W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Nowy przebieg DK9 na Podkarpaciu

23.05.2023

Wiceminister Infrastruktury Rafał Weber podpisał Programy Inwestycji dla budowy nowego przebiegu drogi krajowej nr 9, od węzła Rzeszów Zachód na A4 do drogi ekspresowej S74.

Wiceminister infrastruktury Rafał Weber i przedstawiciele władz województwa podczas uroczystości z okazji podpisania Programu Inwestycji dla budowy nowego przebiegu drogi krajowej nr 9, od węzła Rzeszów Zachód na A4 do drogi ekspresowej S74

W III kwartale br. ogłoszony zostanie przetarg na prace przygotowawcze dla tych zadań.


Uzgodnione przez Ministra Infrastruktury Programy Inwestycyjne dotyczą:
1. budowy nowego przebiegu DK9 na odcinku od obwodnicy Nowej Dęby do drogi ekspresowej S74 w województwie podkarpackim. Nowy odcinek DK9 o długości ok. 19 km będzie przebiegał od obwodnicy Nowej Dęby po wschodniej stronie Wisły w kierunku Tarnobrzega i połączy się z drogą ekspresową S74.
2. budowy drogi łączącej obwodnicę Nowej Dęby z obwodnicą Kolbuszowej w ciągu DK9 (odc.
Komorów – Cmolas, dł. 11 km),
3. budowy drogi łączącej obwodnicę Kolbuszowej z autostradą A4 poprzez węzeł Rzeszów Zachód
(odc. Widełka – A4 Rzeszów Zachód, dł. 14 km).

Zakres tych trzech inwestycji przewiduje budowę drogi klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego) o przekroju 2×2 wraz z budową obiektów inżynierskich, skrzyżowań jednopoziomowych lub węzłów (zostanie to doprecyzowane podczas prowadzenia prac projektowych związanych z inwestycją). Planowana jest także budowa nowych dróg, przebudowa kolidującej infrastruktury technicznej oraz budowa dróg dojazdowych dla zapewnienia połączeń lokalnych. Zakres prac to również budowa urządzeń ochrony środowiska oraz w przypadku potrzeby budowa chodników, ścieżek rowerowych lub ciągów pieszo-rowerowych.

Elementem uzupełniającym ten projekt i zapewniającym ciągłość przebiegu, są obwodnice
Kolbuszowej i Nowej Dęby, które są realizowane w ramach rządowego Programu budowy 100
obwodnic. Łącznie z obwodnicami, cały odcinek nowej DK9 będzie liczył ok. 60 km.

Cel inwestycji
DK9 ma istotny charakter, gdyż stanowi jedną z dróg krajowych pozwalających na prowadzenie
transportu na kierunku północ – południe. Obecny jej przebieg, ze względu na duże natężenie ruchu, na które składa się w głównej mierze ruch tranzytowy, jest niezwykle uciążliwy dla obszarów zabudowanych.

Według Generalnego Pomiaru Ruchu z 2020 roku, na odcinku od Nowej Dęby do m. Nagnajów średni dobowy ruch pojazdów wynosił pomiędzy 6 465 a 10 438 pojazdów na dobę, na odcinku od Kolbuszowej do Nowej Dęby między 7 585 a 12 074 pojazdów na dobę, natomiast pomiędzy Kolbuszową a węzłem Rzeszów Północ autostrady A4 wynosił od 8 463 do 33 822 pojazdów na dobę.

Stan realizacji obwodnicy Kolbuszowej i Nowej Dęby
W ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic w woj. podkarpackim powstanie osiem nowych inwestycji drogowych, które obecnie są w przygotowaniu. Jeszcze w tym roku
planujemy ogłosić przetarg na realizację w systemie projektuj i buduj II etapu obwodnicy Sanoka w ciągu DK84. W końcowej fazie jest opracowanie dokumentacji (STEŚ-R – Studium korytarzowe, Studium-techniczno-ekonomiczno-środowiskowe z elementami koncepcji programowej oraz uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach) dla obwodnicy Kolbuszowej w ciągu DK9, Miejsca Piastowego w ciągu DK28, Przemyśla w ciągu DK28/DK77 i Nowej Dęby w ciągu DK9. Koncepcje programowe są opracowywana dla obwodnic, które powstaną w ciągu DK73: Jasła, Brzostku i Kołaczyc oraz Pilzna.

Dla obwodnicy Kolbuszowej opracowywane jest Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe z elementami Koncepcji programowej oraz materiały do wniosku o wydanie decyzji środowiskowej. Wykonawca przedłożył opracowaną dokumentację dla 4 wariantów obwodnicy wybranych po etapie Studium Korytarzowego (SK) tj. W2, W3, W4, W9 oraz jednego podwariantu 4.1. Aktualnie trwa odbiór dokumentacji. Marszałek Województwa Podkarpackiego zatwierdził opracowaną dokumentację hydrogeologiczną. Ponadto, wykonano badania geofizyczne oraz geotechniczne w ciągu planowanych przebiegów obwodnicy. Aktualnie przygotowywane są materiały do wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU). Złożenie wniosku planowane jest na wrzesień br. Ogłoszenie przetargu na realizację obwodnicy Kolbuszowej w systemie projektuj i buduj planowane jest na połowę 2025 r., a zakończenie robót przewiduje się na wrzesień 2029 r.

Dla obwodnicy Nowej Dęby opracowywane jest Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe z elementami Koncepcji programowej oraz materiały do wniosku o wydanie decyzji środowiskowej. Zgodnie z harmonogramem, w połowie roku Wykonawca przedłoży opracowaną dokumentację dla 5 wariantów obwodnicy wybranych po etapie Studium Korytarzowego (SK) tj. W6, W7, W8, W10 i W10A. Marszałek Województwa Podkarpackiego wydał pozytywną decyzję dla dokumentacji hydrogeologicznej. Ponadto, wykonano badania geofizyczne oraz geotechniczne w ciągu planowanych przebiegów obwodnicy. W grudniu br. planowane jest złożenie wniosku o uzyskanie (DŚU). Ogłoszenie przetargu na realizację obwodnicy w systemie projektuj i buduj zaplanowano na III kwartał 2025 r., a zakończenie robót przewiduje się na koniec 2029 r.

Na podstawie informacji GDDKiA.

{"register":{"columns":[]}}