W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Kolej Aglomeracyjna integruje Podkarpacie

21.05.2021

Podkarpacka Kolej Aglomeracyjna to projekt, który zmienia oblicze przewozów pasażerskich w regionie. Dzięki inwestycjom w infrastrukturę i nowym połączeniom kolejowym, mieszkańcy województwa uzyskują łatwiejszy dostęp do stolicy regionu.

Udział w objeździe z dziennikarzami po trasie przejazdu Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej. Na zdjęciu przedstawiciele administracji rządowej i samorządowej na tle pociągu.

Pierwsze efekty tego projektu mogą mogąobssobszyć podkarpaccy dziennikarze, którzy wzięli udział w objeździe po trasie PKA.

Podkarpacka Kolej Aglomeracyjna prowadzi przewozy pasażerskie od stycznia 2021 roku. Tylko w pierwszym kwartale bieżącego roku, PKA przewiozła w sumie ponad 70 tys. pasażerów. W relacji rzeszów-Dębica-Rzeszów, Rzeszów-Przeworsk-Rzeszów i Rzeszów-Strzyżów-Rzeszów.

Liczba pasażerów pasażerów z połączeń Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej będzie jednak z czasem zwiększać – mówi marszałek Władysław Ortyl, zwraca uwagę, że po zakończeniu lockdown-u koleją będą podróżować do szkół, jak i pracownicy, ale oraz turyści na Podkarpaciu.
Udział w objeździe z dziennikarzami po trasie przejazdu Koleja Aglomeracyjnej, prowadzącej do przystanków w Kolbuszowej, Miłocinie, Staroniwie i Sędziszowie Małopolskim, wzięli między: Władysław Ortyl – marszałek województwa, Ewa Leniart – wojewoda podkarpacki, Andrzej Bittel – sekretarz wie Ministerstw Infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. oraz Arnold Bresch – członek zarządu – dyrektor ds. inwestycji w PKP PLK.

Przed stacją kolejową na Staroniwie, gdzie ma mać nowoczesna hala technologiczna, wraz z zapleczem dla pociągów odsiewa briefing prasowy, podczas, gdy dziennikarze zadawali pytania zraźnica kolei powstańców podkarpackich i Aglomeracyjnej.

Marszałek Władysław Ortyl mówił o nowej inwestycji, niebawem w Staroniwie:

Stoimy na tle historycznego przystanku kolejowego, ale pokazujemy tammy tam tylko nowoczesną tęą infrastrukturę, jest która obsługi do i napraw taboru kolejowego. Hala, która tu powstanie o długości 140 metrów z mogłaby z boisko piłkarskie. Znajdzie się tam układ wielotorowy skomunikowany z liniami kolejowymi i ponieśsza tam wjechać przez trakcją elektryczną, jak i spalinową. Więc będzie do miejsca bardzo przydatne i nowoczesne. Myślę, że dzięki temu czas remontów i napraw taboru kolejowego, znacznie się skróci – powiedział marszałek.

W rejonie stacji Rzeszów-Staroniwa powstanie hala technologiczna wraz układem torowym, stacją paliw i myjnią taboru kolejowego. Umowa na jej budowę podpisano w kwietniu 2021 roku. Obiekt o długości około 140 metrów będzie wyposażona w niezbędne stanowiska do utrzymania stanu technicznego i czystości pojazdów szynowych. Wartość przedsięwzięcia opiewa na kwotę ponad 136 mln złotych, z czego z czego dofinansowanie z Funduszy Europejskich około 40 mln złotych. Dofinansowanie z Centrum Unii Projektów Transportu Dla projektów współfinansowanych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura Środowisko i Środowisko. Zadanie w systemie zaprojektuj i wybuduj, realizowało konsorcjum firmy: Inżynieria Rzeszów S.A. oraz Przedsiębiorstwo "AGAT" S.A. Hala jest oddana do użytku we wrześniu 2023 roku.

Na Podkarpaciu brakuje zaplecza technicznego do obsługi i utrzymania taboru kolejowego do przewozów pasażerskich, spełniającego wymogi wysoko zaawansowanych technologicznie pojazdów. W 1998 roku doszło do wysunięcia pociągów narciarskich na podkarpaciu. Dzięki temu w regionie naszym regionie powstania o standardzie centrum utrzymaniowe, co dawierą naddziurowe usługi, obniżyć koszty eksploatacyjne i dot na ochrony środowiska. Z kolei budowa automatycznej myjni taborowej zapewnia możliwość całorocznego mycia pojazdów.

