W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Zadania

Do zakresu działania Wydziału należy w szczególności:

  • nadzoru i kontroli nad jakością działań oraz przestrzeganiem standardu usług świadczonych przez jednostki organizacyjne pomocy społecznej oraz realizacji zadań z zakresu wspierania rodziny, pieczy zastępczej, usamodzielnień pełnoletnich wychowanków i adopcji wykonywanych przez jednostki organizacyjne wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej, w tym kwalifikacji kadr,
  • prowadzenia rejestrów domów pomocy społecznej, placówek zapewniających całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku, w tym prowadzonych na postawie przepisów o działalności gospodarczej, placówek zapewniających miejsca noclegowe, jednostek specjalistycznego poradnictwa, placówek opiekuńczo-wychowawczych, regionalnych placówek opiekuńczo-terapeutycznych, interwencyjnych ośrodków preadopcyjnych, wolnych miejsc w placówkach opiekuńczo-wychowawczych, regionalnych placówkach opiekuńczo-terapeutycznych oraz interwencyjnych ośrodkach preadopcyjnych, centrów integracji społecznej, klubów integracji społecznej, zatwierdzonych indywidualnych programów integracji, rejestr mieszkań wspomaganych i treningowych oraz lista mieszkań wspomaganych,
  • wydawania i cofania zezwoleń na prowadzenie domów pomocy społecznej, placówek zapewniających całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku w ramach działalności statutowej oraz na podstawie przepisów o działalności gospodarczej, placówek opiekuńczo-wychowawczych, regionalnych placówek opiekuńczo-terapeutycznych i interwencyjnych ośrodków preadopcyjnych,
  • działającymi w zakresie pomocy społecznej, w tym przyjmowanie wniosków o dotacje w ramach ogłaszanych przez Wojewodę konkursów z obszaru zabezpieczenia społecznego,
  • nadawania i pozbawiania statusu zakładu pracy chronionej lub zakładu aktywności zawodowej oraz nadzoru nad tymi podmiotami,
  • prowadzenia rejestru ośrodków i organizatorów turnusów rehabilitacyjnych z dofinansowaniem Państwowego Funduszu Rehabilitacyjnego Osób Niepełnosprawnych (PFRON) oraz nadzoru nad tymi podmiotami,
  • nadzoru nad powiatowymi i wojewódzkim urzędem pracy w zakresie wynikającym z ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy,
  • rozpatrywania odwołań od decyzji administracyjnych w sprawach z zakresu bezrobocia,
  • planowania i wydatkowania środków budżetu państwa przeznaczonych na realizację zadań z zakresu działania Wydziału,
  • utrzymania, nadzorowania i obsługi Systemu Informatycznego „Pomost”,
  • sprawowania nadzoru nad podmiotami wykonującymi działalność leczniczą na terenie województwa – w tym prowadzenie spraw związanych z rejestrem podmiotów oraz w zakresie staży podyplomowych lekarzy i lekarzy dentystów, a także nad działalnością Naczelnego Lekarza Uzdrowisk,
  • prowadzenie specjalizacji lekarzy, lekarzy dentystów, diagnostów laboratoryjnych, farmaceutów oraz pracowników w zawodach mających zastosowanie w ochronie zdrowia,
  • realizowania programu badań statystycznych statystyki publicznej prowadzonych przez ministra właściwego do spraw zdrowia w zakresie: zachorowań i leczenia na wybrane choroby, hospitalizacji, profilaktyki, kadry medycznej oraz infrastruktury ochrony zdrowia i jej funkcjonowania,
  • obsługi Wojewódzkiej Komisji do spraw Orzekania o Zdarzeniach Medycznych,
  • powoływania i koordynowania działań konsultantów wojewódzkich w dziedzinie medycyny, pielęgniarstwa, farmacji lub innej dziedzinie mającej zastosowanie w ochronie zdrowia,
  • dokonywanie naboru wniosków jednostek samorządu terytorialnego na środki z programów finansowanych z Funduszu Solidarnościowego,
  • obsługa programów rządowych z zakresu spraw społecznych, w tym MALUCH+, SENIOR+,
  • obsługa zadania z zakresu administracji rządowej , realizowanego przez powiaty, polegającego na udzielaniu nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego, mediacji i edukacji prawnej oraz nadzór nad realizacją tych zadań,
  • rozpatrywanie wniosków o świadczenia rodzinne i wychowawcze oraz o  jednorazowe świadczenie z tytułu urodzenia się dziecka, w sprawach w których mają zastosowanie przepisy o koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego, wymiana informacji  dotyczących świadczeń dla dzieci z instytucjami zagranicznymi za pomocą formularzy w formie elektronicznej systemu EESSI, prowadzenie postępowań administracyjnych oraz przygotowanie decyzji dotyczących ustalenia i zwrotu nienależnie pobranych świadczeń rodzinnych i świadczeń wychowawczych oraz egzekwowanie wymaganych należności, ustalanie czy i w jakim okresie mają zastosowanie przepisy o koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego odnośnie wniosków o rodzinny kapitał opiekuńczy i przesyłanie informacji o sposobie rozpatrzenia tych  wniosków do właściwych instytucji zagranicznych,
  • nadawanie i pozbawienia statusu przedsiębiorstwa społecznego, nadzoru nad tymi podmiotami oraz prowadzenie sprawozdawczości.
Logo Biuletynu Informacji Publicznej
Informacje o publikacji dokumentu
Pierwsza publikacja:
22.09.2020 15:44 Katarzyna Machowska
Wytwarzający/ Odpowiadający:
Małgorzata Dankowska, Dyrektor Wydziału Polityki Społecznej
Tytuł Wersja Dane zmiany / publikacji
Zadania 6.0 18.03.2024 13:38 Paweł Szajna
Zadania 5.0 09.11.2023 11:03 Katarzyna Nalepa
Zadania 4.0 05.07.2022 13:55 Katarzyna Nalepa
Zadania 3.0 26.10.2020 08:15 Katarzyna Machowska
Zadania 2.0 02.10.2020 12:22 Katarzyna Machowska
Zadania 1.0 22.09.2020 15:44 Katarzyna Machowska

Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP

{"register":{"columns":[]}}