W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Zadania

Przedmiot działalności

Inspektorat wykonuje zadania w oparciu o opracowane kierunki działania, zatwierdzone przez Głównego Inspektora.
 

Z kim współpracujemy i w jakim zakresie

Inspekcja współdziała w szczególności z:

  • Policją,
  • Agencją Bezpieczeństwa Wewnętrznego,
  • Agencją Wywiadu,
  • Służbą Ochrony Państwa,
  • Żandarmerią Wojskową,
  • Strażą Graniczną,
  • Służbą Celno-Skarbową,
  • Państwową Inspekcją Pracy,
  • Inspekcją Handlową,
  • Inspekcją Ochrony Środowiska,
  • Inspekcją Weterynaryjną i
  • zarządcami dróg.

w zakresie bezpieczeństwa i porządku ruchu na drogach publicznych oraz zwalczania przestępstw i wykroczeń drogowych dokonywanych w zakresie transportu drogowego lub w związku z tym transportem, z uwzględnieniem właściwości i kompetencji tych organów oraz zadań Inspekcji.

  • Organami samorządu terytorialnego,
  • Organizacjami zrzeszającymi przewoźników drogowych.

w odniesieniu do realizacji zadań kontrolnych

 

Gdzie kontrolujemy

Inspektorzy  transportu drogowego, prowadzą kontrole:

  • na drogach,
  • w siedzibach przedsiębiorstw wykonujących przewozy drogowe,
  • realizują nadzory organów samorządu terytorialnego w zakresie prawidłowości wydawania licencji i zezwoleń na wykonywanie działalności przewozowej.

 

Co kontrolujemy

Inspekcja Transportu Drogowego została powołana do kontroli przestrzegania przepisów w zakresie:

  • krajowego i międzynarodowego transportu drogowego;
  • niezarobkowego krajowego i międzynarodowego przewozu drogowego wykonywanego pojazdami samochodowymi.

 

Wyjątek od kontroli stanowią pojazdy samochodowe:

  • przeznaczone konstrukcyjnie do przewozu nie więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą - w niezarobkowym przewozie drogowym osób;
  • o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony:
    • w krajowym transporcie drogowym rzeczy, w przypadku gdy przedsiębiorca wykonuje wyłącznie krajowy transport drogowy rzeczy,
    • w niezarobkowym przewozie drogowym rzeczy;
  • o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 2,5 tony w transporcie drogowym rzeczy;
  • zespołów ratownictwa medycznego oraz w ramach usług transportu sanitarnego.

 

Przepisy które kontrolujemy:

Inspektorzy transportu drogowego na co dzień kontrolują m.in.:

  • czas pracy kierowców w zakresie przestrzegania dopuszczalnych norm prowadzenia pojazdów, przerw w prowadzeniu i odpoczynków;
  • przestrzeganie przepisów ruchu drogowego, w tym weryfikują stan techniczny pojazdów i pełnienie wymagań ochrony środowiska, uprawnienia i trzeźwość kierowców;
  • uprawnienia przedsiębiorstw do wykonywania transportu drogowego i przewozów na potrzeby własne;
  • dopuszczalne wymiary, masy całkowite i naciski osi pojazdów;
  • rodzaj paliwa służącego do napędu pojazdów;
  • ciśnieniowe urządzenia transportowe stosowane przewozach drogowych towarów niebezpiecznych;
  • przestrzeganie odpowiednich wymagań i warunków w przewozach specjalistycznych – m.in. towarów niebezpiecznych (ADR), żywych zwierząt i art. szybko psujących się (ATP);
  • przestrzeganie szczegółowych zasad i warunków transportu zwierząt;
  • dokumenty związane z wykonywaniem publicznego transportu zbiorowego;
  • przepisy wynikające z ustawy z dnia 9 marca 2017 r. o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów oraz obrotu paliwami opałowymi.

 

Uprawnienia inspektorów

Inspektorzy Transportu Drogowego są uprawieni do:

  • nakładania grzywien w drodze mandatu karnego w trybie przewidzianym w ustawie z dnia 24 sierpnia 2001 r. - Kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia i w zakresie określonym w rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów z dnia 21 marca 2003 roku w sprawie nadawania inspektorom Inspekcji Transportu Drogowego uprawnień do nakładania grzywien w drodze mandatu karnego;
  • prowadzenia postępowań sprawach o wykroczenia;
  • występowania z wnioskami o ukaranie do sądów powszechnych. 

