Ochrona Danych Osobowych
Szanowni Państwo,
Niniejsza Informacja służy poinformowaniu stron zainteresowanych o celu, zakresie i kategoriach przetwarzania ich danych osobowych, czasie przetwarzania danych oraz o przysługujących im prawach, zgodnie z art. 13-14 obowiązującego od 25 maja 2018 r. Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych, w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (zwany RODO/GDPR)
Administrator Danych Osobowych i Inspektor Ochrony Danych Osobowych
Administratorem Państwa danych jest Wojewódzki Inspektor Ochrony Środowiska (00-716 Warszawa, ul. Bartycka 110A). Wszelkich dodatkowych informacji możecie Państwo zasięgnąć u Inspektora Ochrony Danych pod adresem iod@warszawa.wios.gov.pl lub pod adresem elektronicznej skrzynki podawczej Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska w Warszawie na platformie ePUAP albo listownie na podany wyżej adres siedziby.
Imię i nazwisko: Anna Walosińska
Adres poczty elektronicznej: iod@warszawa.wios.gov.pl
Telefon: 600-094-612
Bezpieczeństwo Danych Osobowych
W celu zagwarantowania bezpieczeństwa Państwa danych osobowych, przeprowadziliśmy Ocenę Skutków Przetwarzania danych osobowych uwzględniając ryzyka związane z ich przetwarzaniem oraz analizę ryzyka dla stosowanych przez nas zabezpieczeń, a także wdrożyliśmy zabezpieczenie gwarantujące poufność Państwa danych osobowych.
Obecnie Państwa dane pozostające w naszych zasobach nie są przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy (UE) lub do organizacji międzynarodowej. Jeżeli dojdzie do takiego przekazania, niezwłocznie poinformujemy o tym fakcie i zamieścimy informacje na ten temat na stronie internetowej, w niniejszej Informacji.
Kategorie zbieranych danych osobowych
Aktualnie, w związku z prowadzoną przez nas działalnością informujemy, że przetwarzamy (lub możemy przetwarzać) następujące dane osobowe:
1. Dane osobowe wnioskodawców
Dane te przetwarzamy w celu obsługi wniosków o udostepnienie informacji o środowisku lub wniosków o dostęp do informacji publicznej. Obowiązek podania danych wynika z przepisów Ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko oraz Ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej. Dane przechowywane są przez okres nie krótszy niż 5 lat z uwzględnieniem Jednolitego rzeczowego wykazu akt (JRWA).
2. Dane osób składających skargi, wnioski oraz petycje
Podanie danych jest niezbędne w celu rozpatrzenia skargi/wniosku/petycji, zgodnie z zapisami Ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego oraz Ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach. Dane przechowywane są przez okres nie krótszy niż 5 lat z uwzględnieniem JRWA.
3. Dane osobowe zebrane w związku z działalnością kontrolną
Dane zebrane w wyniku kontroli oraz w toku prowadzonych postepowań administracyjnych przetwarzamy w celu realizacji zadań ustawowych Inspekcji Ochrony Środowiska, w oparciu o przepisy Ustawy z dnia 20 lipca 1991 r. o Inspekcji Ochrony Środowiska oraz Ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego. Dane przechowywane są przez okres nie krótszy niż 10 lat z uwzględnieniem JRWA.
4. Dane osób ukaranych mandatem
Dane te przetwarzamy w celu nałożenia mandatu karnego za popełnione wykroczenie względem środowiska, w oparciu o przepisy Ustawy z dnia 24 sierpnia 20014. Kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia. Dane przechowywane są przez okres nie krótszy niż 10 lat z uwzględnieniem JRWA.
5. Windykacja należności i egzekucja administracyjna
Dane osób zebrane w celu dochodzenia roszczeń są niezbędne do wypełnienia obowiązku prawnego ciążącego na Administratorze na podstawie przepisów Ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego oraz Ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji. Dane przechowywane są przez okres nie krótszy niż 10 lat z uwzględnieniem JRWA.
6. Rejestry korespondencji
Dane nadawców i odbiorców korespondencji przetwarzamy celem realizacji właściwego obiegu i nadzoru nad korespondencją realizując swój prawnie uzasadniony interes. Dane przechowywane są przez okres nie krótszy niż 5 lat.
