W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Wyniki Kontroli Planowej w Zakresie Jakości Handlowej Piwa - I Kwartał 2025 rok

Zdjęcie przedstawia dłoń która nalewa piwo do szklanki.

W I kwartale 2025 roku Wojewódzkie Inspektoraty Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych przeprowadziły ogólnopolskie kontrole jakości handlowej piwa. Celem działań było sprawdzenie, czy oferowane produkty są zgodne z obowiązującymi przepisami prawa oraz deklaracjami producentów, w szczególności w zakresie parametrów fizykochemicznych, oznakowania i jakości surowców.

Przedmiotem kontroli krakowskiego WIJHARS były artykuły oferowane do sprzedaży w detalu i gastronomii. Priorytetem objęto piwa rzemieślnicze oraz produkty wytwarzane przez różnych producentów ze szczególnym uwzględnieniem piw produkowanych lokalnie na terenie Małopolski.

Zakres i przebieg kontroli

W ramach kontroli przeprowadzono:

  • badania laboratoryjne w zakresie parametrów fizykochemicznych – 9 partii piwa (65,5 l),
  • ocenę cech organoleptycznych – 2 partie piwa (18 l),
  • ocenę prawidłowości oznakowania – 18 partii piwa (121,8 l).

Wyniki badań fizykochemicznych

Zakres analiz  obejmował m. in. oznaczenie zawartości alkoholu, zawartości ekstraktu rzeczywistego czy zawartości brzeczki podstawowej.

W dwóch partiach piwa stwierdzono niezgodności polegające na zawyżeniu zawartości ekstraktu brzeczki podstawowej w stosunku do wartości deklarowanych na opakowaniach. Nieprawidłowości te zostały zakwalifikowane jako zafałszowanie produktu.

Oznakowanie – częste błędy

Nieprawidłowości w zakresie oznakowania stwierdzono łącznie w 8 partiach piwa (51,8 l). Wśród najczęściej występujących błędów znalazły się:

  • brak numeru partii produkcyjnej,
  • nieprawidłowe określenie zawartości alkoholu,
  • brak pełnych danych identyfikacyjnych producenta,
  • brak wyraźnego oznaczenia alergenów, np. „słód jęczmienny”,
  • niewłaściwa kolejność daty przydatności do spożycia (np. „2025-02-25” zamiast „25-02-2025”),
  • użycie zbyt małej czcionki (poniżej wymaganych 4 mm dla informacji obowiązkowych),
  • brak pełnego wykazu składników, w tym alergenów (np. brak informacji o słodzie pszenicznym lub soku gruszkowym).

Warunki przechowywania i jakość surowców

Kontrola wykazała, że piwo było przechowywane zgodnie z wymaganiami producentów – nie stwierdzono produktów przeterminowanych ani uchybień w zakresie stanu technicznego pomieszczeń magazynowych.

Podobnie, nie odnotowano nieprawidłowości w zakresie jakości surowców i półproduktów wykorzystywanych w gastronomii – były one zgodne z deklaracjami i spełniały wymagania jakości handlowej.

Zastosowane środki

W związku ze stwierdzonymi nieprawidłowościami prowadzone są postępowania administracyjne. Wydano także zalecenia pokontrolne.

Podsumowanie

Kontrola wykazała, że większość skontrolowanego piwa spełnia wymagania jakości handlowej. Niemniej jednak, błędy w oznakowaniu – w tym brak informacji o alergenach czy nieprawidłowe wartości parametrów deklarowanych na etykiecie – pozostają istotnym problemem.

IJHARS przypomina, że celem naszych działań jest zapewnienie konsumentom rzetelnej informacji o produktach oraz ochrona przed wprowadzeniem do obrotu artykułów niezgodnych z deklaracją.

{"register":{"columns":[]}}