Nieprawidłowa konfiguracja i masa zestawu ciężarowego
25.04.2025
68,6 t zamiast dopuszczalnych 40 t ważył ciągnik siodłowy z podpiętą naczepą dzieloną i dwoma kontenerami wypełnionymi ładunkiem. Znacznie przeciążony i składający się z trzech zamiast przepisowych dwóch pojazdów zestaw został wykluczony z ruchu. Stonogę zatrzymali inspektorzy mazowieckiej Inspekcji Transportu Drogowego z Ciechanowa.
W czwartek (24 kwietnia), na ekspresowej „siódemce” pod Mławą, funkcjonariusze ITD zatrzymali do kontroli wieloosiowy zespół pojazdów. Ciągnik siodłowy, spięty z naczepą dzieloną, przewoził dwa kontenery z ładunkiem. Powodem interwencji było podejrzenie przekroczenia przepisowego tonażu. Poza tym konfiguracja takiego zestawu jest niezgodna z polskimi przepisami prawa o ruchu drogowym. „Stonoga” składa się bowiem z trzech zamiast dozwolonych dwóch pojazdów.
Ciężarówkę skierowano na inspekcyjne wagi. Zestaw wraz z ładunkiem ważył 68,6 t zamiast dopuszczalnych 40 t. Trasa przejazdu nienormatywnej ciężarówki wymagała zatem zabezpieczania przez pojazd pilotujący. W momencie zatrzymania „stonoga” poruszała się po drodze publicznej bez pilota.
Nieprawidłowy transport kontenerów z ładunkiem wstrzymano. Zestaw ten nie mógł odjechać z punktu kontrolnego do momentu doprowadzenia go do stanu zgodnego z prawem. Na podstawie protokołu z przeprowadzonej kontroli zostaną wszczęte postępowania administracyjne. Za stwierdzone naruszenia ustawy prawo o ruchu drogowym i ustawy o transporcie drogowym polskiemu przedsiębiorcy grożą kary w łącznej wysokości 28 000 złotych.
Przeciążone pojazdy przyczyniają się do szybszej degradacji nawierzchni jezdni i konstrukcji drogowych obiektów inżynieryjnych, czyli m.in. mostów i wiaduktów. Przeładowane pojazdy zagrażają również bezpieczeństwu ruchu drogowego. Taki pojazd ma dłuższą drogę hamowania i zaburzoną stateczność. Przewożenie za dużej ilości ładunku to też przejaw nieuczciwej konkurencji na rynku transportu drogowego.