7. Podejmowanie czynności w razie uzasadnionego podejrzenia popełnienia przestępstwa lub wykroczenia przeciwko środowisku
Dane osobowe zebrane w tym celu są przetwarzane w związku z przepisami Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/680 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez właściwe organy do celów zapobiegania przestępczości, prowadzenia postępowań przygotowawczych, wykrywania i ścigania czynów zabronionych i wykonywania kar, w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylająca decyzję ramową Rady 2008/977/WsiSW, ustawy z dnia 14 grudnia 2018 r. o ochronie danych osobowych przetwarzanych w celu zapobiegania i zwalczania przestępczości środowiskowej, a także art. 2 ust. 1 pkt. 18 oraz art. 2 ust. 1a ustawy z dnia 20 lipca 1991 r. o Inspekcji Ochrony Środowiska oraz art. 10b ustawy z dnia 20 lipca 1991 r. o Inspekcji Ochrony Środowiska – w tym przypadku dane będą przetwarzane przez okres niezbędny do realizacji zadań ustawowych;
8. Wizyjny system kontroli miejsc magazynowania lub składowania odpadów
Zgodnie z zapisami ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach Administrator posiada dostęp do systemów monitoringu wizyjnego zlokalizowanego na składowiskach odpadów, aby sprawować nadzór nad tymi miejscami oraz gromadzić materiał dowodowy ewentualnych naruszeń. W przypadku zgrania materiału jest on przechowywany do momentu zakończenia postępowania, w którym nagranie stanowi materiał dowodowy.
Podstawą prawną przetwarzania danych osobowych w celach opisanych powyżej jest art. 6 ust. 1 lit. c RODO, tj. przetwarzanie jest niezbędne do wypełnienia obowiązku prawnego ciążącego na administratorze, a także art. 6 ust. 1 lit. e RODO, tj. przetwarzanie jest niezbędne do wykonania zadania realizowanego w interesie publicznym lub w ramach sprawowania władzy publicznej powierzonej administratorowi.
Szczególny okres przetwarzania danych osobowych:
Informujemy, że zgodnie z kategorią archiwizacji określoną w Jednolitym rzeczowym wykazie akt, stanowiącym załącznik nr 5 do Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 stycznia 2011 r. w sprawie instrukcji kancelaryjnej, jednolitych rzeczowych wykazów akt oraz instrukcji w sprawie organizacji i zakresu działania archiwów zakładowych, Inspektor może przetwarzać dane dłużej, niż wskazano w powyższych kategoriach, jeśli jest to niezbędne do celów archiwalnych w interesie publicznym, do celów badań naukowych lub historycznych lub do celów statystycznych.
Dane osobowe mogą być przekazywane następującym kategoriom odbiorców:
Podmiotom świadczącym administratorowi usługi niezbędne do realizacji wyżej wskazanych celów, podmiotom realizującym wsparcie techniczne, oraz organizacyjne – na podstawie stosownych umów powierzenia przetwarzania danych osobowych, a także podmiotom uprawnionym na podstawie przepisów prawa.
W każdym z wymienionych przypadków staramy się, aby posiadane przez nas dane były aktualne i poprawne, a mając na uwadze Państwa prywatność wszystkie informacje stanowiące dane osobowe minimalizujemy w stopniu umożliwiającym nam ich prawidłowe przetwarzanie. W żadnej z powyższych czynności Państwa dane nie podlegają automatycznym decyzjom w tym, profilowaniu.
Prawa osób w zakresie danych osobowych
Na każdym etapie przetwarzania przez nas danych, mają Państwo prawo do:
- prawo dostępu do danych osobowych;
- prawo do sprostowania danych osobowych,
- prawo żądania usunięcia danych osobowych (prawo do bycia zapomnianym) – w przypadku wystąpienia okoliczności przewidzianych w art. 17 RODO;
- prawo żądania ograniczenia przetwarzania danych osobowych – w przypadkach wskazanych w art. 18 RODO;
- prawo do przenoszenia danych osobowych – w przypadkach wskazanych w art. 20 RODO;
- prawo wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych – w przypadkach wskazanych w art. 21 RODO.
