Powrót

Międzynarodowy transport ciężarówką z niewłaściwym tachografem

18.12.2025

Kierowca rumuńskiego zespołu pojazdów zapisywał aktywności, prędkość i przejechaną trasę przy użyciu tachografu inteligentnego pierwszej generacji. Zgodnie z przepisami Pakietu Mobilności samochód ciężarowy powinien być wyposażony w urządzenie rejestrujące drugiej generacji. Naruszenia ujawnili inspektorzy mazowieckiej Inspekcji Transportu Drogowego z Radomia.

W samochodzie ciężarowym, którym wykonywano międzynarodowy transport drogowy rzeczy z Niemiec do Polski, był zamontowany tachograf inteligentny pierwszej generacji. Zgodnie z przepisami Pakietu Mobilności pojazd powinien być wyposażony w urządzenie rejestrujące drugiej generacji.

W piątek (12 grudnia), na ekspresowej „siódemce” pod Szydłowcem, funkcjonariusze ITD zatrzymali do rutynowej kontroli ciągnik siodłowy z podpiętą naczepą kurtynową. Zestaw należy do rumuńskiego przedsiębiorcy. Kierowcą był także obywatel Rumunii. W chwili interwencji realizował międzynarodowy transport drogowy rzeczy z Niemiec do Polski.

Kierowca okazał wszystkie wymagane dokumenty. W toku kontroli stwierdzono, że samochód ciężarowy jest wyposażony w tachograf inteligentny pierwszej generacji. Zgodnie z obowiązującymi przepisami Pakietu Mobilności, które regulują transport drogowy w Unii Europejskiej, kontrolowana ciężarówka powinna być wyposażona w tachograf inteligentny drugiej generacji. To zaawansowane urządzenie rejestrujące czas pracy kierowcy i parametry jazdy. Automatycznie zapisuje m.in. przekroczenia granic (bez ręcznego wpisywania), załadunki i rozładunki (automatyczna lokalizacja) oraz jest wyposażone w system GNSS (lokalizacji) i funkcję zdalnego odczytu danych przez przedstawicieli służb kontrolnych (bez konieczności zatrzymywania pojazdu).

Na podstawie stwierdzonych naruszeń przepisów o stosowaniu tachografów będą prowadzone postępowania administracyjne wobec przewoźnika drogowego i osoby zarządzającej transportem w przedsiębiorstwie. W trakcie kontroli wpłacono 12 000 złotych kaucji (10 000 zł – przedsiębiorca i 2000 zł – zarządzający transportem) na poczet kar pieniężnych. W przeciwnym razie zespół pojazdów zostałby skierowany na wyznaczony parking strzeżony.

Jednym z kluczowych zadań ustawowych ITD jest kontrola przestrzegania przepisów w transporcie drogowym rzeczy i przewozie osób. Działania w tym zakresie mają na celu przede wszystkim poprawę bezpieczeństwa i ochronę rynku transportu przed nieuczciwą konkurencją.

Zdjęcia (2)

{"register":{"columns":[]}}