W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Uzgodnienie projektu uchwały rady gminy w sprawie ustanowienia/zniesienia pomnika przyrody.

Wymagania formalne dotyczące wniosku
Wydział Ochrony Przyrody i Obszarów Natura 2000
Zadanie

Uzgodnienie projektu uchwały rady gminy w sprawie ustanowienia/zniesienia pomnika przyrody.

Podstawa prawna art. 44 ust. 3a ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody.
Wymagane
dokumenty
potrzebne
do rozpatrzenia
sprawy

Wniosek o uzgodnienie projektu uchwały rady gminy w sprawie ustanowienia/zniesienia pomnika przyrody.

W przypadku ustanowienia pomnika przyrody projekt uchwały zawierający w szczególności:
1a. Dla pomników przyrody ożywionej:
- rodzaj pomnika przyrody: drzewo, krzew gatunku rodzimego lub obcego, grupa drzew, krzewów, rząd, szpaler, aleja,
- nazwa pomnika przyrody: nazwa gatunkowa polska i łacińska, odmiana,
- opis obiektu: wiek, obwód mierzony na wysokości 130cm, wysokość obiektu, rozpiętość korony, charakterystyka pokroju.
1b. Dla pomników przyrody nieożywionej:
- rodzaj pomnika przyrody: źródło, wodospad, wywierzysko, skałki, jar, głaz narzutowy, jaskinia,
- opis pomnika przyrody: skład wody, rodzaj skały lub minerału, wysokość wodospadu, długość i głębokość jaskini, inne ogólne.
2. Położenie: szczegółowy opis lokalizacji (powiat, gmina, miejscowość, działka ewidencyjna, nadleśnictwo, leśnictwo, obręb, oddział/pododdział) wraz z załącznikiem mapowym (mapa ewidencyjna) z naniesioną lokalizacją obiektu.
3. Szczególne cele ochrony.
4. Ustalenia dotyczące ochrony czynnej obiektu.
5. Zakazy właściwe dla obiektu wybrane spośród zakazów wymienionych w art. 45 ust. 1 ustawy o ochronie przyrody.
6. Nazwę sprawującego nadzór.
7. Uzasadnienie, ocenę skutków regulacji.

Dokumentacja umożliwiająca ocenę zasadności wniosku o ustanowienie ochrony pomnika przyrody:
- dokumentacja fotograficzna obiektu (zdjęcia kolorowe zapisane na płycie CD/DVD ze wskazaniem terminu wykonania),
- uzasadnienie merytoryczne objęcia ochroną pomnika przyrody oraz uzasadnienie  wyboru zakazów z katalogu zakazów określonych w ww. art. 45 ust. 1,
- określenie położenia w stosunku do innych form ochrony przyrody wskazanych w art. 6 ust. 1 ustawy o ochronie przyrody.

W przypadku zniesienia pomnika przyrody projekt uchwały zawierający w szczególności:
- wskazanie aktu prawa miejscowego dla likwidowanego pomnika przyrody,
- wskazanie przesłanek do zniesienia ochrony z pomnika przyrody,
- uzasadnienie.

W przypadku zniesienia ochrony z części pomnika przyrody projekt uchwały zawierający w szczególności:
- wskazanie obowiązującego aktu prawa miejscowego dla całego pomnika przyrody,
- wskazanie zakresu zmian w obowiązującym akcie prawa miejscowego, w szczególności wskazanie nowego brzmienia dotyczącego rodzaju, nazwy, opisu obiektu pozostającego pod ochroną,
- wskazanie przesłanek do zniesienia ochrony z części pomnika przyrody,
- załącznik mapowy (mapa ewidencyjna) z naniesioną aktualną lokalizacją obiektu pozostającego pod ochroną,
- uzasadnienie.

Dokumentacja umożliwiająca ocenę zasadności wniosku o zniesienie ochrony:
- ocena utraty wartości przyrodniczych i krajobrazowych, ze względu na które ustanowiono pomnik przyrody,
- dokumentacja poświadczająca konieczność realizacji inwestycji celu publicznego i brak rozwiązań alternatywnych lub konieczność zapewnienia bezpieczeństwa powszechnego (należy podać wykonawcę i termin wykonania dokumentacji):
» dla pomników przyrody ożywionej: ocena stanu zdrowotnego z uwzględnieniem oceny w zakresie zabiegów pielęgnacyjno-zabezpieczających zgodnych z ogólnie przyjętymi zasadami,
» dla pomników przyrody nieożywionej: ocena stanu obiektu, w tym zagrożeń,
- dokumentacja fotograficzna użytku ekologicznego przeznaczonego do zniesienia ochrony (zdjęcia kolorowe zapisane na płycie CD/DVD ze wskazaniem terminu wykonania).
Forma załatwienia sprawy Uzgodnienie pisemne w trybie art. 106 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego
Miejsce złożenia
dokumentów
Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska we Wrocławiu
ul. Jana Długosza 68
51-162 Wrocław
tel.: 71 74-79-300, fax: 71 75-85-741
e-mail: sekretariat@wroclaw.rdos.gov.pl
Opłata Brak
Tryb odwoławczy Zażalenie w terminie 7 dni do Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska za pośrednictwem Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska
Uwagi / inne informacje Brak
Wnioski do pobrania Brak
Logo Biuletynu Informacji Publicznej
Informacje o publikacji dokumentu
Pierwsza publikacja:
11.02.2022 10:16 Dariusz Zieliński
Wytwarzający/ Odpowiadający:
D. Zieliński
Tytuł Wersja Dane zmiany / publikacji
Uzgodnienie projektu uchwały rady gminy w sprawie ustanowienia/zniesienia pomnika przyrody. 2.0 11.07.2023 11:00 Teresa Chachulska
Uzgodnienie projektu uchwały rady gminy w sprawie ustanowienia/zniesienia pomnika przyrody. 1.0 11.02.2022 10:16 Dariusz Zieliński

Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP

{"register":{"columns":[]}}