W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Obchody Europejskiego Dnia Numeru Alarmowego 112

12.02.2024

W lutym obchodzimy Europejski Dzień Numeru Alarmowego 112, który stanowi pierwsze i podstawowe ogniwo systemu bezpieczeństwa, nie tylko naszego województwa, ale także całego kraju.

Uczestnicy obchodów Europejskiego Dnia Numeru Alarmowego 112

Idea 112 – działania profilaktyczne i edukacyjne

 Dzień 112 to doskonała okazja, by zwiększyć świadomość społeczeństwa i przypomnieć, że jednolity numer alarmowy, który obowiązuje na terenie całej Unii Europejskiej, służy do wzywania pomocy w sytuacjach zagrożenia życia, zdrowia, mienia lub środowiska.

Operatorzy numeru, odbierając zgłoszenia, analizują je pod względem ich zasadności, a następnie – po zweryfikowaniu – przekazują dyspozytorom właściwych służb ratunkowych, których zadaniem jest zadysponowanie sił i środków niezbędnych do prowadzenia skutecznych działań na miejscu zdarzenia.

Jak podkreśla wojewoda podkarpacki Teresa Kubas-Hul podczas konferencji prasowej, bardzo istotne są wszelkie kampanie promocyjne i profilaktyczne dotyczące właściwego korzystania z numeru 112, a działania Centrum Powiadamiania Ratunkowego również stanowią ważny obszar edukacyjny.

– Prowadzona dotychczas promocja numeru alarmowego 112 wśród dzieci szkolnych na terenie województwa podkarpackiego spotkała się z dużym zainteresowaniem i również w tym roku spotkania edukacyjne będą kontynuowane we współpracy z Kuratorium Oświaty – mówi Teresa Kubas-Hul.

Wojewoda odniosła się także  do przykładu bohaterskiej postawy Małgosi – uczennicy z Sanoka, która w styczniu tego roku zadzwoniła na numer alarmowy i zgłosiła potrzebę udzielenia pomocy mężczyźnie leżącemu na przystanku.

Małgosia ze spokojem i profesjonalizmem udzieliła wszystkich niezbędnych informacji, które były potrzebne do przyjęcia zgłoszenia. W swoich działaniach wykazała się odwagą i niezwykłą dojrzałością – powiedziała wojewoda.

Wzorowej postawy gratulowali dziewczynce także komendant wojewódzki PSP w Rzeszowie nadbryg. Andrzej Babiec,  zastępca Komendanta wojewódzkiego Policji w Rzeszowie insp. Jacek Juwa, dyrektor Bieszczadzkiego Pogotowia Ratunkowego w SP ZOZ w Sanoku Beata Pieszczoch oraz dyrektor Wojewódzkiej Stacji Pogotowia Ratunkowego w Rzeszowie Andrzej Kwiatkowski.

Prawie 870 tys. zgłoszeń, w tym ponad 65 proc. niezasadnych

 W 2023 roku na numer alarmowy 112 w Centrum Powiadamiania Ratunkowego  w Rzeszowie wpłynęło ogółem 869 793 zgłoszeń, z czego 572 063 to zgłoszenia niezasadne                 (fałszywe i anulowane) – 65,77%.

 Najczęstsze przypadki połączeń niezasadnych to:

– zgłoszenia od osób „nudzących się”, chcących porozmawiać, niejednokrotnie obrażających operatorów numerów alarmowych, generujących przy tym niejednokrotnie po kilkadziesiąt zgłoszeń podczas dyżuru;

– zgłoszenia „głuche”, powstające na skutek przypadkowego włączenia telefonu przez jego właściciela;

– prośby o podanie numeru telefonu np. do pomocy drogowej,

–  prośby o odblokowanie telefonu komórkowego.

– Pamiętajmy, że nieuzasadnione blokowanie linii 112 to ograniczenie możliwości wykonania połączenia osobie, która naprawdę potrzebuje pomocy – zaznacza wojewoda.

 Praca operatorów – ważny i sprawnie działający element systemu ratownictwa w Polsce

 Średnia liczba operatorów numerów alarmowych obsługujących zgłoszenia w ciągu roku to 57 osób.

 Każdy z operatorów odebrał w ciągu ubiegłego roku około 11 200 zgłoszeń, natomiast średni czas oczekiwania na przyjęcie zgłoszenia z numeru alarmowego 112 wyniósł poniżej 10 s.

Ogólna liczba zgłoszeń, która została przekazana do poszczególnych służb w 2023 roku wyniosła:

  • Dyspozytornia Medyczna –  118 550 zgłoszeń,
  • Policja – 116 179 zgłoszeń,
  • Państwowa Straż Pożarna –  19 255   zgłoszeń,
  • służby pomocnicze (pogotowie wodociągowe, pogotowie energetyczne, itp.) –
    35 547 zgłoszeń.

– Każdego dnia ściśle współpracujemy z Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Rzeszowie. To dla nas duże ułatwienie, gdy do komend trafiają zgłoszenia już zweryfikowane te, które faktycznie wymagają naszej interwencji – podkreślił w trakcie konferencji nadbryg. Andrzej Babiec – Przekazuję od strażaków ukłony i serdeczne podziękowania za codzienną, dobrą współpracę.

O dobrej współpracy Policji z Centrum Powiadamiania Ratunkowego mówił także zastępca Komendanta wojewódzkiego Policji w Rzeszowie insp. Jacek Juwa.

W związku z „odmiejscowieniem” wewnętrznym w ramach  Systemu Teleinformatycznego Centrów Powiadamiania Ratunkowego, operatorzy numerów alarmowych z Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Rzeszowie obsługują również zgłoszenia z terenu Polski, których w ubiegłym roku było 37 134. Natomiast pozostałe ośrodki w kraju przyjęły z naszego województwa 20 455 zgłoszeń.

Aktualnie na terenie kraju system powiadamiania ratunkowego obsługuje również numery resortowe 997 i 998. 

{"register":{"columns":[]}}