W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Skargi i wnioski

Organizacja przyjmowania, rejestrowania i rozpatrywania skarg i wniosków

Podstawa prawna:
1. ustawa z dnia 14 czerwca 1960 roku Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 775 ze zm.);
2. rozporządzenie RM z dnia 8 stycznia 2002 roku w sprawie przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków (Dz.U. Nr 5, poz. 46);
3. zarządzenie Wojewody Śląskiego nr 373/02 z dnia 27 września 2002 r. zmieniające zarządzenie w sprawie zasad organizacji przyjmowania, rejestrowania, rozpatrywania i załatwiania skarg i wniosków w Śląskim Urzędzie Wojewódzkim, jednostkach organizacyjnych stanowiących aparat pomocniczy kierowników zespolonych służb, inspekcji i straży wojewódzkich oraz jednostkach podporządkowanych Wojewodzie.

Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska w Katowicach w ramach swej działalności przyjmuje oraz rozpatruje skargi, wnioski i petycje.

Przedmiotem skargi może być w szczególności zaniedbanie lub nienależyte wykonywanie zadań przez właściwe organy albo przez ich pracowników, naruszenie praworządności lub interesów skarżących, a także przewlekłe lub biurokratyczne załatwianie spraw. Skargi i wnioski wnoszone na piśmie powinny zawierać imię i nazwisko oraz adres wnoszącego. W razie niespełnienia ww. warunku przez wnoszącego, sprawę pozostawia się bez rozpoznania.

Jeżeli rozpatrzenie skargi lub wniosku wymaga uprzedniego zbadania i wyjaśnienia sprawy, organ właściwy do rozpatrzenia skargi lub wniosku zbiera niezbędne materiały. W tym celu może zwrócić się do innych organów o przekazanie niezbędnych materiałów i wyjaśnień. Natomiast jeśli skargi lub wnioski dotyczą kilku spraw podlegających rozpatrzeniu przez różne organy, są one rozpatrywane przez Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska w zakresie należącym do jego właściwości. Pozostałe zaś są przekazywane niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie siedmiu dni, organom właściwym do ich załatwienia.

Właściwym do rozpatrzenia skargi jest Główny Inspektor Ochrony Środowiska jako organ wyższego stopnia. Organ właściwy powinien załatwić skargę bez zbędnej zwłoki jednak nie później niż w ciągu miesiąca. Zawiadomienie o sposobie załatwienia skargi powinno zawierać: oznaczenie organu, od którego pochodzi, wskazanie, w jaki sposób skarga została załatwiona, oraz podpis z podaniem imienia, nazwiska i stanowiska służbowego osoby upoważnionej do załatwienia skargi lub, jeżeli zawiadomienie sporządzone zostało w formie dokumentu elektronicznego, powinno być opatrzone kwalifikowanym podpisem elektronicznym. Zawiadomienie o odmownym załatwieniu skargi powinno zawierać ponadto uzasadnienie faktyczne i prawne oraz pouczenie o treści art. 239 k.p.a.

Przedmiotem wniosku mogą być w szczególności sprawy ulepszenia organizacji, wzmocnienia praworządności, usprawnienia pracy i zapobiegania nadużyciom, ochrony własności, lepszego zaspokajania potrzeb ludności. Wnioski składa się do organu właściwego ze względu na przedmiot wniosku. Wniosek rozpatruje się bez zbędnej zwłoki lecz nie później niż w ciągu miesiąca. O sposobie załatwienia wniosku zawiadamia się wnioskodawcę. Wnioskodawcy niezadowolonemu ze sposobu załatwienia wniosku lub nie załatwienia w terminie przysługuje skarga w trybie określonym w poprzednim akapicie.

W uzasadnionych przypadkach organy IOŚ podejmują pozaplanowe kontrole, które w razie stwierdzenia naruszeń skutkują wszczęciem postępowania administracyjnego, toczącego się z urzędu w trybie przepisów k.p.a. O wyniku kontroli interwencyjnej lub innych ustaleń powiadamia się skarżącego lub inne źródło informacji. Wpływające do Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska w Katowicach skargi i wnioski są rejestrowane w formie elektronicznej w Wydziale i Działach Inspekcji.

Logo Biuletynu Informacji Publicznej
Informacje o publikacji dokumentu
Pierwsza publikacja:
05.05.2022 10:15 Agnieszka Zasadzień
Wytwarzający/ Odpowiadający:
Agata Koba
Tytuł Wersja Dane zmiany / publikacji
Skargi i wnioski 2.0 07.07.2023 11:38 Dawid Bryłka
Wnioski, skargi i interwencje 1.0 05.05.2022 10:15 Agnieszka Zasadzień

Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP

{"register":{"columns":[]}}