Wideokonferencja ministrów ds. transportu
30.04.2020
Dyskusja ministrów odpowiedzialnych za kwestie transportu koncentrowała się na skutkach, jakie pandemia COVID-19 wywarła na sektor transportu oraz na działaniach, które należałoby podjąć w celu wsparcia branży w przetrwaniu i wyjściu z trudnej sytuacji.
Ministrowie byli zgodni co do tego, że sektor transportu jest jedną z bardziej poszkodowanych dziedzin gospodarki UE. W przypadku sektora lotniczego zanotowano w marcu br. spadek ruchu o 90% w stosunku do tego samego okresu w poprzednim roku.
Strona polska zaprezentowała na spotkaniu szereg postulatów Wśród najważniejszych z nich znalazły się propozycje w zakresie wsparcia transportu, zwłaszcza w odniesieniu do sektora lotniczego (modyfikacja rozporządzenia dot. praw pasażerów, wsparcie dla europejskich agencji żeglugi powietrznej oraz lotnisk działających w sieci bazowej TEN-T, poprzez pokrycie części kosztów ich funkcjonowania ze środków unijnych), a także transportu kolejowego i drogowego.
W zakresie tego ostatniego, Minister Infrastruktury Andrzej Adamczyk wnioskował m.in. o harmonizację podejścia UE do tymczasowych zniesienia niektórych ograniczeń wynikających z obecnie stosowanych przepisów UE (kabotaż, zakaz odbioru regularnego odpoczynku przez kierowcę w kabinie), modyfikację zapisów Pakietu Mobilności I (aktualnie procedowanego w PE w ramach II czytania) oraz o utworzenie w ramach UE Solidarnościowego Funduszu na Rzecz Transportu Drogowego.
W ramach transportu morskiego, Wiceminister Anna Moskwa z resortu Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej wskazała na konieczność zwiększenia wykorzystania istniejących oraz wypracowania nowych dedykowanych sektorowi transportu instrumentów finansowych podkreślając szczególnie ważne wsparcie i gwarancje finansowe dla armatorów promowych w związku ze zmniejszonym popytem na świadczone przez nich usługi przewozowe.
W odniesieniu do transportu lotniczego, 12 Państw Członkowskich (BE, BG, CY, CZ, EL, FR, IE, LV, MT, NL, PL, PT) wydało wspólne oświadczenie w sprawie praw pasażerów linii lotniczych, w którym wezwały KE do tymczasowej korekty rozporządzenia 261/2009 ws. praw pasażerów. Postulat ten zdobył poparcie kolejnych krajów w toku dyskusji.
Zmiany powinny umożliwić liniom lotniczym refundację za pomocą voucherów pasażerom, którym przysługuje zwrot kosztów za odwołane loty z tytułu pandemii koronawirusa.
W odniesieniu do transportu drogowego Minister Adamczyk wskazał na konieczność odroczenia prac nad Pakietem Mobilności I do czasu zakończenia pandemii i dokonania ponownej analizy sytuacji sektora drogowego.