 

Inspektor wykonując zadania, o których mowa w art. 50, ma prawo do:

  • wstępu do pojazdu;
  • kontroli dokumentów;
  • kontroli karty kierowcy i karty przedsiębiorstwa;
  • kontroli zainstalowanych lub znajdujących się w pojeździe urządzeń pomiarowo-kontrolnych i tachografu, w tym zdjęcia lub zerwania plomby tachografu do celów kontroli zgodnie z art. 22 ust. 5 rozporządzenia (UE) nr 165/2014;
  • kontrolowania masy, nacisków osi i wymiarów pojazdu przy użyciu przyrządu pomiarowego;
  • żądania od podmiotu wykonującego przewóz drogowy i jego pracowników pisemnych lub ustnych wyjaśnień, okazania dokumentów i innych nośników informacji oraz udostępnienia wszelkich danych mających związek z przedmiotem kontroli;
  • wstępu na teren podmiotu wykonującego przewóz drogowy, w tym do pomieszczeń lub lokali, gdzie prowadzi on działalność lub przechowuje dokumenty i inne nośniki informacji wymagane przepisami, o których mowa w art. 4 pkt 22, w dniach i godzinach, w których jest lub powinna być wykonywana ta działalność;
  • żądania okazywania i badania dokumentów dotyczących głównej działalności przewoźnika drogowego, w tym:
    • umów przewozowych, innych umów będących podstawą do wykonania przewozu drogowego, dokumentów dotyczących pojazdów, którymi dysponuje;
    • dokumentów księgowych;
    • aktów dotyczących pracowników;
    • umów o pracę lub innych umów będących podstawą wykonywania przez kierowców przewozu na jego rzecz;
    • dokumentów dotyczących zabezpieczenia społecznego, dokumentów zawierających dane na temat przydziału zadań dla kierowców i ich delegowania;
    • dokumentów zawierających dane na temat kabotażu;
    • dokumentów zawierających dane na temat czasu prowadzenia pojazdu i okresów odpoczynku kierowców;
    • innych dokumentów, w celu weryfikacji spełnienia warunków przewidzianych w przepisach, o których mowa w art. 4 pkt 22;
    • dokumentów zawierających informacje na temat organizowania przewozów w taki sposób, aby pojazdy, którymi dysponuje i które są wykorzystywane w przewozach międzynarodowych, wracały do bazy eksploatacyjnej nie później niż w terminie ośmiu tygodni od dnia opuszczenia państwa, w którym znajduje się jego siedziba.

 

Inne zadania

Łódzki Wojewódzki Inspektor Transportu Drogowego:

  • Sprawuje nadzór nad wydawaniem licencji i zezwoleń w krajowym transporcie drogowym, a także zaświadczeń przy przewozach na potrzeby własne (nadzór nad jednostkami samorządu terytorialnego);
  • prowadzi postępowania administracyjne w tym wydaje decyzje administracyjne oraz prowadzi postępowania egzekucyjne,
  • przekazuje drogą elektroniczną lub telefoniczną na bieżąco dane dotyczące naruszeń stwierdzonych w wyniku kontroli przeprowadzonych przez inspektorów do centralnej ewidencji naruszeń, której administratorem jest Główny Inspektor,
  • współpracuje z Głównym Inspektoratem w zakresie zbierania danych statystycznych związanych z kontrolą oraz sporządzaniem w tym zakresie informacji dla Głównego Inspektora.

 

Schemat kontroli w siedzibie w przedsiębiorcy

1.Podstawa prawna przeprowadzenia kontroli w siedzibie przedsiębiorcy: 

  • ustawa z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców,
  • ustawa z dnia 6 września 2001roku o transporcie drogowym,
  • ustawa o przewozie towarów niebezpiecznych oraz umowy europejskiej ADR.

2. Kontrola w siedzibie przedsiębiorcy jest realizowana w wyniku przeprowadzenia analizy prawdopodobieństwa naruszenia prawa w ramach wykonywania działalności gospodarczej.

3. Kontrola w siedzibie przedsiębiorstwie poprzedzona jest zawiadomieniem o zamiarze wszczęcia kontroli w przedsiębiorstwie, w którym określona jest data kontroli (kontrola powinna być przeprowadzona między 7 a 30 dniem od doręczenia zawiadomienia).

4. Kontrola co do zasady przeprowadzana jest w siedzibie przedsiębiorcy jednak na wniosek kontrolowanego może się odbyć w siedzibie organu przeprowadzającego kontrole (konieczne jest złożenie stosownego wniosku.

5. Co do zasady obowiązuje zakaz jednoczesnych kontroli, jednakże na wniosek przedsiębiorcy mogą być równolegle prowadzone kontrole różnych organów.

6. Przed rozpoczęciem kontroli kontrolujący okazuje upoważnienie do przeprowadzenia kontroli.

7. Do uczestniczenia w czynnościach kontrolnych uprawniony jest przedsiębiorca lub osoba przez niego upoważniona (upoważnienie pisemne).

8. W momencie rozpoczęcia kontroli, przedsiębiorca okazuje książkę kontroli celem dokonania odpowiednich wpisów przez kontrolujących.

9. W celu pobrania dokumentów do analizy kontrolujący wręcza kontrolowanemu wezwanie do okazania dokumentów.

10. Po otrzymaniu żądanych dokumentów kontrolujący sporządza protokół z okazanych dokumentów.

11. W przypadku nie okazania wszystkich dokumentów sporządza się adnotację w protokole z okazanych dokumentów.

12. W trakcie kontroli kontrolujący pobiera wykresówki, dane z tachografu cyfrowego, z kart kierowców oraz zaświadczenia o działalności kierowców, na dowód czego sporządzana jest karta pobrań zapisów z urządzeń rejestrujących.

