dostępnej na polskim rynku odpowiada producent, ale od momentu zakupu żywności, ta odpowiedzialność spada na konsumenta.

Bardzo ważne: odpowiednie przechowywanie żywności, postępowanie z produktem, zgodnie z zaleceniem producenta oraz zasadami higieny pozwala na minimalizację lub uniknięcie zakażenia.

https://ncez.pzh.gov.pl/abc-zywienia/bezpieczenstwo-zywnosci-zalezy-rowniez-od-ciebie/

 

3. Etykietowanie żywności (z uwzględnieniem alergenów).

Cel kampanii w obszarze etykiet: podniesienie wiedzy Polaków w zakresie prawidłowego czytania etykiet produktów żywnościowych. Pokazanie korzyści płynących z czytania etykiet.

Zapewnienie konsumentowi pełnej i autentycznej informacji o produkcie spożywczym jest obowiązkiem każdej z firm produkującej żywność. Są one zobligowane, zgodnie z obowiązującym prawem do odpowiedniego znakowania produktów spożywczych, tak aby dostarczyć konsumentom rzetelnej informacji na temat artykułu. Etykiety produktów żywnościowych dostarczają istotnych informacji ułatwiających podejmowanie świadomych decyzji. Przed zakupem w szczególności warto zwrócić uwagę m.in. na skład, datę minimalnej trwałości lub termin przydatności do spożycia oraz na zawartość netto produktu. W przypadku niektórych produktów, określone są również specjalne warunki przechowywania lub warunki użycia (np. przechowywanie lub użycie żywności po otwarciu opakowania). 

Ważną informacją dla osób cierpiących na alergie lub nietolerancje jest wyszczególnienie obecności alergenów w wykazie składników. Takie informacje są uwidocznione poprzez np. pogrubioną lub powiększoną czcionkę.

Etykiety zawierają również informacje o wartości odżywczej produktów oraz RWS.
https://ncez.pzh.gov.pl/abc-zywienia/8-powodow-dla-ktorych-warto-czytac-etykiety/  
 

 

 Więcej o kampanii:

EUChooseSafeFood - Godna zaufania nauka dla bezpiecznej żywności (europa.eu)

 

 

 

 

 

 

Materiały

broszura​_bezpieczeństwo​_żywności
broszura​_bezpieczeństwo​_żywności.pdf 1.30MB
broszura​_suplementy​_diety
broszura​_suplementy​_diety.pdf 0.91MB

Zdjęcia (12)

{"register":{"columns":[]}}