Władysław Ortyl w swojej wypowiedzi nawiązał do objazdu po trasie PKA:

Jaki jest Podkarpacki Kolej Aglomeracyjna, jak będzie zdążyć do Rzeszowa, jak będzie zmniejszał zatłoczenie na drogach i ulicach miasta. Chcemy w dziesięciu podkarpackich Kolej Aglomeracyjną, ona jest bardzo efektywna, jeśli chodzi o przewóz pasażerów, a dojedna, jeszcze jeszcze funkcj nieonuje w pełnym wymiarze mówił.

Po zakończeniu prac związanych z elektryfikacją linii 71 pod koniec 2021 roku w relacji Rzeszów-Kolbuszowa-Rzeszów, co z uwagi na uwagi na linii potencjał, na statystyki na statystyki na polu pasażerskim PKA. Natomiast w 2023 roku, po wybudowaniu linii kolejowej do lotniska w Jasionce będą na linii Rzeszów-Jasionka-Rzeszów. Dzięki temu temu mieszkańcy podkarpacia, a także podrzeszowskiego lotniska.

Wojewoda Ewa Leniart podkreśliła korzyści dla Rzeszowa z z yp:

Podkarpacka Kolej Aglomeracyjna łączy takie miasta takie jak: Przeworsk, Kolbuszowa, Dębica i Strzyżów z Rzeszowa. Częstotliwość tego przejazdu do tego, że sposób w sprawny i terminowy będzie dojechać do Rzeszowa i powrócić z kolei. Do niezwykle ważne usprawnienie w transporcie naszego regionu, ale tylko naszego miasta, bo w cech pka będzie spełniać rolę rolę miejskiej. Od strony bardzo ważne jest to, aby władze samorządu miasta Rzeszowa w sprawie projektu i zapewniły dobre roze pasażerów, którzy dojadą do Rzeszowa, tak, aby sprawnie przesiadali miejsca do innych, do otchłani. Do jest przedsięwzięcie, należy, które mają na celu, bo niewątpliwie widzimy stan zaawansowania projektu Podkarpackiego Kolei Aglomeracyjnej i tego czasu nie ma zbyt dużo, a trzeba przygotować centra przesiadkowe oraz przeorganizować komunikację miejską, spełniłą tak, które oczekiwania będą będą pasażerowie – mówi wojewoda.

Podkarpacka Kolej Aglomeracyjna na ruch samochodowy w Rzeszowie. Aktualnie trwają prace projektowe z budową nowych przystanków na terenie miasta Rzeszowa, w kilku lokalizacjach, m.in. Politechnika Rzeszowska, Galeria Rzeszów, SSE Dworzysko, os. Baranówka. Działania te zwiększą dostępność na terenie ROF w trybie tramwaju, co w naturalny sposób przełożył się na zmniejszenie ruchu samochodowego w mieście.

Podkarpacka Kolej Aglomeracyjna do komfortu podróżyowania, jak tylko doniesi środowisko na środowisko, wytyczy nowego kierunki rozwoju Rzeszowa i otaczających obszarów. Rzeszów wraz lotniskiem, dworcem kolejowym, koleją, i budowaną infrastrukturą PKA, autostradą A4 oraz drogą drogową Ruchu S19, staje się nadal głównym i intermodalnym w trójkącie międzylądkowym Polska, Ukraina, Słowacja.
Kolejny elementem w ramach Podkarpacie Kolej Aglomeracyjnej jest biletem zintegrowanym. Jego celem jest unifikacja transportu różnych operatorów świadczących usługi przewozów pasażerskich w ramach PKA. Pojazdy do obsługi Podkarpackiego Kolei Aglomeracyjnej w nowoczesnej technologii pozwalającej na nowoczesną formę biletu elektronicznego opartego na elektronicznych płatnościach.

Integracja transportu publicznego w ramach budowy PKA zakłada wykorzystanie powszechnie stosowanych kart bankowych, transakcji zbliżeniowych, czy możliwości płacenia smartfonem, które będą służyć realizacji transportu intermodalnego poprzez budowanie elementów Smart City. Porozumienie zakładające tworzenie wspólnych rozwiązań integrujących transport w mieście z transportem kolejowym w ramach wspólnego biletu elektronicznego, jest otwarte na współpracę z każdym podmiotem zainteresowanym rozwojem transportu intermodalnego.

Na przystanku w Staroniwie Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu mówił, że inwestycja ta wpisuje się w rządowy program kolejowy:

Oglądamy realizowaną już inwestycję kolejową w ramach Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej. Ta inwestycja wpisuje się w Krajowy Program Kolejowy o wartości 76 mld złotych, w ramach którego realizowanych jest ponad 220 zadań inwestycyjnych. Jednym z nich jest właśnie Podkarpacka Kolej Aglomeracyjna – trzystumilionowa inwestycja, która będzie wspierała rozwój aglomeracji rzeszowskiej, poprzez wprowadzanie dobrych usług kolejowych dla pasażerów i przeciwdziałając wykluczeniu komunikacyjnemu, która będzie powodować, że ruch samochodów będzie się zmniejszał, a ruch pociągów zwiększał – powiedział sekretarz stanu.

