Jeździł za długo i za krótko odpoczywał
14.11.2025
Kierowca chorwackiej ciężarówki nie stosował się do obowiązujących norm czasu pracy. Za popełnione poważne naruszenia został ukarany mandatami. Wobec przewoźnika i osoby zarządzającej transportem w firmie prowadzone będą postępowania administracyjne. Nieprawidłowości ujawnili inspektorzy mazowieckiej Inspekcji Transportu Drogowego z Radomia.
W czwartek (13 listopada), na zjeździe z autostrady A2 w krajową „pięćdziesiątkę” pod Wiskitkami, inspektorzy ITD zatrzymali cięgnik siodłowy z naczepą – chłodnią. Zestaw należy do chorwackiego przedsiębiorcy. W chwili interwencji kierował nim obywatel Filipin. Przewoził ładunek z Belgii do Polski. Kierowca okazał wszystkie dokumenty uprawniające do wykonywania międzynarodowego przewozu rzeczy.
Analiza zapisów z tachografu inteligentnego i z karty kierowcy wykazała siedem poważnych naruszeń norm czasu pracy. W okresie kontrolowanych 57 dni pracy kierowcy, stwierdzono m.in. dwukrotne skrócenie regularnego okresu odpoczynku tygodniowego o 20 godz. i 48 min. oraz o 20 godz. i 46 min. Ponadto przekroczył maksymalny dwutygodniowy czas prowadzenia pojazdu o 1 godz. i 22 min. oraz przekroczył maksymalny czas prowadzenia pojazdu bez wymaganej przerwy o 50 min.
Inspektorzy ukarali kierowcę czterema mandatami na łączną kwotę 4200 złotych. Sporządzili też protokół z kontroli drogowej. Na jego podstawie będą prowadzone postępowania administracyjne z ustawy o transporcie drogowym. Przedsiębiorcy grozi kara w wysokości 10 650 zł. Z kolei zarządzający transportem w firmie może spodziewać się decyzji o nałożeniu grzywny w wysokości 1500 zł. W toku kontroli inspektorzy pobrali 12 150 zł kaucji na poczet przewidywanych kar. W przeciwnym razie zestaw ciężarowy trafiłaby na wyznaczony parking strzeżony. To oznaczałoby dla chorwackiego przewoźnika dodatkowe koszty i utrudnienia w realizacji operacji transportowej.
Rejestrowanie danych w zakresie czasu pracy kierowcy z wykorzystaniem tachografu, umożliwia m.in. sprawdzenie czy kierowca stosuje się do limitów dotyczących czasu prowadzenia pojazdu, przerw i okresów odpoczynku. Zawodowy kierowca i przewoźnik, którzy biorą odpowiedzialność za realizowane przewozy, powinni być świadomi z ryzyka, z jakim wiąże się prowadzenie pojazdu niezgodnie z normami czasu pracy. Zmęczenie powoduje u kierowcy spowolnienie czasu reakcji i również upośledza jego zdolność do prowadzenia pojazdu. Prowadzenie autobusu lub samochodu ciężarowego ponad ustanowione limity czasu pracy stwarza zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego. Jest to przejaw nieuczciwej konkurencji na rynku transportu drogowego.