W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Nienormatywna ciężarówka zatrzymana podczas zakazu jazdy

10.06.2025

Prawie 71 ton zamiast dopuszczalnych 40 t ważył ciągnik siodłowy z podpiętą naczepą dzieloną. Tylko masa ładunku umieszczonego w dwóch kontenerach wynosiła 50 t. Nieprawidłowy był tonaż, naciski osi na drogę oraz konfiguracja zestawu. Zgodnie z obowiązującymi przepisami może składać się maksymalnie z dwóch pojazdów. „Stonogę” wykluczyli tymczasowo z ruchu funkcjonariusze mazowieckiej Inspekcji Transportu Drogowego z Ciechanowa.

Od lewej: oznakowany furgon mazowieckiej Inspekcji Transportu Drogowego stoi w punkcie kontrolnym z włączonymi światłami niebieskimi - uprzywilejowania w ruchu drogowym. Ciągnik siodłowy z podpiętą naczepą modułową z dwoma kontenerami przejeżdża przez inspekcyjne wagi.

W niedzielę (8 czerwca) wieczorem, na ekspresowej „siódemce” w pobliżu Mławy, oznakowany patrol ITD zatrzymał do kontroli ciągnik siodłowy z podpiętą naczepą dzieloną. Powodem podjęcia interwencji było nieprzestrzeganie obowiązującego w tym czasie zakazu jazdy dla ciężarówek o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 12 t. Oprócz tego konfiguracja zestawu była niezgodna z przepisami prawa o ruchu drogowym. „Stonoga” składała się z trzech zamiast dozwolonych dwóch pojazdów. Inspektorzy podejrzewali również, że wieloosiowa ciężarówka może być znacznie przeładowana.

Zestaw, należący do polskiego przedsiębiorcy, przejechał w asyście patrolu ITD do najbliższego punktu kontrolnego. Okazało się, że był wyłączony z obowiązującego zakazu jazdy dla ciężarówek o dmc powyżej 12 t. Przewoził artykuły spożywcze – soki naturalne. Mimo tego nie mógł poruszać się po drodze publicznej z uwagi na tonaż i konfigurację zestawu. Zgodnie z przedstawionym do kontroli dokumentem przewozowym masa ładunku wynosiła 50 t. „Stonogę” skierowano na inspekcyjne wagi. Jej rzeczywista masa całkowita wynosiła 70,6 t zamiast dopuszczalnych 40 t. Tak duża masa ładunku spowodowała przekroczenia przepisowych wartości nacisków osi pojazdów na drogę. Naciski grupy osi dwóch połączonych ze sobą naczep wynosiły odpowiednio: 18,7 t i 28,9 t. Przy tak dużym tonażu trasa przejazdu nienormatywnej ciężarówki wymagała zabezpieczania przez pojazd pilotujący. „Stonoga” poruszała się po drodze publicznej bez pilota w chwili zatrzymania do kontroli. Sam przejazd takiego nienormatywnego zestawu wymagał uzyskania zezwolenia kategorii V. W chwili interwencji kierowca nie miał wymaganego zezwolenia. Przewoźnik i tak nie uzyskałby takiego zezwolenia od zarządcy drogi. Ładunek soków był podzielny. Oznacza to, że można było przewozić ich mniej i przy użyciu tylko jednej naczepy - kontenera.

Nieprawidłowy transport został wstrzymany. Zestaw mógł odjechać z miejsca kontroli po doprowadzeniu do stanu zgodnego z prawem. Inspektorzy sporządzili protokół z kontroli. Na jego podstawie będą prowadzone postępowania z ustawy o transporcie drogowym i z ustawy prawo o ruchu drogowym. Przewoźnikowi grozi kara w łącznej wysokości 28 000 złotych (18 000 zł – naruszenia PoRD oraz 10 000 zł – naruszenie UTD). Konsekwencji finansowych może spodziewać się także załadowca ciężarówki.

Przeciążone pojazdy przyczyniają się do szybszej degradacji nawierzchni jezdni i konstrukcji drogowych obiektów inżynieryjnych, czyli m.in. mostów i wiaduktów. Przeładowane pojazdy zagrażają również bezpieczeństwu ruchu drogowego. Taki pojazd ma dłuższą drogę hamowania i zaburzoną stateczność. Przewożenie za dużej ilości ładunku to też przejaw nieuczciwej konkurencji na rynku transportu drogowego.

Zdjęcia (1)

{"register":{"columns":[]}}