W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Oszustwa na rynku żywności na celowniku IJHARS.

04.04.2024

W IJHARS powstał zespół, który skoncentruje działania na zwalczaniu oszustw żywnościowych, w jego skład wejdą specjaliści z całej Polski.

oszustwo żywnościowe

Oszustwo żywnościowe to świadome i celowe zastępowanie, dodawanie, manipulowanie lub wprowadzanie w błąd w odniesieniu do żywności, składników żywności lub opakowań żywności: fałszywe lub wprowadzające w błąd oświadczenia dotyczące produktu, w celu osiągnięcia korzyści ekonomicznych. Oszustwa obejmują takie naruszenia jak:

  • fałszowanie - dodawanie do żywności substancji obcych, niewłaściwych dla danego produktu;
  • podrabianie - naśladowanie znanych marek lub produktów w celu wprowadzenia konsumentów w błąd;
  • nadużycia nazewnictwa - np. używanie określenia "miód" dla produktu zawierającego syrop glukozowo-fruktozowy;
  • oszustwa w oznakowaniu - umieszczanie fałszywych informacji, np. dotyczących składu, daty ważności, pochodzenia.

Najczęstsze oszustwa żywnościowe identyfikowane w UE obejmują:

  • fałszowanie oliwy z oliwek - dodawanie tańszych olejów roślinnych do oliwy z oliwek lub mieszanie oliwy z różnych krajów pochodzenia;
  • fałszowanie mięsa - dodawanie tańszych gatunków mięsa do droższych, np. mieszanie mięsa wołowego z koniną;
  • fałszowanie ryb - podmienianie gatunków ryb lub sprzedawanie ryb hodowlanych jako dzikich;
  • fałszowanie produktów mlecznych - dodawanie wody do mleka lub mleka w proszku do świeżego mleka;
  • nadużycia w przypadku produktów ekologicznych: stosowanie fałszywych certyfikatów lub niewłaściwe oznakowanie produktów.

Celem powołania Zespołu jest wyspecjalizowanie pracowników IJHARS w zakresie zapobiegania oraz eliminowania z rynku nielegalnych praktyk w łańcuchu rolno-spożywczym poprzez wyposażenie w specjalistyczną wiedzę merytoryczną i narzędzia, a tym samym podniesienie ich kompetencji i standardów działań realizowanych wobec konsumentów.

Do zadań Zespołu będzie należało m.in. opracowywanie i realizacja szkoleń oraz warsztatów, wymiana dobrych praktyk i doświadczeń w zakresie zwalczania oszustw żywnościowych. Zespół będzie współpracować z innymi państwowymi organami kontrolnymi oraz organami ścigania, aby wykorzystać wzajemne doświadczenia również z udziałem przedstawicieli organów ścigania. Zespół będzie też analizował informacje dotyczące obszarów, branż i asortymentu produktów narażonych na potencjalne oszustwo.

Pracami Zespołu pokierują Dorota Bocheńska, Dyrektor Biura Orzecznictwa i Legislacji oraz pani Magdalena Kierzkowska, Naczelnik Wydziału Oszustw Żywnościowych w Głównym Inspektoracie IJHARS.

W przypadku podejrzenia oszustwa żywnościowego, konsumenci mogą zgłosić stosowną informację do Inspekcji jakości Handlowej Artykułów Rolno Spożywczych.

- Każdy z nas jest konsumentem żywności a oszustwa z nią związane w dłuższej perspektywie powodują nie tylko stratę finansową, ale skutkują też nieprawidłowym odżywianiem, mogą też narażać na ryzyko zatruć pokarmowych i alergii. Na oszustwach cierpią zarówno konsumenci, jak i producenci żywności, którzy prowadzą uczciwą działalność.– powiedział Przemysław Rzodkiewicz, Główny Inspektor IJHARS.

{"register":{"columns":[]}}