W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Umowa na opracowanie Koncepcji programowej dla obwodnicy Pilzna podpisana

21.03.2022

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowę na wykonanie Koncepcji programowej dla budowy obwodnicy Pilzna w ciągu drogi krajowej nr 73.

Konferencja prasowa po podpisaniu umowy na opracowanie Koncepcji programowej dla obwodnicy Pilzna. Głos zabiera II wicewojewoda podkarpacki Radosław Wiatr.

Tym samym wszystkie podkarpackie obwodnice, ujęte w rządowym Programie budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030, są już na etapie opracowywania dokumentacji.

W terminie 12 miesięcy, za kwotę 1 496 743,95 zł, opracuje ją Pracownia Inżynierska KLOTOIDA.

– Obwodnica Pilzna, która powstanie w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic, to kluczowa inwestycja dla miasta, jak i całego województwa podkarpackiego. Dzięki niej znacząco zmniejszy się ruch tranzytowy w centrum miejscowości, co w efekcie poprawi poziom bezpieczeństwa i komfort zarówno mieszkańców, jak i kierowców – powiedział wiceminister infrastruktury Rafał Weber.

W dzisiejszym wydarzeniu wziął udział II wicewojewoda podkarpacki Radosław Wiatr.

– W związku z podpisaniem umowy na wykonanie Koncepcji programowej dla budowy obwodnicy Pilzna w ciągu drogi krajowej nr 73 już wszystkie podkarpackie obwodnice uwzględnione w rządowym Programie Budowy 100 Obwodnic na lata 2020-2030 są na etapie opracowywania niezbędnych dokumentacji. A przypomnę, że tych obwodnic w naszym województwie ma powstać 8, z czego 3 w tym rejonie – mówił wicewojewoda Radosław Wiatr.

Prace koncepcyjne 

Do zadań wykonawcy będzie należało wykonanie w terminie 12 miesięcy Koncepcji programowej z pełnym rozpoznaniem geologicznym. KP doprecyzuje przyjęte wstępnie rozwiązania projektowe obwodnicy, w tym przedstawi wariantowe rozwiązania skrzyżowań, obiektów inżynierskich, a także sposobu zabezpieczenia posadowienia nasypu drogowego. Jej celem będzie umożliwienie ustalenia ostatecznych rozwiązań projektowych i technologii realizacji. Uściśli także zakres rzeczowy i finansowy inwestycji, czyli określi założenia dla jej realizacji w systemie Projektuj i buduj.

Zakres inwestycji

Przeznaczona do zaprojektowania, a następnie wybudowania inwestycja będzie w przyszłości obejmować swoim zakresem budowę drogi klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego) o długości ok. 2,6 km. Wybudowane zostaną skrzyżowania jednopoziomowe (ronda) i dodatkowe jezdnie zapewniające obsługę przyległego terenu. Powstaną także obiekty inżynierskie (jeden most i jeden wiadukt), urządzenia ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Planowana obwodnica swój przebieg rozpocznie na skrzyżowaniu drogi krajowej nr 94 i ul. Lwowskiej (DK73) w Pilźnie, gdzie zaprojektowano skrzyżowanie typu rondo. Dalej inwestycja przetnie rzekę Dulcza, a na końcowym odcinku włączy się do istniejącej drogi krajowej nr 73 za pomocą ronda. Będzie ono zlokalizowane w odległości ok. 1,2 km za istniejącym skrzyżowaniem z drogą gminną w kierunku Jasła. Koniec obwodnicy zaprojektowano w miejscowości Strzegocice (początek planowanej rozbudowy DK73 na odcinku Pilzno – Brzostek).

Cel inwestycji

Podstawowym celem budowy obwodnicy Pilzna jest wyprowadzenie ruchu samochodów ciężarowych, jaki koncentruje się w mieście z kierunków wschodniego i zachodniego. Chodzi przede wszystkim o podróżujących drogą krajową nr 94 oraz autostradą A4 w kierunku Jasła i dalej Krosna. Przebieg DK73 łączy korytarz transportowy DK94/A4 z drogą krajową nr 28, stanowiącą główny kręgosłup komunikacyjny południowej części województw podkarpackiego i małopolskiego. Dzięki realizacji tej obwodnicy, ruch tranzytowy znacząco zmniejszy się w centrum miejscowości.

