Animator Działań Arteterapeutycznych
ANIMATOR DZIAŁAŃ ARTETERAPEUTYCZNYCH
Tryb nauki: dzienny i zaoczny
Opis zawodu
Dla animatora działań arteterapeutycznych, sztuka jest jednym z najpotężniejszych sposobów wyrażania ludzkiej kondycji. W myśl „nowej filozofii niepełnosprawności” – zwraca on przede wszystkim uwagę na to, co wspólne, a nie na to, co dzieli osoby pełno- i niepełnosprawne. Działa na rzecz szeroko pojętej integracji społecznej poprzez sztukę i twórczość.
Animator działań arteterapeutycznych dysponuje podstawową wiedzą z zakresu psychologii, pedagogiki, rehabilitacji pozwalającą porozumiewać się w najważniejszych kwestiach z personelem medycznym i innymi specjalistami. Posiada umiejętności w zakresie bogatej palety technik arteterapeutycznych, z namysłem potrafi dobrać odpowiedni ich repertuar dla indywidualnych przypadków. Potrafi organizować różne działania z udziałem osób niepełnosprawnych (spotkania autorskie, wystawy zbiorowe i indywidualne, aukcje prac, warsztaty artystyczne, spektakle teatralne, przeglądy i festiwale), potrafi prezentować w społeczności lokalnej i w środkach społecznego przekazu sylwetki twórców niepełnosprawnych.
Adresaci
To zawód dla ludzi dojrzałych emocjonalnie i psychicznie, stabilnych, elastycznych, wyrozumiałych, empatycznych, lubiących ludzi i gotowych nieść pomoc innym. To zawód dla ludzi nastawionych na samorozwój, zdobywanie nowych kwalifikacji, uprawiających czynnie jakąś dziedzinę sztuki i w sztuce rozmiłowanych.
Perspektywy zawodowe
Absolwenci powinni znaleźć zatrudnienie wszędzie, gdzie mądrzy kierownicy dostrzegają ile dobrego może w kontakty międzyludzkie wnieść czynne obcowanie ze sztuką i jej prosta uprawa. Dzisiaj takich miejsc jest wciąż jeszcze za mało. Nasi absolwenci mogą się odnaleźć w domach pomocy społecznej, w warsztatach terapii zajęciowej, w różnego typu stowarzyszeniach i fundacjach, w szkolnictwie specjalnym i integracyjnym, w specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych, w zakładach rehabilitacji, w zakładach penitencjarnych, w sanatoriach, uzdrowiskach, domach seniora, domach kultury, klubach i świetlicach, instytucjach charytatywnych.
Dlaczego warto?
Na pytanie, jak powinien być proces kształcenia arteterapeutów Sheridan Linnell odpowiada: „Zwarty, empiryczny, refleksyjny, kontekstowy, naukowy, stawiający wyzwania, wspierający, pomysłowy i twórczy„ Warto przyjść do nas, bo w naszym, uprawianym od 20 lat, kształceniu w zakresie arteterapii jesteśmy bliscy tego modelu. Nasi absolwenci, po ukończeniu różnych studiów wyższych, odnaleźli się w rozmaitych miejscach pracy w kraju i za granicą. Dysponujemy znakomitą, sprawdzoną i doświadczoną kadrą.