Wytyczne dla podmiotów gospodarczych w zakresie zapewniania spełniania wymagań dostępności produktów i usług.
27.06.2025
Dodatkowe wymagania dostępności usług towarzyszących usługom
transportu pasażerskiego
Wymagania w tym rozdziale dotyczą usług towarzyszących usługom transportu
pasażerskiego objętych PAD.
Wymagania:
1) W ramach usług towarzyszących usługom autobusowego i autokarowego transportu
pasażerskiego, usługom wodnego transportu pasażerskiego oraz usługom lotniczego
i kolejowego transportu pasażerskiego informuje się o:
a) zapewnieniu warunków niezbędnych do korzystania przez osoby ze szczególnymi
potrzebami, w tym o bieżącym stanie, w odniesieniu do:
• pojazdów samochodowych, statków powietrznych, statków wodnych i taboru
kolejowego,
• pomieszczeń oraz budynków użyteczności publicznej wykorzystywanych
do oferowania lub świadczenia usług oraz otaczającej je infrastruktury,
b) pomocy świadczonej osobom ze szczególnymi potrzebami i bieżącym stanie
dostępu do niej;
c) elektronicznych systemach sprzedaży biletów;
d) podróży w czasie rzeczywistym.
2) Informacja, o której mowa w ust. 1 lit. a pkt ii), zawiera w szczególności informacje
na temat spełniania wymagań określonych w:
a) art. 6 pkt 1 oraz pkt 3 lit. a i b ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu
dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami;
b) art. 5 ust. 1 pkt 1 lit. d oraz pkt 4 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane
(Dz. U. z 2025 r. poz. 418).
Jak można spełnić:
• Spełnić wymagania dostępności w zakresie informacji określone w:
- rozporządzeniu (WE) nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11
lutego 2004 r. ustanawiającym wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla
pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego
opóźnienia lotów, uchylającym rozporządzenie (EWG) nr 295/91 (Dz. Urz. UE L 46
z 17.02.2004, str. 1, z późn. zm. 5 - Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz.
7, t. 8, str. 10),
- rozporządzeniu (WE) nr 1107/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5
lipca 2006 r. w sprawie praw osób niepełnosprawnych oraz osób o ograniczonej
sprawności ruchowej podróżujących drogą lotniczą (Dz. Urz. UE L 204
z 26.07.2006, str. 1),
- rozporządzeniu Komisji (UE) nr 1300/2014 z dnia 18 listopada 2014 r. w sprawie
technicznych specyfikacji interoperacyjności odnoszących się do dostępności
systemu kolei Unii dla osób niepełnosprawnych i osób o ograniczonej możliwości
poruszania się (Dz. Urz. UE L 356 z 12.12.2014, str. 110, z późn. zm. Str. 6),
- rozporządzeniu Komisji (UE) nr 454/2011 z dnia 5 maja 2011 r. w sprawie
technicznej specyfikacji interoperacyjności odnoszącej się do podsystemu
"Aplikacje telematyczne dla przewozów pasażerskich" transeuropejskiego
systemu kolei (Dz. Urz. UE L 123 z 12.05.2011, str. 11, z późn. zm. Str. 7),
- rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1177/2010 z dnia 24
listopada 2010 r. o prawach pasażerów podróżujących drogą morską i drogą
wodną śródlądową oraz zmieniającym rozporządzenie (WE) nr 2006/2004,
- rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 181/2011 z dnia 16
lutego 2011 r. dotyczącym praw pasażerów w transporcie autobusowym i
autokarowym oraz zmieniającym rozporządzenie (WE) nr 2006/2004,
- rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/782 z dnia 29
kwietnia 2021 r. dotyczącym praw i obowiązków pasażerów w ruchu kolejowym
(Dz. Urz. UE L 172 z 17.05.2021, str. 1).
• Zapewnić zgodność stron internetowych i dokumentów nieinternetowych służących
udzielaniu informacji, z wytycznymi dostępności cyfrowej w zakresie postrzegalności,
funkcjonalności, zrozumiałości i kompatybilności.
• Spełnić warunki oceny zgodności określone w załączniku C normy ETSI EN 301 549
v.3.2.1, rozdział C.11 w odniesieniu do aplikacji mobilnych służących udzielaniu
informacji na przykład zapewnić odpowiedni kontrast, zapewnić możliwość
wyświetlania treści pionowo i poziomo, zapewnić etykiety lub instrukcje dla
formularzy wypełnianych przez użytkowników, zapewnić opisy alternatywne dla
treści nietekstowych.