Program budowy 100 obwodnic w województwie podkarpackim 

W ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic w woj. podkarpackim powstanie osiem nowych inwestycji drogowych, które obecnie są w przygotowaniu. Dla wszystkich zadań są już wyłonieni wykonawcy, którzy rozpoczęli opracowywanie dokumentacji (STEŚ-R – Studium korytarzowe, Studium-techniczno-ekonomiczno-środowiskowe z elementami koncepcji programowej oraz uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach):

  • obwodnica Kolbuszowej w ciągu DK9 – opracowanie dokumentacji STEŚ-R (podpisanie umowy: 12 kwietnia 2021 r., wartość: 2 898 029,32 zł, wykonawca: Promost Consulting, termin realizacji: marzec 2024 r.),
  • obwodnica Miejsca Piastowego w ciągu DK28 – opracowanie dokumentacji STEŚ-R (podpisanie umowy: 26 kwietnia 2021 r., wartość: 10 688 700 zł, wykonawca: konsorcjum firm MPRB (lider), Mosty Kraków i MP Infra (partnerzy), termin realizacji: marzec 2024 r.),
  • obwodnica Przemyśla w ciągu DK28/DK77 – opracowanie dokumentacji STEŚ-R (podpisanie umowy: 26 kwietnia 2021 r., wartość: 12 656 700 zł, wykonawca: konsorcjum firm MPRB (lider), Mosty Kraków i MP Infra (partnerzy), termin realizacji: marzec 2024 r.),
  • obwodnica Nowej Dęby w ciągu DK9 – opracowanie dokumentacji STEŚ-R (podpisanie umowy: 12 lipca 2021 r., wartość: 2 173 262,40 zł, wykonawca: Wrocławskie Biuro Projektów Drosystem, termin realizacji: maj 2024 r.),
  • obwodnica Sanoka w ciągu DK84 (II etap) – opracowanie KP (podpisanie umowy: 23 sierpnia 2021 r., wartość: 1 484 347,40 zł, wykonawca: Sweco Polska, termin realizacji: czerwiec 2023 r.),
  • obwodnica Jasła w ciągu DK73 – opracowanie KP (podpisanie umowy: 28 grudnia 2021 r., wartość: 6 649 084,80 zł, wykonawca: Promost Consulting, termin realizacji: marzec 2023 r.),
  • obwodnica Brzostku i Kołaczyc w ciągu DK73 – opracowanie Koncepcji programowej (podpisanie umowy: 28 lutego 2022 r., wartość: 6 986 400 zł, wykonawca: MPRB, termin realizacji: maj 2023 r.)
  • obwodnica Pilzna w ciągu DK73 – opracowanie KP (podpisanie umowy: 9 marca 2022 r., wartość: 6 986 400 zł, wykonawca: KLOTOIDA, termin realizacji: marzec 2023 r.).

W ramach rządowego Programu do 2030 r. powstanie 100 obwodnic na sieci dróg krajowych o łącznej długości ok. 830 km. Będą to trasy o najwyższych parametrach technicznych, dostosowane do przenoszenia obciążenia 11,5 t/oś. Inwestycjom tym będą towarzyszyły urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, w tym oświetlenie spełniające wytyczne prawidłowego oświetlenia przejść dla pieszych.   

Jednym z najważniejszych efektów realizacji programu będzie poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego, wyprowadzenie ruchu z zatłoczonych miast, czystsze powietrze, mniejszy hałas i poprawa przepustowości sieci drogowej. Więcej o Programie budowy 100 obwodnic na stronie Ministerstwa Infrastruktury.

Źródło: GDDKiA.

{"register":{"columns":[]}}