Sposób realizacji praw
W celu zapewnienia prawidłowej obsługi Państwa zapytań oraz zachowania należytej staranności podczas ich obsługi ustandaryzowaliśmy formularz, za pomocą którego możecie Państwo wystąpić z wnioskiem o realizację swoich praw. Wniosek możecie Państwo pobrać bezpośrednio z łącza znajdującego się na dole strony. Zachęcamy do zapoznania się z instrukcją wypełniania wniosku. Jego prawidłowe uzupełnienie umożliwi nam szybką realizację zapytania. Wniosek można złożyć również w innej formie, jednak powinien zawierać analogiczne dane.
Uzupełnione wnioski możecie Państwo składać osobiście lub za pomocą poczty na podany przez nas adres siedziby, za pośrednictwem platformy ePUAP lub pocztą elektroniczną na adres: warszawa@warszawa.wios.gov.pl przesyłając podpisany elektronicznie wniosek lub skan ręcznie podpisanego dokumentu.
Każdy złożony przez Państwa wniosek rozpatrywany jest indywidualnie i w stosunku do obowiązujących przepisów prawa. Skorzystanie z konkretnego uprawnienia może zależeć od podstawy prawnej, wykorzystywanej w ściśle określonym celu przetwarzania Państwa danych osobowych.
Państwa wnioski będą realizowane bez zbędnej zwłoki, maksymalnie w terminie miesiąca od ich otrzymania. Niemniej możliwe jest, że z uwagi na charakter wniosku nie będziemy w stanie dotrzymać tego terminu, w takiej sytuacji zostaną Państwo powiadomieni o zaistniałym opóźnieniu oraz jego przyczynach, a także o wydłużeniu terminu rozpatrzenia wniosku (termin może zostać wydłużony o kolejne dwa miesiące). Analogicznie, gdyby zaszły takie okoliczności poinformujemy Państwa o powodach odmowy przyjęcia i realizacji wniosku.
Informujemy, że wnioski są realizowane bez opłat, niemniej w sytuacji, kiedy Państwa wnioski byłyby nieuzasadnione lub nadmierne zastrzegamy sobie prawo do pobierania opłaty za udzielenie informacji, zgodnie z art. 12 i 15 ust. 3 RODO. O wysokości opłaty, lub jakichkolwiek innych przyczynach przez wzgląd, na które nie będziemy w stanie zrealizować Państwa wniosku zostaniecie bezzwłocznie poinformowani.
Dodatkowo, w celu zagwarantowania bezpieczeństwa przekazywanych informacji, w sytuacji, kiedy nie będziemy w stanie prawidłowo Państwa zidentyfikować, jako osoby upoważnionej do odbioru danych, zastrzegamy sobie prawo do zmiany sposobu dostarczenia informacji, o czym zostaniecie Państwo poinformowani.
Informujemy, że w przypadku wniosków o wypełnienie prawa wynikającego z art. 15 ust. 1 lit. g RODO (prawo do informacji o źródle danych kiedy dane nie są pozyskane bezpośrednio od osoby) przysługuje ono w zakresie, w jakim nie ma wpływu na ochronę praw i wolności osoby, od której dane pozyskano (udostępnieniu nie podlegają np. dane osobowe osoby skarżącej, bez uzyskania jej zgody).
Wniesienie Skargi do Organu Nadzorczego
Skargę dotyczącą przetwarzania danych osobowych można złożyć do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych. W Rzeczpospolitej Polskiej organem nadzorczym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych z siedzibą w Warszawie przy ul. Stawki 2.
Niniejsza Informacja obowiązuje od dnia 6 czerwca 2025 r. do odwołania i realizuje obowiązek prawny wynikający z art. 13 – 14 RODO. Zastrzegamy sobie prawo do zmian w niniejszej Informacji, w szczególności w celu poprawy jakości świadczonych przez nas usług oraz w poszanowaniu Państwa praw i prywatności.
Materiały
Wniosek o realizację praw z zakresu danych osobowychZgloszenie_realizacji_praw_z_zakresu_Ochrony_Danych_Osobow.pdf 0.32MB Klauzula informacyjna – podejrzenie popełnienia przestępstwa lub wykroczenia przeciwko środowisku
Klauzula_informacyjna.pdf 0.15MB