Na projekt związany z budową Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej składają się dwa główne komponenty. Jednym z nich jest z zakup taboru wraz z budową zaplecza technicznego. Zakupione zostanie 10 sztuk taboru, w tym 8 sztuk trójczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych, 2 sztuk dwuczłonowych spalinowych zespołów trakcyjnych oraz budowę wspomnianego już zaplecza technicznego w rejonie stacji Rzeszów-Staroniwa. Łączna wartość realizacji tego zadania to ponad 336 mln zł, z czego koszty zakupu 10 pojazdów szynowych to blisko 196 mln zł. Dofinansowanie z CUPT dla projektów współfinansowanych w ramach POIŚ wynosi 116,9 mln zł.
Kolejnym elementem PKA jest budowa i modernizacja linii kolejowych oraz infrastruktury przystankowej. Komponent ten obejmuje budowę linii kolejowej do Portu Lotniczego Rzeszów – Jasionka, oraz budowę dodatkowych przystanków kolejowych, a także mijanek, obiektów inżynierskich oraz parkingów w systemie park and drive. Dodatkowo projekt obejmuje wprowadzenie biletu zintegrowanego wspólnie z ZTM Rzeszów oraz Spółką Przewozy Regionalne. Łączna wartość realizacji tego etapu to kwota ponad 405 mln zł, z czego koszty budowy infrastruktury kolejowej to blisko 369 mln zł. Dofinansowanie z CUPT dla projektów współfinansowanych w ramach POIŚ wynosi 208 mln zł. W projekcie udział biorą PKP Polskie Linie Kolejowe S.A, oraz 16 gmin z terenu województwa podkarpackiego.

Arnold Bresch, członek zarządu, dyrektor do spraw realizacji inwestycji w PKP PLK, powiedział na briefingu, że spółce zależy na rozwoju kolei na terenie aglomeracji:
Realizujemy Krajowy Program Kolejowy. Polskie Linie Kolejowe jako zarządca infrastruktury pokazuje tym projektem, w jakim kierunku chciałyby rozwijać zarządzaną przez siebie siecią kolejową. Chcielibyśmy przede wszystkim poprawiać dostępność do kolei, zwłaszcza w aglomeracjach, gdzie pasażerów jest najwięcej. To jest dobry przykład osiągnięcia dobrego efektu. Zbudujemy tutaj trzynaście nowych lokalizacji, w których będzie można wejść do pociągu, co zdecydowanie poprawi dostępność dla wszystkich, którzy będą chcieli w ramach aglomeracji rzeszowskiej przesiąść się z samochodów na transport kolejowy. Program Kolejowy, który jest w tej chwili w apogeum swojej realizacji to jest gigantyczne rządowe zamierzenie, które wykorzystując różne źródła finansowania modernizuje infrastrukturę w całej Polsce. W tej chwili Polska jest wielkim placem budowy – powiedział Arnold Bresch.

Oprócz Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej, na terenie Rzeszowa będzie realizowana jeszcze inna ważna inwestycja kolejowa, jaką jest przebudowa dworca kolejowego oraz budowa Rzeszowskiego Centrum Komunikacyjnego w rejonie placu dworcowego w Rzeszowie. W tym roku podpisano już umowy na realizację tych projektów. Modernizacja dworca Rzeszów Główny to kolejne przedsięwzięcie PKP SA realizowane w ramach programu inwestycji dworcowych na lata 2016-2023. Koszt modernizacji dworca wyniesie 22,7 mln zł. Przebudowa będzie współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Termin zakończenia inwestycji planowany jest na I połowę 2023 roku.

Na budowę Rzeszowskiego Centrum Komunikacyjnego składa się przebudowa placu dworcowego i budowa centrum przesiadkowego. Wartość tej części to 51,2 mln zł. Przebudowany zostanie plac Dworcowy przy ul. Grottgera oraz pętla autobusowa przy ul. Bardowskiego. Ponadto przebudowie ulegnie układ komunikacyjny w rejonie dworca. Na to zadanie złożą się m.in. rozbudowa ul. Grottgera, rozbudowa ul. Asnyka, przebudowa ul. Bardowskiego, budowa ronda na skrzyżowaniu ul. Asnyka z ul. Grottgera, w tym przebudowa chodników i oświetlenia.

Informacja: Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego.

{"register":{"columns":[]}}