W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

26. Konferencja Ministrów Edukacji Rady Europy

29.09.2023

W dniach 28 – 29 września br. odbyła się 26. Konferencja Ministrów Edukacji Rady Europy, pod hasłem „Transformative power of Education: Universal values and civic renewal”.

26. Konferencja Ministrów Edukacji Rady Europy.

Spotkanie oficjalnie otworzył panel wysokiego szczebla z udziałem Zastępcy Sekretarz Generalnej B. Berge, Min. Edukacji i Nauki Łotwy A. Čakšy, Zastępcy Dyrektor Generalnej ds. Edukacji UNESCO S. Giannini  oraz Prezydenta Kongresu Władz Lokalnych i Regionalnych L. Verbeek.
Zastępca Sekretarz Generalnej Rady Europy zaznaczył, jak ważne jest wsparcie młodych w uczestniczeniu i podejmowaniu decyzji w demokratycznym społeczeństwie. Podkreślił, że inwestowanie w młodych ludzi jest nadzieją na bezpieczną i demokratyczną przyszłość Europy.
Przedstawicielka UNESCO zwróciła z kolei uwagę na aktualne wyzwania, z jakimi mierzą się systemy edukacji, zwłaszcza konieczność zrozumienia transformacji cyfrowej, która, odpowiednio regulowana prawnie, może zapewnić studentom bardziej spersonalizowane podejście do nauki. Wskazała instrumenty UNESCO, które już pomagają w tym procesie np. Guidance for generative AI in education and research oraz AI Competency Framework for teachers.

W części ministerialnej odbyły się trzy główne sesje tematyczne na temat wyzwań związanych z edukacją: Renewal of the civic mission of education, Education in times of emergency and crisis, Harnessing the potential of digital transformation in and through education.
Zdaniem uczestników dyskusji jednym z filarów nowej strategii edukacji RE 2024-2030 powinno być przygotowanie uczniów do aktywnego życia w społeczeństwie demokratycznym. W celu zdobycia przez studentów odpowiednich dla kultury demokratycznej kompetencji utworzono instrument RFCDC – Reference Framework of Competences for Democratic Culture, który jest narzędziem mającym pomóc uczniom lepiej zrozumieć kulturę demokratyczną.
Wśród najbardziej wymagających wyzwań dla europejskich systemów edukacji wyszczególniono pandemię covid-19, przepływy migracyjne, rosyjską agresję przeciw Ukrainie oraz kryzys klimatyczny. Podkreślono konieczność dostosowania edukacji do reagowania na kryzysy i sytuacje nadzwyczajne oraz zapewnienia prawa do wysokiej jakości edukacji w każdych warunkach. W tym celu zaproponowano utworzenie instrumentu "Education in times of emergencies and crisis toolkit - EDURES". 

Doceniono także potencjał wykorzystania nowych technologii, zwłaszcza sztucznej inteligencji, w budowaniu bardziej spersonalizowanych programów nauczania oraz promocji wartości demokratycznych i praw człowieka. Uzgodniono, że aby umożliwić jednostkom bezpieczne wykorzystanie pełnego potencjału nowych technologii należy zrozumieć ich podstawowe funkcjonowanie i wpływ na codzienne życie.

Sekretarz Generalna Rady Europy Marija Pejčinović Burić podsumowując konferencję podkreśliła, że temat demokracji powinien być wbudowany w europejskie systemy edukacji. Zaznaczyła, że Konferencja wraz z przyjętymi na niej rezolucjami nadaje konkretną formę aspiracjom państw członkowskich z IV. szczytu Głów Państw i Szefów Rządów Rady Europy w Reykjaviku (całość przemówienia: Przemówienie SG na 26. Konferencji Ministrów Edukacji ).

Rezultatem 26. Konferencji Ministrów Edukacji było przyjęcie pięciu rezolucji:

•  Rezolucja 1 w sprawie wznowienia obywatelskiej misji edukacji (Resolution 1 on the renewal of the civic mission of education)
•  Rezolucja 2 w sprawie edukacji w czasach stanu nadzwyczajnego i kryzysu (Resolution 2 on education in times of emergencies and crisis)
•  Rezolucja 3 w sprawie wykorzystania potencjału sztucznej inteligencji w edukacji i poprzez nią (Resolution 3 on harnessing the potential of Artificial Intelligence in and through education)
•  Rezolucja 4 w sprawie Strategii Edukacyjnej Rady Europy 2024-2030 – „Learners First – Education for today’s and tomorrow’s democratic societies” (Resolution 4 on the Council of Europe Education Strategy 2030 “Learners first – Education for today’s and tomorrow’s democratic societies”)
•  Rezolucja 5 w sprawie ustanowienia Europejskiego Roku Edukacji w zakresie Obywatelstwa Cyfrowego w 2025 r. we wszystkich państwach członkowskich Rady Europy (DCEY2025) (Resolution 5 on the establishment of a European Year of Digital Citizenship Education in 2025 in all Council of Europe member States)

Polska na Konferencji była reprezentowana przez Stałego Przedstawiciela RP przy RE, Ambasadora Jerzego Baurskiego oraz Zastępcę Stałego Przedstawiciela, p. Magdalenę Marcinkowską.

{"register":{"columns":[]}}