13. Czas trwania kontroli uzależniony jest od rodzaju przedsiębiorcy, (zgodnie z ustawą Prawo przedsiębiorców).

14. Kontrola kończy się sporządzeniem protokołu z kontroli, z którym zapoznawany jest kontrolujący.

15. W przypadku gdy kontrolujący nie poddaje się kontroli sporządzany jest protokół z czynności.

16. Protokół z kontroli z naruszeniami lub protokół z czynności są podstawą do wszczęcia postępowania administracyjnego.

17. W przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego wydawana jest decyzja administracyjna od której przysługuje stronie prawo do wniesienia odwołania w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.

 

Schemat kontroli drogowej

1. Kontrolujący swoje czynności, w uzasadnionych przypadkach, mogą wykonywać 24 godziny na dobę w systemie zmianowym.

2. Kontrolujący poruszają się pojazdami oznakowanymi oraz mogą poruszać się pojazdami nieoznakowanymi.

3. Zatrzymanie pojazdu do kontroli może być dokonane tylko przez umundurowanego inspektora (wyjątek – kontrola przewozów regularnych i przewozów drogowych taksówką).

4. Czynności kontrolnych inspektor dokonuje po okazaniu kierującemu legitymacji służbowej.

5. Kontrola jest dokonywana w obecności kierującego.

6. Inspektor ma obowiązek zapoznać kontrolowanego z jego prawami i obowiązkami wynikającymi z ustawy.

7. Kontrolowany jest obowiązany umożliwić inspektorowi dokonanie czynności kontrolnych, a w szczególności:

  • udzielić ustnych lub pisemnych wyjaśnień, okazać dokumenty lub inne nośniki informacji oraz udostępnić dane mające związek z przedmiotem kontroli;
  • udostępnić pojazd, a w uzasadnionych przypadkach wynikających z przeprowadzonej kontroli pojazdu na drodze, obiekt, siedzibę przedsiębiorcy oraz wszystkie pomieszczenia, w których przedsiębiorca prowadzi działalność gospodarczą bądź też przechowuje mienie przedsiębiorstwa;
  • umożliwić sporządzenie kopii dokumentów wskazanych przez kontrolującego;
  • umożliwić sporządzenie dokumentacji filmowej lub fotograficznej, jeżeli może ona stanowić dowód lub przyczynić się do utrwalenia dowodu w sprawie będącej przedmiotem kontroli;
  • umożliwić przekazanie, za potwierdzeniem odbioru, oryginału zapisu urządzenia samoczynnie rejestrującego prędkość jazdy, czas jazdy i postoju lub karty kierowcy, oraz gromadzonych przez kontrolowany podmiot wydruków z tachografu cyfrowego i karty kierowcy, których kontrola będzie dokonywana w siedzibie organu kontroli.

8. W toku kontroli inspektor może:

  • legitymować kierowców i inne osoby w celu ustalenia tożsamości, jeżeli jest to niezbędne dla potrzeb kontroli;
  • badać dokumenty i inne nośniki informacji objęte zakresem kontroli;
  • dokonywać oględzin i zabezpieczać zebrane dowody;
  • zatrzymać kartę kierowcy w przypadkach określonych przez przepisy prawa;
  • sprawdzać status karty, korzystając z ewidencji karty połączonej z systemem Tachonet;
  • przesłuchiwać świadków i zasięgać opinii biegłych;
  • przesłuchiwać kontrolowanego w charakterze strony, jeżeli po wyczerpaniu środków dowodowych lub z powodu ich braku pozostały niewyjaśnione fakty istotne dla ustaleń kontroli;
  • wykorzystywać urządzenia pomiarowo-kontrolne.

9. W przypadku stwierdzenia naruszeń uzasadniających nałożenie kary pieniężnej lub stwierdzenia wykroczeń uzasadniających nałożenie grzywny inspektor sporządza protokół kontroli. Protokół podpisują inspektor i osoba kontrolowana. Oryginał protokołu kontroli zatrzymuje kontrolujący, a kopię doręcza się kontrolowanemu kierowcy, przedsiębiorcy lub podmiotowi wykonującemu przewóz drogowy.

10. Protokół kontroli w którym stwierdzono naruszenia jest podstawą do wszczęcia postępowania administracyjnego.

11. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości w stosunku do kierującego możliwe jest nałożenie grzywny w drodze mandatu karnego bądź skierowanie wniosku o ukaranie do właściwego sądu rejonowego.

12. W przypadkach określonych w przepisach o ruchu drogowym oraz o transporcie drogowym kontrolujący może wydać dyspozycję skierowania lub usunięcia pojazdu na parking strzeżony, wyznaczony właściwymi przepisami.

{"register":{"columns":[]}}